Siirry sisältöön
Blogi 05.06.2020

Matkailija etsii nyt hygieniaturvallisia palveluita

Koronakriisin myötä matkakohteiden ja matkailutuotteiden hygieniaturvallisuuden merkitys kuluttajan kohdevalinnassa on noussut entistä suurempaan rooliin. Matkapäätöksenteon tueksi matkailija kaipaa runsaasti tietoa ja vakuutusta siitä, että valittu kohde ja palvelu on turvallinen. Hygieniaturvallisuus on siis paitsi välttämättömyys, myös merkittävästi lisäarvoa tuottava tekijä matkailijan kohdevalinnassa.
Matkailu
Elpyminen
Kirjoittaja
Asta Laaksonen

Manager, Regional Partnerships

Onneksemme Suomen maine näiden asioiden osalta on entuudestaan kohtalaisen hyvä, ja matkailutuotteemme vallitsevan ajan vaateisiin jo monin tavoin soveltuva. Kriisitilanne vaatii meiltä kuitenkin vielä entistä enemmän toimenpiteitä hygieniaturvallisuuden varmistamiseksi. Hygieniaturvallisuudesta tulee kommunikoida aktiivisesti ennakkoon, ja tietoa on oltava paikan päällä tarjolla riittävästi vakuuttaaksemme, että teemme kaikkemme matkailijan turvallisuuden takaamiseksi.   

Työ- ja elinkeinoministeriö on laatinut yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa ohjeet turvalliseen matkailuun kotimaassa sekä koonnut terveys-, hygienia- ja turvallisuusohjeita matkailuyritysten ja matkailijoiden käyttöön yhdelle jatkuvasti päivittyvälle sivustolle. Kannustamme matkailuyrittäjiä ottamaan näitä ohjeistuksia aktiivisesti käyttöön ja tekemään näiden mukaisia toimenpiteitä kohteessaan, sekä tietenkin myös viestimään kuluttajalle teoista. Sekä matkailuyrityksillä että matkailijoilla on vastuu noudattaa terveysviranomaisten ohjeita ja näin varmistaa, ettei tautitilanne käänny matkailun myötä taas huonompaan suuntaan.

Visit Finland on myös perustanut kansainvälisille matkanjärjestäjille suunnatun sivuston, jossa näihin yleisimpiin, koko Suomen laajuisiin kysymyksiin löytyy vastauksia. Tämän, kuten myös kuluttajille suunnattuun korona-aiheisen sivumme pariin matkailuyrittäjät voivat hyvin ohjata asiakkaitaan yleisempien, esimerkiksi maahan saapumiseen ja sen sisällä liikkumiseen liittyvien kysymysten kohdalla.    

Millaista tietoa matkailija kaipaa?  

Kysyimme markkinaedustajiltamme heidän näkemyksiään ja kokemuksiaan siitä, millaista tietoa heidän markkinoidensa matkanjärjestäjät ja matkailijat kaipaavat hygieniaturvallisuuteen liittyen. Turvavälien ja etäisyyden varmistaminen, siivouksen organisointi ja käsidesin saatavuus kohteissa nousivat yleisellä tasolla tärkeiksi asioiksi kaikissa kohdetyypeissä. Lisäksi ohjeistus mahdollisen sairastapauksen sattuessa on tärkeää. ”Kontaktiton” kohtaaminen esimerkiksi majoituskohteeseen sisään kirjautuessa tai maksutapahtuman yhteydessä nähtiin tärkeänä lisäarvoa tuovana asiana. Edustajamme myös muistuttivat, että eri markkinoilla on ollut hyvin erilaisia käytänteitä pandemian aikana. Toisissa maissa on ollut hyvin tiukkoja rajoituksia ja kasvomaskien käyttöpakko, joten myös näistä käytänteistä Suomessa ja kohteessasi on hyvä kommunikoida.

Alle on koottuna vielä käytännön vinkkejä, millaisia asioita palvelukohtaisesti matkailijat arvostavat ja mistä he haluavat tietää, sekä hyviä esimerkkejä viestintään erilaisissa palveluissa:

Majoituskohteet ja ravintolat: Onko siivousta lisätty, tai siihen kiinnitetty erityisellä tapaa huomioita normaaliin verrattuna? Kuinka aamiainen on järjestetty, buffetin ollessa kielletty? Organisoidaanko se esim. pöytiintarjoiltuna, take-away aamiaispaketteina tai huoneisiin tarjoiltuna? Kuinka pöydät aamiaishuoneessa/ravintolassa on järjestetty, onko tilaa jätetty normaalia enemmän ja pöytäkunnista tehty normaalia pienempiä?
 
Julkinen- ja tilausliikenne (sisältäen bussit, pienet risteilylaivat, lautat jne): Onko kulkuvälineessä penkinsuojukset ja jos on kuinka usein ne vaihdetaan? Kuinka usein siivous organisoidaan? Tuleeko kulkuvälineessä käyttää kasvomaskia? Onko kulkuvälineessä saatavilla käsidesiä? Kuinka turvavälit on kulkuvälineessä mahdollistettu, onko esimerkiksi joka toinen penkki(rivi) tyhjänä?  

Retket: Käytetäänkö retkellä lainavälineitä (esim. pyörät, kypärät, kajakit, pelastusliivit jne.) ja kuinka näiden puhdistus on hoidettu? Kuinka talvivaatteet ja kengät huolletaan ja puhdistetaan käyttökertojen välissä? Tarjotaanko esimerkiksi talviretkituotteissa edelleen mahdollisuus lainasukkiin, hanskoihin ja kypärämyssyihin, vai tuleeko jokaisella osallistujalla olla omat varusteet? Kuinka etäisyys varmistetaan retkituotteissa, esimerkiksi husky- tai moottorikelkkasafareissa?  

Sauna ja kylpylät: Liittyykö saunassa käyntiin erityisiä sääntöjä, erityisesti julkisiin saunoihin? Millaisia erityisiä hygieniakäytäntöjä kylpylässä käyntiin liittyy?  

Museot ja käyntikohteet: Liittyykö sisäänpääsyihin erityistä ohjeistusta, esimerkiksi kuinka suuret ryhmät ovat sallittuja kerralla ja tuleeko liput ostaa ennakkoon sisään pääsemisen varmistamiseksi. Kuinka paljon kohteeseen otetaan kerralla ihmisiä? Jos kyseessä on ulkokohde, millaisia erityissääntöjä näihin pätee, esim. kokoontumisrajoitteiden osalta?  


Esimerkkejä turvallisuusohjeistuksista:

S-ryhmän hotellien turvallisuusohjeet

Ateneumin ohjeistus

Strömman turvallisuusohjeistus

Tärkeää, vaan ei syy matkustaa   

Vaikka hygieniaturvallisuus tuotteessa onkin tällä hetkellä välttämätöntä, se ei ole se ainoa tai ensisijainen syy, jonka perässä meille matkustetaan. Viestitään siis edelleen tuotteistamme houkuttelevasti ja korostaen vahvuuksiamme, jotka myös ajan henkeen soveltuvat. Erikoista kyllä, nyt suosioon voivat noustakin kohteet, jotka voivat mainostaa tilojensa väljyyttä ja rajattuja henkilömääriä. Pidetään hygieniaturvallisuus mukana viestinnässämme tärkeänä lisäarvoa tuottavana elementtinä ja tieto helposti matkailijan löydettävissä.

Lisätietoa matkailun elpymisestä.