Siirry sisältöön
Blogi 25.03.2021

Visitfinland.com – Uuden digitaalisen brändikokemuksen muotoilu on alkanut

Visit Finland on aloittanut yhdessä Accenture Interactiven kanssa ”Visitfinland.com – Digital Experience Reimagined” -projektin, jossa keskitytään uuden asiakaskeskeisen digitaalisen brändikokemuksen muotoiluun matkailullisen maakuvan kehittämiseksi.
Visit Finland
Matkailu
Kirjoittaja
Mervi Holmén

Marketing Manager
mervi.holmen (at) businessfinland.fi

Maailma ympärillämme, matkailu ja matkailijoiden käytös ovat suuressa muutoksessa pandemian myötä. Uusi tilanne on samalla luonut ainutlaatuisen mahdollisuuden visioida ja konseptoida erottautuvan ja relevantin digitaalisen kokemuksen, joka innostaa ja kiinnostaa kansainvälisesti.

Uuden asiakaskeskeisen digitaalisen brändikokokemuvision ja konseptin keskiössä ovat kansainvälisten matkailijoiden tarpeet, haasteet ja toiveet. Accenture Interactiven design -tiimin paikallisten palvelumuotoilijoiden toteuttamassa tutkimuksessa kansainvälisiä matkailijoita haastateltiin kahdeksassa eri maassa, Kiinasta ja Japanista Venäjälle ja Ranskaan. Tuoreista tutkimustuloksista koostettiin muun muassa "Traveller Mindsets", jotka kertovat matkailijoiden ajattelutavoista, käyttäytymisestä ja motiiveista.

Projektin ensimmäisessä tutkimusvaiheessa myös Visit Finlandin tärkeimpiä kumppaneita, kuten alueorganisaatioita ja kansainvälisiä PR -toimistoja, haastateltiin ja osallistettiin, matkailun ekosysteemin eri näkökulmien, tarpeiden ja haasteiden ymmärtämiseksi. "Tämä on yksi kärkiprojekteistamme. Tulemme jakamaan uutta tutkimustietoa muun muassa tulevissa huhtikuun Matkailijan polku- työpajoissa partnereillemme", kertoo Mervi Holmén, Visit Finlandin Marketing Manager.

Business Finlandin uusi asiakaskeskeinen strategia ja Visit Finlandin visio rakentaa Suomesta haluttu matkailudestinaatio toimivat suunnannäyttäjinä. Vahvan digitaalisen brändikokemuksen rakentaminen muuttuneessa maailmassa edellyttää ennen kaikkea kokonaisvaltaista näkemystä ja tekemistä, kokemuksellisuuden lisäksi. "Upea asiakaskokemus harvoin syntyy itsestään. Kokemusten orkestrointi vaatii suunnittelua, muotoilua ja systemaattista johtamista, asiakaskeskeisen ajattelutavan, asiakasymmärryksen ja teknologian hyödyntämisen lisäksi", korostaa Nina Kostamo Deschamps, Accenture Interactiven Design Lead ja Visitfinland.com 2.0 - projektipäällikkö. Projektissa tarkastellaankin myös uusimpien markkinointiteknologioiden hyödyntämistä kasvattaen tiedolla johtamisen kyvykkyyksiä.

Suomi valittiin jo neljättä vuotta peräkkäin maailman onnellisimmaksi maaksi. "Tämä tuore uutinen osaltaan vie Suomen maakuvaa hienolla tavalla eteenpäin, ja tulemme varmasti myös jatkossa hyödyntämään tätä teemaa eri tavoin, myös digitaalisesti", kiteyttää Heli Jiménez, Senior director, International Marketing and PR.