Blogi 12.11.2019

Kun Suomen markkinat eivät enää riitä, lähde Ruotsiin

Pakkaa mukaan hyvä itsetunto, houkuttelevat tuotteet ja pitkäjänteinen asenne.
Biotalous ja Cleantech
Smart Energy Finland
Consumer Business
Digitalisaatio
Connected Intelligent Industries Finland
Smart Mobility Finland
Hyvinvointi ja terveys
Smart Life Finland
Personalized Health Finland
Digital Trust Finland
Kirjoittaja
Vilma Rissanen

Advisor, Business Finland, Ruotsi
+46 730 28 14 31
vilma.rissanen@businessfinland.fi

Twitter:
@vilma_rissanen

Suomalaiset kuvittelevat usein, että he tuntevat Ruotsin markkinat. Yllätyksiä on luvassa: kilpailu on kovaa, ja jalan saaminen oven väliin ei ole yhtä helppoa kuin Suomessa. Ruotsi on kuitenkin vakaa, kasvava ja lähellä oleva markkina, jonne kannattaa lähteä: Ruotsissa riittää ostovoimaa.

Autamme Business Finlandin Ruotsin-toimistolla suomalaisyrityksiä kansainvälistymään naapurimarkkinoille. Yritykset voivat olla hyvin eri vaiheissa vientisuunnitelmissaan: jotkut vasta harkitsevat Ruotsiin lähtemistä, toiset ovat pidemmällä. Ruotsiin kannattaa ehdottomasti lähteä silloin, kun yritys suunnittelee kansainvälistä vientiä. Ruotsissa on tilaa kasvaa.

Autamme yrityksiä luomaan yhteyksiä Ruotsissa ja kehittämään vientisuunnitelmaa eteenpäin.

Päädyin Ruotsiin Business Finlandin neuvonantajaksi, sillä minua on aina kiinnostanut Skandinavia ja Pohjoismaiden markkinat. Suoritin opintoni Ruotsissa, ja ennen tätä pestiä olen työskennellyt Finprolla ja projekteissa, joissa on autettu suomalaisia yrityksiä skandinaavisille markkinoille. Välillä asuin Kööpenhaminassa ja Lontoossa, minkä jälkeen palasin taas Ruotsiin.

Työskentelen Ruotsissa pääsääntöisesti pienten ja keskisuurten yritysten kanssa, ja asiakkaita on laajasti eri sektoreilta. Autamme yrityksiä luomaan yhteyksiä Ruotsissa ja kehittämään vientisuunnitelmaa eteenpäin.

Seuraamme tarkasti, mitä paikallisilla markkinoilla tapahtuu: verkostoidumme paikallisten toimijoiden kanssa ja teemme myös paljon yhteistyötä esimerkiksi suurlähetystön, kauppakamarin ja Suomi-instituutin kanssa.

Samat megatrendit näkyvät kaikissa Pohjoismaissa

Ruotsissa näkyvät samat megatrendit kuin muissakin Pohjoismaissa: esimerkiksi kestävä kehitys on teema, joka kantaa yli sektorirajojen ja jossa suomalaisilla on loistava mahdollisuus tehdä vientityötä. Myös digitalisaatio ja kaupan murros näkyvät Ruotsissa vahvasti.

Suomessa on myös monia muita sektoreita, joilla on kysyntää Ruotsissa:

  • Älykkäät energiaratkaisut, lääketutkimus, terveysteknologia ja biotieteet kiinnostavat ruotsalaisia. Myös älykkäät liikenneratkaisut, ohjelmistoala, ja kyberturvallisuus ovat sellaisia aloja, joiden vienti Ruotsiin kannattaa. Lisäksi infrastruktuurin sektorilla on tällä hetkellä useita isoja projekteja, joissa suomalaisilla olisi mahdollisuuksia tehdä bisnestä.

Suomalaisilla on hyvä maine Ruotsissa. Ruotsissa voikin hioa kuntoon kansainvälisen konseptin, jota voi myöhemmin lähteä viemään muualle Skandinaviaan, Eurooppaan ja pidemmälle.

