Siirry sisältöön
Blogi 10.12.2019

Tanskan markkinoilla pärjää innovaatioilla ja rohkeudella

Tanska on hyvä askel suomalaisyrityksille kohti Manner-Eurooppaa. Maa toimii erinomaisena testimarkkinana, jossa kannattaa hioa oma tuote ja palvelu kuntoon ennen kuin lähtee kauemmas. Jos tuote menestyy kilpailluilla Tanskan markkinoilla, sen kanssa uskaltaa lähteä mihin vain.
Biotalous ja Cleantech
Digitalisaatio
Hyvinvointi ja terveys
Kirjoittaja
Terhi Rasmussen

Senior Advisor, Business Finland, Tanska
+358 50 381 9915

Twitter:
@TerhiRasmussen

Kun Suomessa puhutaan työmarkkinoista, sotesta tai yhteiskuntamalleista, meitä verrataan usein Tanskaan. Maat kisaavat toistensa kanssa, mutta Suomessa ja Tanskassa on muutakin yhteistä kuin markkinoiden koko. Kummassakin maassa satsataan esimerkiksi life science-, ict- ja cleantech-aloihin. Yhteistyömahdollisuuksia on paljon, ja mielestäni Pohjoismaissa on enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja, vaikka jokaisessa kulttuurissa on toki omatkin piirteensä.

Olen asunut Kööpenhaminassa yli parikymmentä vuotta. Business Finlandin neuvonantajana autan suomalaisyrityksiä, niin Tanskan valloituksen ensiaskeleissa kuin globaalistikin, erityisesti terveyssektorilla. Työssäni minulla on etuoikeutettu näköalapaikka siihen, mitä Suomen liiketoiminnalla on maailmalle tarjottavana. Yrittäjäperheen kasvattina on ilo saada olla mukana, kun sisukkaat suomalaiset lähtevät maailmalle. Se vaatii rohkeutta ihan kaikilla markkinoilla.

Tanskan talous on onnistunut kasvamaan silloinkin, kun muun Euroopan talous on sakannut.

Jos hakee turvallista ensimmäistä kasvupaikkaa, Tanska on hyvä valinta. Tanska on lähellä, ja siellä käyminen on edullista, mikä on eduksi asiakassuhteiden hoidossa. Kyseessä on pieni, mutta vakaa talous. Tanskan talous on onnistunut kasvamaan silloinkin, kun muun Euroopan talous on sakannut. Life science ja energia-ala ovat pitäneet Tanskan talouden hyvällä mallilla.

Tanskaa kehutaan monessa tilastossa yritysystävälliseksi. Alkuun pääsee pienehköllä investoinnilla ja markkinaymmärryksellä. Myös työmarkkinat ovat joustavat, ja yrityksen perustaminen helppoa. Lähimarkkinaa on helppo lähestyä ihan testimielessä, sillä sieltä saa nopeasti ymmärryksen, onko markkinoilla tilaa omalle tuotteelle tai palvelulle.

Mikä kiinnostaa juuri nyt Tanskassa?

Vastuullisuus näkyy kaikkialla

Vastuullisuuden trendi löi maassa läpi hyvin nopeasti, ja jo parin vuoden ajan kestävyys ja vastuullisuus ovat näkyneet kaikessa tekemisessä: niin yksittäiset ihmiset kuin organisaatiot ja yrityksetkin orientoituvat sen mukaan. Kestävän kehityksen huomiointi läpäisee Tanskassa kaikki yhteiskuntatasot, eikä se tämän vuoksi jää niin sanotusti "ylätason mantraksi". Tanskan valtion tavoitteet kestävässä kehityksessä ovat huikeat.

Uudet innovaatiot kiinnostavat

Tanskalaiset omaksuvat uudet teknologiat nopeasti, ja digitalisaatio on viety maassa jo pitkälle. Sen vuoksi Tanskaan kannattaakin tarjota uusia innovaatioita, joissa on jokin tuore oivallus. Esimerkiksi uudet palvelukonseptit lyövät maassa nopeasti läpi. Tanskalaisilla on matala kynnys vastaanottaa uusia asioita.

Lokalisoitu tuote myy

Toki Tanska ei ole ainoastaan H.C. Andersenin satujen luvattu maa. Totuus on, että hyvin lokalisoitu tuote myy. Tanskalaiset ovat tässä suhteessa samanlaisia kuin suomalaiset: he ostavat mieluiten kotimaista ja tuttua. Sen vuoksi on erittäin tärkeää, että vientituote lokalisoidaan Tanskan toimintaympäristöön. Se ei ole mahdoton tehtävä, mutta vaatii investointia ja markkinan erityispiirteiden huomioimista.

