Case 24.09.2018

Digitalisaatiossa kannattaa olla kuskin paikalla

Europress tarjoaa jätehuollon ja kierrätyksen kokonaisvaltaista palvelua, johon kuuluu suunnittelu, jätepuristimien ja paalainten valmistus, toimitus, asennus, huollot ja käyttäjäkoulutus sekä SMART Platformin, eli työkalut laitekannan hallintaan. Europressin ratkaisut tukevat kiertotaloutta ja ilmastonmuutoksen hillintää. Tuotannosta vientiin menee noin puolet.
Further information
Marko Aaltio

Business Development Director
+358 (0)400 473 490
marko.aaltio(at)europress.fi

Timo Huhtala

Executive Vice President
+358 (0)50 443 2236
timo.huhtala(at)europress.fi

 

Keravalaisen yrityksen tuotteilla on avainlipputunnus ja yli 80 prosentin kotimaisuusaste. Liikevaihto vuonna 2018 tulee olemaan noin 42 M€, henkilöstöä on 170, joista Suomessa lähes 110. Se on alallaan ainoa merkittävä kotimainen valmistaja, kansainvälisesti kilpailua on enemmän.

Tyypillisiä Europressin tuotteiden loppukäyttäjiä ovat kaupat, kauppakeskukset, kiinteistöyhtiöt, sairaalat, kunnat ja teollisuus. Laitteet sopivat myös jätteiden putkikeräyksen yhteyteen.

Päävientimarkkinat ovat Ruotsi, Norja ja Venäjä, näissä maissa yrityksellä on myös tytäryhtiöt.

”Liiketoimintamallien kehittäminen on tärkeää, kuinka viedä suomalaista työtä uusille markkinoille. Digitalisaatio on merkityksellinen uusien vientimarkkinoiden avaamisessa”, kertoo liiketoiminnan kehitysjohtaja Marko Aaltio.

Digitalisaatio tuo uusia bisnesmahdollisuuksia

Noin 6000 laitetta on kytketty Europress SMART -digijärjestelmään. Älykeskus on kaikissa uusissa laitteissa vakiona, mikä mahdollistaa digipalveluiden aktivoinnin milloin tahansa.

Kommunikaatio laitteiden kanssa on kaksisuuntaista. Laite voi ilmoittaa esimerkiksi häiriöistä, mutta sen toimintaa voidaan myös muuttaa käymättä paikan päällä. Asiakkaasta riippuen laitteiden etähallinta on käyttäjällä tai Europressillä.

Huolto helpottuu digiratkaisujen ja etähallinnan myötä. Kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna yli 70 prosenttia vikatilanteista ei enää vaadi käyntiä paikan päällä.

”Kun dataa alkaa kertyä, voidaan asiakkaalle kertoa erilaista toimintaa parantavaa tietoa. Esimerkiksi kauppakeskuksen puristimet alkavat täyttyä aina tiettyyn kellonaikaan. Tietoa voidaan hyödyntää tyhjennyskuljetusten tehostamisessa. Tai toistuva häiriötilanne paljastuukin työntekijöiden puutteelliseksi työhönopastukseksi”, sanoo varatoimitusjohtaja Timo Huhtala.

”Asiakkaiden luokse mennään digitaalinen platformi edellä, siihen voidaan liittää myös muiden valmistajien laitteita. Iso määrä dataa yhdistettynä aikaan ja paikkaan avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Kilpailuedun kannalta pitää olla itse kuskin paikalla digitalisaatiossa”, jatkaa Huhtala.

”IFAT 2018 -messuilla Münchenissa eräs hollantilaisporukka kiersi näyttelyosastoja ja tutustui myös Europressin laitteisiin. Parin päivän päästä joukko tuli uudestaan osastollemme ja totesi, että teillä on pisimmälle viedyt digipalvelut omalla alueellanne”, kertoo Aaltio.

Aaltio ja Huhtala lähettävät terveisiä muille yrityksille: ”Konepajan digiprojektissa kannattaa ajatella isosti. Taloudellinen menestys ei tule kvartaalissa, vaan pitää olla malttia odotella vuosia.”

Business Finlandista yritys on saanut rahoitusta liiketoimintamallien ja teknologian kehittämiseen, sparrausta, markkinatietoa sekä kontakteja yrityksiin ja tutkimusorganisaatioihin. Ulkoministeriön suurlähettiläistä on ollut apua uusien vientimarkkinoiden avaamisessa.

”Business Finlandin rahoittaman hankkeen kautta Europressille tuli digiosaaja. Tulevaisuudessa digiosaajia palkataan lisää”, kertoo Huhtala.

”Business Finlandin rahoituksella ollaan uskallettu kokeilla uusia polkuja, joiden takaisinmaksuaika ei ole sieltä lyhyemmästä päästä. Business Finland on ollut viimeisen esteen poistaja, joka jakaa riskiä kanssamme.”

Teksti: Eero Lukin
Kuva: Europress

Katso myös

Valmistavan teollisuuden Sampo-kampanja

Tilaa uutiskirjeemme

Ohituskaista maailmalle – palvelumme tutuiksi ympäri Suomea!