Case 20.03.2018

Lean-toimintatavat rohkaisivat ruiskuvaluyritys Plastepia päivittämään tuotantonsa

Plastep kertoo videolla, miten Liideri-ohjelman rahoittama projekti auttoi innostamaan koko henkilöstöä mukaan tuotannon kehittämiseen. Yritys muutti toimintatapojaan perin pohjin: nyt korjattaviin asioihin puututaan yrityksessä heti, ja uudenlaisia kehitystapoja testataan innolla. Tuotannon läpimenoaikakin nopeutui kolmesta viikosta viikkoon.
Lisätietoja
Kristiina Ketomäki

Toimitusjohtaja
p. 050 530 4314
kristiina.ketomaki (at) plastep.fi

www.plastep.fi

Kännykkäbuumista hyötyivät 2000-luvun vaihteessa matkapuhelinvalmistajien lisäksi Suomessa myös alihankkijat. Päijäthämäläinen muovin ruiskupuristusyritys Eimo Oy valmisti Nokian suurimman menestyksen aikaan matkapuhelinkuoria – ja paljon.

1980-luvulla alkunsa saaneen Eimon konsepti oli tiiviisti telecom-puolella. Kun Nokian alasajo alkoi, se tiesi haasteita myös Eimolle.

Vuonna 2001 viisi työntekijää päätti erkaantua yrityksestä. Yksi heistä, Kristiina Ketomäki, oli mukana joukossa.

"Syntyi Plastep, joka valmistaa teknisiä muoviosia koneisiin ja laitteisiin ja kokoaa niistä koostuvia suurempia kokonaisuuksia. Plastepin tuotannosta syntyy esimerkiksi laivaan 160-osainen WC:n huuhtelujärjestelmä", Ketomäki kertoo.

Pertunmaan Kuortissa toimivalla Plastepilla oli heti alusta asti hyvä asiakaskunta. Nykyään yritys työllistää 40 henkilöä, ja sen liikevaihto on noin viisi miljoonaa.

Lean-metodi muutti tuotannon – materiaalihukka väheni puoleen

2010-luvulla Plastepin toimintamallit alkoivat kaivata muutosta. Yrityksessä koettiin, että asiakkaan tarpeita ei ymmärretty riittävästi, kehittämistyötä tekivät vain esimiehet ja tuottavuus ei ollut sillä tasolla, jota tavoiteltiin.

Vuonna 2013 Plastep lähti mukaan silloisen Tekesin, nykyisen Business Finlandin, Liideri-ohjelman hankkeeseen, ja yritys tutustui leaniin.

"Filosofia otettiin käyttöön kaikessa toiminnassa. Merkittävintä oli se, miten saimme koko henkilöstön mukaan. Nykyään jokainen työntekijä osaa ja haluaa parantaa prosessien toimintaa. He tekevät aktiivisesti parannusehdotuksia, esimerkiksi poikkeamailmoituksia tulee vähintään viisi kappaletta viikossa", Ketomäki sanoo.

Tuotantoon lean-menetelmä on tuonut lisää tehokkuutta. Tuotteen läpimenoajat nopeutuivat kolmesta viikosta viikkoon, materiaalihukka väheni 50 prosenttia ja myös odotus- ja siirtoajat vähenivät.

"Aikaisemmin valmistimme sitä, mitä pyydettiin ja varsin perinteisellä tavalla. Nyt osaamme aivan eri tavalla kiinnittää huomiota esimerkiksi virtaukseen ja imuohjaukseen. Olemme myös parempia ennakoimaan", Ketomäki sanoo.

Tavoitteena vientiasiakkaita Pohjoismaista: "Pyrimme kansainvälistymään voimakkaasti"

Plastepin tuoreen strategian tavoitteena on käynnistää vienti ulkomaille. Yritys aikoo suunnata Pohjoismaihin ja Venäjälle ja tähtää esimerkiksi konerakentamisen ja elektroniikan toimialoille.

"Pyrimme kansainvälistymään voimakkaasti. Meillä on paljon yhteyksiä ja globaaleja kotimaisia toimijoita, mutta tavoitteenamme on saada selkeä vientiasiakas", Ketomäki sanoo.

Plastepille on tärkeää, että yritys kehittyy koko ajan. Ketomäki kertoo, että Liideri-projekti antoi kehittämistyöhön lisäpotkua. Uudenlaisesta kehittämisinnosta toimii esimerkkinä hackathon-tapahtuma, jonka Plastep järjesti opiskelijoille ensimmäisenä pk-yrityksenä Suomessa.

"Tänne tuli perjantai-iltana kymmeniä opiskelijoita, jotka ratkoivat yön erilaisia tehtäviä, jotka liittyivät tuotannon kehittämiseen”, Ketomäki sanoo.

Lopputuloksena ideat päätyivät oikeaan käyttöön.

"Esimerkiksi nykyinen tuotannon seurantamme perustuu kehitysideaan, joka luotiin hackathonissa."

Tutustu Liideri-ohjelmaan tästä
Tutustu myös Teollinen internet -ohjelmaan tästä