Siirry sisältöön
Blogi 06.06.2018

Miten luodaan seuraava menestystuote vastuulliselle kuluttajalle?

Business Finlandin CleanWeb-ohjelma tukee suomalaisten kuluttaja-cleantech yritysten kehitystyötä ja kansainvälistymistä ja etsii siinä sivussa vastausta otsikon kysymykseen. Keskustelu kuluttaja-cleantechistä lähtee kuitenkin usein liikkeelle siitä, mitä kuluttaja-cleantech itse asiassa on, ja onko näillä markkinoilla todellista imua?
Biotalous ja cleantech
Kirjoittaja
Outi Suomi

Ohjelmapäällikkö, CleanWeb-ohjelma
Business Finland

Yksinkertaisimmillaan kuluttaja-cleantech on tuotteita ja palveluita, joiden avulla voimme arjessa toimia ekologisemmin, siis asumiseen, liikkumiseen, syömiseen ja tavaroiden hankintaan liittyviä ratkaisuja.

Teknologia-sana rajaa tarkastelua teknisiin, usein digitaalisiin ratkaisuihin. Kuluttaja-cleantechistä puhuessamme emme yleensä viittaa esimerkiksi nyhtökauran tyyppisiin innovaatioihin tai vaikkapa uusiin muovia korvaaviin pakkausmateriaaleihin, vaikka ne mahdollistavatkin kuluttajille vähemmän ympäristöä kuormittavan arjen.

Sinänsä tiukka rajanveto on turhaa. Kiertotalous tulee muuttamaan kaikkien yritysten tapaa nähdä oman tuotteen tai palvelun elinkaari. Tarvitsemme joka tapauksessa kaikilla sektoreilla kuluttajatuotteita ja palveluita, jotka pienentävät ekologista jalanjälkeämme ja vähentävät arkemme vaatiman energian ja materiaalien määrää. Väestön kasvu, ilmastonmuutos ja kuluttajien ymmärrys ympäristöön haitallisesti vaikuttavista tekijöistä takaavat sen, että kysyntää näille ratkaisuille on tulevaisuudessa enenevässä määrin, olivat ne sitten digitaalisia tai fyysisiä.

Yksi lyömätön etu digitaalisilla ratkaisuilla kuitenkin on. Ne eivät ole paikkasidonnaisia ja niiden skaalautuvuus on yleensä materiaalien liikuttelua vaativia ratkaisuja parempi. Alustat, jolla voit ostaa hävikkiuhan alla olevaa ravintolaruokaa alennettuun hintaan tai vuokrata naapurin auton, ovat helposti käyttöön otettavissa niin Helsingissä kuin New Yorkissa.

Markkinointiponnisteluilta, jalkatyöltä ja rautaisen kuluttajaymmärryksen hankinnalta eivät digitaalisia palveluita kehittävät yritykset silti säästy. Demos haastatteli kuluttaja-cleantechin alueella toimivia start-up yrityksiä vuonna 2015. Yrittäjät mainitsivat haasteekseen muun muassa sen, että monet alan yritykset ovat syntyneet halusta löytää ratkaisuja ilmaston muutokseen tai muihin ympäristöongelmiin, eivät bisnes tai kuluttajan tarve edellä.

Digitaalista bisnestä meillä kyllä osataan tehdä, siitä esimerkkinä huikeat menestystarinat peliteollisuudessa. Suoraan tätä osaamista ei voi kopioida, sillä kuluttaja-cleantechin alueella uuden ratkaisun ostaminen saattaa vaatia konkreettisen käyttäytymismuutoksen arjessa. Tässä kohtaa kuvaan astuvat suomalaiset palvelumuotoiluosaajat. Kun palvelun kehittämisessä näkökulma siirretään sinne, mikä on kuluttajan omaa arkea aidosti helpottava ratkaisu, joka säästää rahaa ja tuottaa elämyksen tai sosiaalisesti näkyvän palkinnon, alkavat eväät menestystuotteeseen synnyttämiseen olla kasassa. Kunhan se on myös markkinoinnin keinoin tuotu helposti kuluttajan ulottuville. Isot lanseeraukset eivät synny ilman resursseja. Kyky kerätä rahoitusta myös kansainvälisiltä sijoittajilta nousee tärkeäksi.

Näistä syistä emme CleanWeb-ohjelmassa tyydy vain rahoittamaan tuotekehitystä, vaan tarjoamme monipuolista sparrausta ja tukipalveluita, jotka ulottuvat aina kansainvälisistä yrityskiihdyttämöistä, suoriin kontakteihin maailmalle. Juuri nyt odotamme innolla Allas Sea Poolin SmartUp Thursday:tä, jossa pohdimme yhdessä kuluttajatutkimuksen, palvelumuotoilun ja markkinoinnin osaajien sekä alan yritysten kanssa sitä, miten seuraava menestystuote vastuulliselle kuluttajalle luodaan.

SMARTUP THURSDAY 14.6. – HOW TO CREATE THE NEXT BREAKTHROUGH PRODUCT FOR THE RESPONSIBLE CONSUMERS?

Lisätietoja ja ohjelma    TILAISUUS ON TÄYNNÄ

Tutustu CleanWeb-ohjelmaan