Paketoi ideasi kauniisti ja vetoa ruotsalaisen tunteisiin

Pitkään Ruotsissa asuneena sitä saattaa sokaistua Suomen ja Ruotsin markkinoiden eroille, mutta niitä on useita.
Ruotsissa täytyy osata paketoida asiat kauniimmin ja enemmän tunteisiin vetoavammin kuin Suomessa.

Kun suomalainen lähtee etsimään jollain sektorilla vientimahdollisuuksia, täytyy muistaa, että Ruotsissa asiat kestävät pidempään: esimerkiksi päätöksentekoon osallistuu luultavasti isompi porukka kuin Suomessa osallistuisi, ja ruotsalaiset myös tekevät päätöksiä tunteellisemmin.

Myyntityössä faktojen paikkansapitävyys on perusedellytys. Sen lisäksi on tärkeää, että ruotsalainen oikeasti pitää siitä, mitä kaupataan. Ruotsissa täytyy osata paketoida asiat kauniimmin ja enemmän tunteisiin vetoavammin kuin Suomessa.

Ruotsissa on myös pidemmät perinteet monikulttuurisuudesta, mikä näkyy yhteiskunnassa eri tavalla kuin Suomessa. Myös kuluttajaliiketoiminta on kulttuurissa perinteikkäämpää kuin Suomessa.

Ruotsiin lähtijän muistilista

  1. Ole valmis satsaamaan aikaa ja näkemään vaivaa. Ensimmäisen kontaktin järjestäminen voi olla haastavampaa kuin Suomessa.

  2. Ole valmis kovaan kilpailuun: tee siis etukäteistyöt hyvin – selvitä ja tutustu kilpailijoihin ja potentiaalisiin asiakkaisiin kunnolla. Mieti, miten erotut joukosta: miten saat voitettua ruotsalaisen asiakkaan puolellesi?

  3. Paketoi ratkaisut ja tuotteet houkuttelevasti kauniiksi kokonaisuudeksi.

  4. Paikallinen läsnäolo on tärkeää. Muista tämä myös kieliasioissa: jos mahdollista, tee materiaalit ruotsiksi ja keskustele ruotsiksi potentiaalisten asiakkaiden kanssa – edes jotain.

  5. Kysy palautetta. Ruotsalaiset reagoivat asioihin usein positiivisella tyylillä, vaikka he ajattelisivatkin oikeasti kriittisemmin. Kannattaa siis kysyä tarkentavia kysymyksiä, jotta saa selville esimerkiksi syitä siihen, että diiliä ei syntynyt.

  6. Älä nöyristele. Ruotsalaiset tähtäävät alusta asti korkealle, joten tapaamisiin kannattaa tulla hyvällä itsetunnolla.

Koti ja työ tasapainossa

Mielestäni parasta ruotsalaisessa kulttuurissa on kodin ja työn välinen tasapaino: ruotsalaiset arvostavat elämänlaatua. Tukholma on eläväinen, kansainvälinen kaupunki, joka inspiroi ja josta löytää innovaatioita.

Ruotsalaisille työssä viihtyminen on tärkeää. Jokainen työntekijä huomioidaan, kanssakäymisessä haetaan samanmielisyyksiä ja töissä jutellaan – paljon. Jos siis suuntaat Ruotsiin tekemään vientiä, muista huomioida tämä ero.

Onkin tavallista, että joka perjantai työpaikoilla kokoonnutaan pitämään fredags fika, yhteinen hetki kahvin ja keskustelun äärellä. Silloin puhutaan niin työasioista kuin vapaa-ajastakin ruotsalaisittain – positiivisesti ja tunteella.

Katso Vilma Rissasen vinkit Ruotsin markkinoista

 

Lisätietoa

 Blogisarjamme avaa Business Finlandin neuvonantajien vinkkejä siihen, miten tehdään onnistunutta kauppaa vientimarkkinoille. Eri maiden asiantuntijat avaavat kussakin blogissa vientimaan kulttuuria ja sitä, mitä erityistä markkinoilla on huomioitava Suomeen verrattuna. Blogisarjassa myös kerrotaan asiantuntijan oma tarina ja se, miten kukin päätyi kyseiseen maahan.