Blogi 20.05.2019

Rohkeasti Afrikkaan

Afrikka on monien mahdollisuuksien manner. Talouskasvu on ollut viime vuosina nopeaa, ja lähivuosien kasvuennuste on edelleen huomattavasti länsimaita korkeampi.
Lisätietoja
Sari Kola-Nyström

sari.kola-nystrom (at) spinverse.com
+358 40 541 6461

Nopea kasvu on houkutellut ja houkuttelee suomalaisia yrityksiä Afrikan markkinoille – syystäkin, sillä meiltä löytyy innovaatioita, ja halua ja kykyä ratkoa vaikeita ongelmia. Sisun lisäksi suomalaiset yritykset tarvitsevat kuitenkin ainakin aikaa, kärsivällisyyttä ja halua ja kykyä löytää oikeat ongelmat ja kumppanit niiden ratkaisemiseksi. Tai näin ainakin uskon oman Afrikka-kokemukseni perusteella.

Aikaa vai kello?

Asuin Keniassa reilut kymmenen vuotta sitten: 2006–2008. Siellä asuessani opettelin ahkerasti swahilin alkeita, lähinnä ymmärtääkseni kulttuuria. Vaikka en tänä päivänä voi swahilin kielen taidollani kehuskellakaan, niin mieleeni on painunut muutama asia. Esimerkiksi numerot ja ajan ilmaukset. Niiden ymmärrys perustuu osin maantieteeseen: Kenia ja muut swahilinkieliset alueet sijaitsevat lähellä päiväntasaajaa. Se tarkoittaa siis sitä, että aurinko nousee ja laskee nopeasti – ja aika lailla samaan aikaan vuodenajasta riippumatta. Päivä alkaa auringonnoususta ja päättyy auringonlaskuun, joten on loogista, että kellonaikoja ilmastaan tunteina auringonnousun jälkeen. Joten kun aurinko nousee seitsemältä, on kahdeksan tunti auringonnousun jälkeen jne.
Kellonaikojen ilmaisu on siis lähtökohtaisesti hiukan epätäsmällisempää kuin se mihin olemme länsimaissa tottuneet.

Ja sama epätäsmällisyys näkyy liike-elämässä – kokoukset alkavat harvoin silloin kun on sovittu, eikä siirtyminen seuraavalle päivälle ole poikkeuksellista. Agenda ja osallistujat saattavat myös poiketa ennalta sovitusta, ja se vaikuttaa kykyyn tehdä päätöksiä. Asiat siis venyvät, ja etenevät tyypillisesti hitaammin kuin ensin on sovittu. Kumppanuuksien ja sopimusten rakentamiseen kannattaa siis varata aikaa, ja unohtaa kelloon tuijottaminen. Asiat kuitenkin menevät eteenpäin, ja kärsivällisyys palkitaan.

Oikeat oletukset

Kärsivällisyys ja usko siihen, että asiat hoituvat ajallaan on siis tärkeää. Mutta niin on myös se, että ratkaistaan oikeita ongelmia. Afrikkaan ja muihin kehittyviin markkinoihin pätee sama sääntö: Länsimaalaisten suunnittelemat tuotteet ja palvelut harvoin toimivat sellaisenaan. Tämä siis riippumatta siitä minkälaisesta tuotteesta on kysymys. Ja koska näin on, ei kannata lähteä "soitellen sotaan" vaan tutustua markkinaan ja varmistua siitä, että ratkaistaan oikeita ongelmia. Näin toimittaessa kuluu usein aikaa, kuten edellä kerroin.

Mitä tarkoitan markkinaan tutustumisella? Koska tuote tai teknologia harvoin soveltuu kehittyville markkinoille sellaisenaan, kannattaa siis tutustua markkinaan ja pyrkiä etsimään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

Itse ongelma: Ratkaiseeko tuote tai sovellus oikeaa olemassa olevaa ongelmaa? Ja jos ongelma on olemassa, niin toimiiko tuote samalla tavalla kuin sen nykyisessä toimintaympäristössä? Esimerkiksi mobiiliteknologiaan nojaavat digitaaliset ratkaisut saattavat Afrikassa jäädä käyttämättä vain ja ainoastaan sen takia, että mobiiliverkon kattavuus ja nopeus eivät ole oletetulla tasolla.

Ratkaisun käyttö: Ovatko ratkaisun käytön oletukset olemassa? Eli voidaanko realistisesti olettaa, että paikallinen markkina, lainsäädäntö ja jakelukanavat toimivat niin kuin on oletettu. Ja jos eivät, niin mitä toimenpiteitä pitäisi tehdä toimivuuden varmistamiseksi? Esimerkiksi edellä mainittu verkko-ongelma voidaan ratkaista, jos se otetaan huomioon jo suunnitteluvaiheessa.

Paikallinen kumppani: Koska paikallisen toimintaympäristön ymmärtäminen harvoin onnistuu ilman paikallista osaamista, kannattaa alussa myös laittaa paukkuja paikallisen kumppanin etsintään. Kun mukana on aidosti toimintaympäristöä ja paikallisia tapoja ymmärtävä, hyvin verkostoitunut kumppani, paranevat toimintaedellytykset huomattavasti. Ja mikä parasta, yhdessä toimien saadaan usein aikaan parhaita innovaatioita, joista saattaa olla hyötyä myös laajemmassa mittakaavassa.

Rohkea rokan syö

Vaikka liiketoiminnan rakentaminen kehittyvillä markkinoilla ja erityisesti Afrikassa vie aikaa ja vaatii ponnisteluja, se kannattaa ehdottomasti. Tulevilla vuosikymmenillä Afrikka on varmasti mahdollisuuksien manner, joka kehittyy huimaa vauhtia. Ja kukapa ei haluaisi olla mukana rakentamassa kasvua markkinalla jossa on luvassa nopeaa kasvua, mahdollisuuksia innovaatioihin ja usein myös ihmisten elämänlaadun parantamiseen.

Kannattaa siis muistaa, että "rohkea rokan syö". Ja investoida aikaa ja osaamista markkinatuntemuksen kehittämiseen niin, että ratkaistaan oikeat ongelmat ja löydetään oikeat kumppanit. Uskon, että näillä eväillä suomalaiset yritykset voivat rakentaa merkittäviä innovaatioita, luoda kestävää liiketoimintaa ja olla mukana Afrikan nopeassa kasvussa. Afrikka on mahdollisuuksien manner!

 

Kirjoittajan, eli "Innovaatiotohtori" Sari Kola-Nyströmin intohimona on kestävän kehityksen mukainen innovaatio ja sen mahdollistaminen suomalaisille yrityksille. Sitä hän on rakentanut Etelä-Amerikassa, Afrikassa ja nyt Suomessa Spinversen ja Business Finlandin BEAM-ohjelman puitteissa.