Blogi 18.06.2020

Visit Finland Datahub etenee vauhdilla

Kun viimeksi jaoin tietoa blogimuodossa meidän tietovarantoprojektistamme helmikuussa, oli prototyö edennyt hyvin ja seuraava askel oli hankkia kehityspartneri varsinaiselle julkaistavalle työkalulle. Nyt onkin sopiva hetki kertoa tämän hetken kuulumiset, koska jatkokehitystyö on täydessä vauhdissa Siili Solutionsin tiimin kanssa.
Matkailu
Digitaalinen kehitys
Kirjoittaja
Kaisa Kosonen

kaisa.kosonen (at) businessfinland.fi
Head of Digital Development

Työ etenee ketterästi, koska pohjalla on protoversio ja kaikki siitä saadut opit. Edellisessä blogissani oli mukana myös äänestys uuden yhteisen työkalumme nimestä ja eniten ääniä sai Visit Finland Datahub, joka tuttavallisesti vääntynee hubiksi.  

Olen vuoden aikana esitellyt hubin ideaa ja prototyyppiä lukuisissa eri tilaisuuksissa alan toimijoille ja huomaan, että on tarpeen kirkastaa sitä, mikä palvelu nyt sitten ihan oikeasti on ja mitä se ei ole.  

Mitä se on?

Kaikessa yksinkertaisuudessaan Visit Finland Datahub on kansallinen matkailun tuote- ja markkinointisisältöjen jalostus- ja jakelualusta.  

  • Paikka yrityksille syöttää, muokata, käännättää kohdemaidensa kielille ja jakaa tuotesisältöjä sekä uutisia haluamiinsa kanaviin. Yrityksiltä säästyy aikaa, kun ei tarvitse päivittää samoja tietoja lukuisiin eri kanaviin, ja lisäksi käännökset hoituvat halutuille kielille kätevästi alustan kautta. Yritys saa palveluna myös tuotetiedon kuratoinnin ennen julkaisua eli joko alueen tai Visit Finlandin tuoteasiantuntijat käyvät jokaisen tuotteen läpi ennen julkaisua ja tarvittaessa auttavat sisällön kehittämisessä edelleen eri kanaviin sopivaksi.  
  • Paikka matkailun alueorganisaatioille auttaa alueensa yrityksiä tuotesisältöjen kehittämisessä matkailijoita kiinnostaviksi eli kuratointi ja valmiiden tuotteiden julkaisu eri kanaviin. Alueet saavat samalla myös hyvän näkymän alueensa tuotesisältöön ja voivat hyödyntää tietoja omissa kanavissaan, markkinoinnissa ja myynnintyökaluissa kuten tuotemanuaaleissa. Alueen mukana olo datahub-ekosysteemissa on tärkeää ja arvokas palvelu alueen matkailuyrityksille.
    Edited
  • Visit Finlandille alusta on työkalu kaikkeen myynnin edistämisestä tuotekehitykseen, aluetyöhön ja markkinointiin. Tuemme myös alueita sisältöjen kuratoinnissa. Lisäksi saamme ja voimme jakaa tietoa siitä, mitkä kanavat hyödyntävät mitäkin sisältöjä. Visit Finland hyödyntää datahubin tietoja jatkossa MyStay-portaalin sisältöjen pohjana, markkinointikampanjoissa sekä matkanjärjestäjätyökaluissa kuten manuaaleissa ja PR-työkaluissa.  
  • Tiedon hyödyntäjille Datahub tarjoaa ainutlaatuisen ja laadukkaan koosteen Suomi-aiheista matkailusisältöä, joihin voi pohjata erilaisia verkkopalveluja, sovelluksia, tuotekoosteita jne. Tiedon hyödyntäjiä voivat Visit Finlandin ja alueorganisaatioiden lisäksi olla matkailuyritykset itse, matkanjärjestäjät, varausjärjestelmät, erilaiset matkailun online-kanavat ja vaikka start-up yritykset, jotka kehittävät uusia digipalveluja toimialalle. Tietoja voidaan hyödyntää Datahubin ohjelmointirajapinnan (API) kautta.  


Visit Finland Datahubin protoversion arkkitehtuurikuvaus (huom. kanavat tässä vaiheessa esimerkkejä mahdollisista kanavista)

Mitä se ei ole?

  • Varausjärjestelmä
  • Kauppapaikka


Visit Finland Datahub ei sisällä palvelujen reaaliaikaista inventaaria, joka elää yritysten käyttämässä varausjärjestelmässä. Varausjärjestelmät voivat kyllä halutessaan hyödyntää hubin dataa ja siten yhdistää tuotetiedon omassa päässään. Palvelu ei myöskään ole kauppapaikka eikä muutenkaan kuluttajille suunnattu palvelu. Tietoja voidaan rajapinnan kautta hyödyntää erilaisissa kuluttajille suunnatuissa palveluissa. 

Eteneminen

Kuten mainittu, kehitystyö on parhaillaan kovassa vauhdissa ja tavoitteenamme on julkaista ensimmäinen käytettävä versio alkusyksystä. Syksyn mittaan alustaa kehitetään vielä paljon eteenpäin ja kehitystarpeita priorisoidaan jo prototyössä nousseiden tarpeiden ja toiveiden, sekä tietysti syksyn aikana saatavien oppien pohjalta. Kehitys tulee olemaan jatkuvaa toki jatkossakin, ja Business Finland on sitoutunut ylläpitämään ja kehittämään palvelua niin, että siitä tulee oleellinen osa palvelujamme ja monen mahdollistaja toimialallemme.  

Kesän mittaan tarvitsemme varmasti vielä kommentteja ja testausapua niin matkailuyrityksiltä kuin alueorganisaatioilta, ja minulle voi ilmoittaa kiinnostuksensa, niin otamme yhteyttä kun jotakin uutta testattavaa on!

Tulemme syksyn mittaan järjestämään myös koulutusta ja infotilaisuuksia Datahubin käyttöönotosta sekä alueille että yrityksille varmistaaksemme sujuvan käyttöönoton, vaikkakin kehitämme työkalusta mahdollisimman helppokäyttöistä ja itseohjautuvaa.   

Lanseeraamme Datahubin julkaisun yhteydessä syksyllä myös innovaatiokilpailun. Mahdolliset partnerit voivat ottaa minuun alustavasti yhteyttä sähköpostitse jo tässä vaiheessa.  Niin voimme kartoittaa haasteitanne, joita Datahubin päälle kehitetyt ratkaisut voisivat ratkoa. Voimme sparrailla haasteita yhdessä ennen kilpailun julkaisemista kehittäjille. 

Koko toimiala on tervetullut mukaan tähän yhteiseen kehittyvään digitaaliseen ekosysteemiin!  

Näemme että Datahub toimii jatkossa pohjana suurelle osalle palveluitamme ja tärkeänä osana koko matkailutoimialaa Suomessa. Helpoin tapa olla mukana yhteisessä tekemisessä on viedä omat palvelutiedot Datahubiin sen auettua alkusyksystä. Voimme onnistua ainoastaan, jos suuri osa Suomen matkailualueista ja yrityksistä lähtee mukaan.  

Energistä ja aurinkoista kotimaan matkailukesää kaikille!