Siirry sisältöön
Blogi 20.02.2020

Protoilua ja yhdessä ketterää kehittämistä

Kerroimme lokakuussa että aloitamme työn matkailun kansallisen tietovarannon rakentamiseksi. Talvi onkin ollut työntäyteinen ja protoversion saimme liveksi juuri ennen joulua.
Visit Finland
Matkailu
Digitaalinen kehitys
Head of Digital Development
Kaisa Kosonen

kaisa.kosonen (at) businessfinland.fi

Tietovarannon protoversio sisältää kaikki aivan oleellisimmat ominaisuudet, kuten yrityksille helpon ja nopean tavan syöttää ja ylläpitää tietoa tuotteistaan ja palveluistaan (majoitus, ravintolat, elämykset ja aktiviteetit) sekä tapahtumat. Alueorganisaatioiden tehtävä on vastaavasti pysyä ajan tasalla oman alueensa sisällöistä sekä huolehtia, että tuotteet ovat laadukkaita ja sopivat kansainvälisille markkinoille.

Matkailualan yritykset ovat päässeet testaamaan tuotteiden syöttämistä tietovarantoon ja eri markkinointikanavien valitsemista. Kanavat voivat olla esim. Visit Finlandin sivut, oman alueorganisaation digitaaliset palvelut, matkanjärjestäjät, sosiaalisen media kanavat jne. Alueet vastaavasti ovat testanneet kuratointia ja tuotteiden julkaisua. Kaikki jo saatu palaute on ollut äärimmäisen tervetullutta ja tärkeää, sillä vain sen avulla saamme kehitettyä koko toimialaa palvelevan ratkaisun. Seuraavaksi pyrimme saamaan käyttökokemusta myös tiedon hyödyntämisestä ja integroimme sisältöjä ensi vaiheessa Visit Finlandin sivuille ja mahdollisimman pian myös muihin kanaviin. Kyselyjä tiedon hyödyntämisestä on tullut jo monelta suunnalta, joten kiinnostusta ainakin on.

Eteneminen askel askeleelta, niin että olemme osallistaneet eri toimijoita ja pyytäneet ideoita, tietoa tarpeista ja kehitysehdotuksia, tuo varmuutta siihen, että tietovaranto todella on käyttäjäystävällinen ja vastaa tarpeisiimme.  – Vaikka moni asia tuntuu toimivan ennakkosuunnitelmien mukaisesti, niin matkan varrella on ilmennyt myös asioita, joita emme millään olisi keksineet liittää mukaan ilman käyttäjäkokemusta. Tästä hyvä esimerkki on indikaattori siitä, milloin tuote on 100 % syötetty järjestelmään. Moni jätti tuotteen täyttämisen puolitiehen ennen kuin lisäsimme huomautuksen valmiustasosta. Vastaavasti kuratoijan ja alueen edustajan on tärkeää tietää, kuinka monta tuotetta tietovarannossa omalta alueelta on ja moniko niistä on uusia ja vaatii kuratointia. Ihan ensimmäisestä versiossa tämä tieto ei näkynyt helposti heti ensi silmäyksellä, mutta tämä korjattiin nopeasti.

Olen saanut myös paljon kyselyjä ja kommentteja liittyen siihen mitä sisältöjä datahubissa on ja mitä sinne tulee. Harkitsemme lisäsisältöjä sitä mukaa kun ilmenee oikeita tarpeita useammalta taholta. Ei ole mitään syytä koettaa haalia kaikkea maailman tietoa ennen kuin on selkeitä käyttötarpeita.  Perustuotetiedoille ja tapahtumatiedoille käyttötarpeita on heti tiedossa.

Protovaihe jatkuu vielä, ja kannustamme yrityksiä syöttämään tuotteita alustalle sekä antamaan palautetta tietovarannon palautepainikkeen kautta. Samoin toivomme, että alueilla on intoa perehtyä oman alueensa tuotetarjontaan ja kertoa miten kuratointi onnistuu. Oppien pohjalta määrittelemme tietovarannon varsinaisen vähimmäisratkaisun ominaisuudet sekä kehityspolkua eteenpäin. Tervetuloa siis mukaan protoilutalkoisiin ja kehittämään yhteistä työkaluamme! –Kaikki työ mitä tietovarannon protoversiossa tehdään, säilyy myös varsinaiseen versioon eli tuotetiedot ym. eivät katoa.

Tavoitteena on lanseerata tietovaranto virallisesti kesälomien jälkeen elokuussa.

Halusin antaa myös erityiskiitokset aktiivisesti testauksesta ja hyvän kehittävän palautteen antamisesta Saimaan alueen yrityksille ja Minna Gurneylle Visit Saimaalta! 

Äänestys tietovarannon nimestä

Mikä olisi hyvä nimi uudelle työkalullemme?
Nimen pitäisi puhutella sekä meidän toimialaa Suomessa että myös olla kiinnostava ja luottamusta herättävä mahdollisille kansainvälisille digikanaville.  

Aikaa äänestää on maaliskuun loppuun. Huomioimme äänestyksen tulokset, kun teemme ratkaisuja nimeämisen suhteen.