Siirry sisältöön
Blogi 09.04.2020

Harkitsetko verkkokaupan perustamista: Huomioi nämä 5 seikkaa!

Juuri tällä hetkellä moni yrittäjä pohtii, olisiko nyt aika avata oma verkkokauppa, ja voisiko siihen hakea julkista rahoitusta. Toisaalta ei ole mitään syytä pelätä, että verkkokauppa olisi ylivoimaisen vaikea projekti.
Consumer Business
Experience Commerce Finland
Kirjoittaja
Aija Kalander

Ohjelmapäällikkö
aija.kalander (at) businessfinland.fi

"Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty" pitää paikkansa tässäkin asiassa ja asiantuntija-apua on saatavilla. Verkkokaupan liiketoimintamallin ja markkinoinnin suunnitteluun sekä asiantuntija-avun käyttämiseen voi hakea Business Finlandin ja Elyn rahoitusta. Itse kaupan tekniseen perustamiseen se ei kuitenkaan sovellu.

Tässä viisi vinkkiä verkkokaupan projektia harkitsevalle

1. Määrittele tavoite: Miksi kauppa perustetaan? Miksi asiakkaat ostaisivat sinulta?

Ennen säntäämistä verkkokaupan avaamiseen on syytä määritellä tavoite tarkasti.
- Mitä myyt ja ketkä ovat asiakkaitasi?
- Miten saat asiakkaat digitaaliseen kanavaasi ja miksi he ostaisivat sinulta?
- Entä haluatko palvella nykyisiä paikallisia asiakkaitasi ketterästi digitaalisesti vai onko tavoitteenasi kansallinen tai kansainvälinen skaalautuva liiketoimintamalli?

Näihin ylläoleviin kysymyksiin vastaaminen on projektisi tärkein vaihe. Se määrittää paitsi menestymisen mahdollisuudet myöskin sen tarvitsetko nimenomaan verkkokaupan vai kannattaako sinun tutkia myyntiä markkinapaikkojen tai jopa suoraan sosiaalisen median kautta.

2. Valitse tavoitteisiin sopiva alusta

Alustoja vertaillessasi mieti asiaa arjen käytettävyyden kannalta.
- Osaatko pienellä testaamisella käyttää alustaa?
Valintaan voi esimerkiksi vaikuttaa, että tarvitsetko suomenkielisen asiakastuen ja hallintapaneelin.
Usein verkkokaupan tekniikka on hyvin toissijainen. Tärkeintä on toimiva konsepti. Markkinoilla on useita hyviä alustoja eikä absoluuttista oikeaa valintaa ole.

3. Älä jää hiomaan täydellistä kauppaa

Verkkokaupan kehittäminen ei lopu koskaan. Se ei kuitenkaan ole syy viivytellä myyntityön aloittamista. Kehitä kauppaa ajan mukaan asiakaspalautteeseen ja lisääntyvään asiakasymmärrykseen pohjautuen.

4. Kauppa ei myy itsestään - kaiken takana on aktiivinen kauppiastyö

Suurin väärinymmärrys verkkokaupassa on, että “sen kun laittaa päälle ja katsoo kuinka kauppa käy”. Kadun varressa olevan kivijalan ohi kävelee potentiaalisia asiakkaita mutta verkkokauppaan ei itsestään päädy kukaan. Varsinainen työ alkaa kun kauppa aukeaa.

Kauppiastyö on aktiivista sisältöjen luomista, asiakashankintaa valituilla kanavilla (Google, some, vaikuttajamarkkinointi yms.) sekä kaupan jatkuvaa ylläpitoa sivuston kävijädataan, ostokäyttäytymiseen ja jopa säähän pohjautuen. Muista myös luoda asiakasrekisteriä ottaen huomioon yleisiä tietosuoja-asetuksia. Asiakasrekisteri on tärkeä markkinointikanava

5. Kauppaa pitää kehittää

Asiakkaiden käyttäytyminen, vaatimukset ja odotukset muuttuvat jatkuvasti. Digitaalisen kanavan pitää elää muuttuvassa markkinassa. Erityisen tärkeää on ymmärtää omaa asiakaskuntaa ja luoda heille sopivaa sisältöä, tarjoamaa ja markkinoinnin malleja.

Soita perään asiakkaillesi ja kysy miten toimitus meni ja ovatko tuotteeseen tyytyväisiä. Etsi uusia asiakkaillesi sopivia tuotteita ja luo heille merkityksellistä sisältöä.

Tärkeää on ymmärtää, että verkkokauppa on paljon muutakin kuin yksittäinen “projekti”, jossa luodaan verkkokauppa. Menestyäkseen se vaatii aktiivista kauppias- ja kehitystyötä sekä syvällistä asiakasymmärrystä.

Koulutusta ja aineistoja

1. Verkkokaupan rakentaminen – Rakennustalkoot Workshop (koulutus on maksuton osallistujille)

Osallistu täällä

2. Tutustu Experience Commerce –ohjelman verkkokaupan perustamis materiaaleihin.

Lue lisää

3. Experience Cmmerce Facebook- ryhmä
Ryhmästä saa vertaistukea; voi kysyä neuvoja, kysyä suosituksia liittyen verkkokauppa-alustoihin tai konsulttien valintaan jne.

Liity ryhmään

 

Business Finlandin Experience Commerce Finland -ohjelma tehostaa suoraan kuluttajille myyvien yritysten (direct to consumer, D2C) kansainvälistä kasvua. Tavoitteena on lisätä yritysten kyvykkyyttä vastata digiajan asiakkaiden odotuksiin yksilöllisestä ja saumattomasta asiakaskokemuksesta. experience.commerce.fi