Siirry sisältöön
Blogi 17.05.2022

Digitaaliset kanavat – mikä mahdollisuus matkailualalle!

TikTok, Metaverse, Viator, Tripadvisor, GSDt, OTAt, metat ... sekä valtava määrä muita markkinointi- ja myyntikanavia. Kokonaisuus voi tuntua vaikealta ja haasteelliselta – ja sitä se osittain onkin. Matkailualalla toimivien kannattaa kuitenkin ajatella digitalisaatiota mahdollisuutena. Digikanavat avaavat kerralla ovet maailmalle ja luovat loistavia kasvunmahdollisuuksia yrittäjille ja destinaatioille!
Kirjoittaja
Annakaisa Ojala

Digital Development Manager
annakaisa.ojala (at) businessfinland.fi

Me matkailualalla toimimme kansainvälisellä toimialalla ja digitaalisia markkinointi- ja myyntikanavia on todella paljon. Digitaalinen ekosysteemi muuttuu jatkuvasti; isot vahvistavat asemiaan, uusia teknologioita sekä kanavia tulee ja menee. Tärkeimmät ja toimivimmat digikanavat vaihtelevat markkinoittain.

Kun tavoitellaan kansainvälisiä matkailijoita, on monikanavainen näkyvyys digikanavissa erittäin tärkeää. Matkasta haaveilu herää usein mediasisältöjen myötä tai sosiaalisen median kanavissa. Kun kiinnostus on herännyt, matkailija alkaa etsiä tietoa kiinnostavasta maasta tai kohteesta, kanavina usein sosiaalinen media, vertailupalvelut, OTA-kanavat (online travel agency), digitaaliset markkinapaikat, kansalliset matkailusivustot ja destinaatiosivustot. Näissä kanavissa rakennetaan kiinnostusta, preferenssiä ja luodaan kysyntää.

Kun kiinnostava matkakohde on löytynyt, matkailija alkaa pohtia itselleen sopivaa ostokanavaa. Ostokanavan valintaan vaikuttaa moni asia, kuten ostokanavan brändi ja tunnettuus, tuotevalikoima, hinta, asiakaskokemus, maksuvaihtoehdot, asiakaspalvelu. Suomen matkailutuotteiden löydettävyys ja ostettavuus sekä globaaleissa että paikallisissa myyntikanavissa on ehdottoman tärkeää. Näin varmistetaan kansainvälisille matkailijoille mahdollisuus ostaa matkakokonaisuus Suomeen haluamallaan tavalla ja valitsemastaan kanavasta. Monissa matkailuyrittäjille tarjolla olevissa varausalustoissa onkin valmiina integraatiot useisiin kansainvälisiin myyntikanaviin, joka mahdollistaa useiden myyntikanavien hyödyntämisen.

Mitä digikanavia yritykseni kannattaa hyödyntää?

Kanavavalintoihin ei valitettavasti ole tarjota yhtä oikeaa ratkaisukaavaa. Digitaalisten myyntikanavien toimivuus yrityksellesi selviää vain kokeilemalla ja seuraamalla tuloksia.

On tärkeää jatkuvasti seurata oman verkkokaupan kävijöitä ja myyntiä, mistä ja millä hinnalla omaan verkkokauppaan tulee myyntiä. Usein omaan verkkokauppaan kävijöiden hankkiminen markkinointitoimenpiteillä voi olla yllättävänkin kallista, sekä vaatia osaamista ja resursseja.

Oman verkkokaupan lisäksi on hyvä kokeilla muitakin kanavia. Alueelliset sivustot ja markkinapaikat tavoittavat matkailijoita, jotka ovat jo kiinnostuneet alueesta tai kohteesta.  Kansainväliset digitaaliset myyntikanavat (kuten esim. Booking.com, Tripadvisor, Viator) tavoittavat isoja massoja matkailijoita. Näissä kanavissa yritys voi myydä esim inventaaria, jota ei itse pysty tehokkaasti omassa kanavassa myymään. Nämä kanavat veloittavat toteutuneesta myynnistä myyntikomissiota, joillekin yrityksille voikin olla vaivattomampaa ja edullisempaa panostaa siihen, että tuotteesi ovat saatavilla tunnetuista myyntikanavista.

Kansainvälisen matkailun elpyessä on hyvä meidän kaikkien alkaa pohtia digikanavastrategioita sekä kokeilemaan ja löytämään oikeat, toimivat kanavat.

Oikeiden kanavien löytäminen juuri omaan tarpeeseen vaatii kokeilemista, iterointia ja tuloksien analysointia: mitkä kanavat tuovat eniten myyntiä parhaalla kannattavuudella.  Joillekin toimii globaalit isot kanavat, joku voi hyvinkin panostaa oman verkkokaupan markkinointiin tehokkaasti ja kannattavasti. Monelle toimii parhaiten näiden yhdistelmä, monikanavainen myyntistrategia.

Kansainvälisen matkailun elpyessä on hyvä meidän kaikkien alkaa pohtia digikanavastrategioita sekä kokeilemaan ja löytämään oikeat, toimivat kanavat. Koko digitaalista ekosysteemiä ei tarvitse valjastaa omaan käyttöön, tärkeää on kokeilla, analysoida tuloksia ja ottaa oman liiketoiminnan kannalta tehokkaimmat ja kannattavimmat kanavat käyttöön. Digitaalisen kanavien hyödyntäminen vaatii jonkun verran opettelemista ja paneutumista. Väittäisin kuitenkin, että digikanaviin panostaminen kannattaa ja tulee näkymään yrityksesi myyntiluvuissa.

Digitaaliset kanavat ovat meille loistava mahdollisuus kertoa kansainvälisille matkailijoille miten upea matkailukohde Suomi on. Suomen matkailupalveluiden ja -tuotteiden löydettävyys sekä ostettavuus digikanavissa luo kysyntää, ja ennen kaikkea mahdollistaa myynnin kasvun!

PS. Visit Finland on aloittamassa digitaalisten markkinointi- ja myyntikanavien kartoitus- ja kuvaustyötä, jonka tarkoituksena on luoda helppo ja toimiva opas alueille ja yrityksille myyntikanavastrategian rakentamiseen. Lisäksi olemme päivittämässä digitaalisuuteen liittyviä koulutuskokonaisuuksia, jotta voisimme mahdollisimman hyvin tukea matkailuyrityksiä digitaalisuuden tiellä. Näistä kuulette lisää kesän jälkeen!