Bisnespotentiaalia joka toimialalla

Suomalaisyritysten näkökulmasta voidaan todeta, että lähimarkkinalla bisnespotentiaalia riittää lähestulkoon jokaisella alalla. Tärkeintä on kuitenkin oman tulokulman löytäminen. Toimialan näkökulmasta etenkin kestävä kaupungistuminen ja kestävät energiaratkaisut, terveyssektorin ratkaisut, palvelusektori, ict- ja kuluttajapuolen tuotteet tarjoavat hyviä yhteistyö- ja kauppamahdollisuuksia. Tanskassa on monella toimialalla aktiivisia yritysklustereita, ja nämä ovatkin oivia paikkoja aloittaa jalkautuminen markkinoille.

6 vinkkiä Tanskaan lähtevälle

1. Aika on arvokasta tanskalaisille

Tanskalaisten aikakäsitys on joustava. Kun suomalainen tulee palaveriin hyvissä ajoin ennen sen alkamista, tanskalainen saapuu joko tasalta tai vähän yli. Kaikki aika on arvokasta tanskalaisille, ja he eivät tapaa ketään liiketilanteessa huvin vuoksi. Tanskassa on vaikea saada myyntitapaamisia, joten jos tapaaminen on saatu sovittua, voit olla varma siitä, että tanskalaista todella kiinnostaa.

2. Muista huumorintaju!

Tanskalaiset tyypillisesti vähän kiusoittelevat ja haastavat keskustelukumppaniaan ensitapaamisella. Siitä ei kannata hermostua, joten ota siis huumorintajua mukaan kanssakäymiseen tanskalaisen kanssa! Kaiken kaikkiaan hiukan sarkastinen huumorintajumme on yksi meitä yhdistävä asia.

3. Hygge snak -taidot mukaan

Hiljaisuus voi olla puheliaalle tanskalaiselle haaste. Palavereissa ennen asiaan menemistä käydään lyhyt small talk -keskustelu, jolla luodaan sopiva hyggen tunnelma: se voi olla esimerkiksi jalkapallo- tai käsipallotulosten läpikäyntiä ennen varsinaista asiaa.

4. Tanskalaiset ovat kauppakansaa

Tanskalaiset ovat maailman parhaita yhteistyössä ja suhteiden luomisessa. Ovathan tanskalaiset jo historiallisestikin kauppakansaa! Päätöksenteko on yleensä dynaamisempaa ja hierarkiat matalia Suomeen verrattuna. Tiimityö on kulttuurissa vahvasti läsnä. Yhteistyö tanskalaisten kanssa voi siis tuntua yllättävän helpolta.

5. Pragmaatikkoja

Tanskalaiset ovat ennen kaikkea ratkaisukeskeisiä. He ovat käytännönläheisiä, ja se näkyy maassa niin politiikassa, kauppapolitiikassa kuin lainsäädännössäkin. Tanskalaiset pystyvät muuttamaan yhteiskuntaa nopeasti tarpeen vaatiessa. He eivät jää vatvomaan asioita.

6. Rohkea rokan syö

Uusiin keskusteluihin tanskalaisen kanssa kannattaa lähteä avoimin mielin ja etsiä yhteistyömalleihin win-win-asennetta. Tanska on kohtalaisen pieni ankkalampi, jossa myös pelataan jonkin verran suhteilla. Tämän vuoksi virheitä ei saa, eikä voikaan tehdä kovin montaa kertaa. Toisaalta puskaradio toimii myös toisinpäin: jos onnistut, sana voi kulkea nopeastikin eteenpäin.

Katso Terhi Rasmussenin vinkit Tanskan markkinoista

 

Osallistu Team Finland Talks: Tanska -webinaariin

Ilmoittaudu Skype for Business -tapaamiseen 20.1.2020 ja kerro mitä tarpeita juuri teidän yrityksellänne on Tanskan markkinoita ajatellen. Tunnin mittaisen webinaarin alustajina toimivat suurlähettiläs Vesa VasaraSenior Advisor Terhi Rasmussen Business Finlandista ja rahoituspäällikkö Laura Laine Finnverasta. 

Hyödyllistä tietoa Tanskasta

Blogisarjamme avaa Business Finlandin neuvonantajien vinkkejä siihen, miten tehdään onnistunutta kauppaa vientimarkkinoille. Eri maiden asiantuntijat avaavat kussakin blogissa vientimaan kulttuuria ja sitä, mitä erityistä markkinoilla on huomioitava Suomeen verrattuna. Blogisarjassa myös kerrotaan asiantuntijan oma tarina ja se, miten kukin päätyi kyseiseen maahan.