Siirry sisältöön
Case 06.03.2018

Myssyfarmin ripeä marssi maailmalle – suomalaisten mummojen käsissä syntyi vientihitti

Suomalaisen muodin viennissä on nähty viime vuosina rohkaisevia tarinoita. Menestyminen kansainvälisessä muotibisneksessä vaatii usein pitkäjänteisyyttä, mutta toisinaan vientinoste voi syntyä poikkeuksellisen ripeästi. Näin kävi pöytyäläiselle Myssyfarmille, jonka lampaanvillamyssyt hurmaavat maailmalla aitoudellaan.
Lisätietoja

Head of Industry, Creative
Irma Patala
+358 (0)2946 95867
irma.patala (at) businessfinland.fi

Myssy Manager, Myssyfarmi
Hanna Jauhiainen
hanna (at) myssyfarmi.fi
+358 440 317 487

Myssyfarmin tarina alkoi entisen ammattipurjelautailija Janne Rauhansuun käsissä. Kun 15 vuoden urheilu-ura päättyi, jäi Janne asumaan Sveitsiin uutta suuntaa etsien. Davosin hiihtoporukoissa hän kohtasi eräänä päivänä myssyn, joka teki vaikutuksen. Se oli tutun kaverin päässä, ja oli isoäidin käsin kutoma. Näystä inspiroituneena päätti Janne hankkia omat kutimet. Ensimmäistä myssyään mies kutoi viikon ajan, mutta pian tuli toinen, kolmas, ja äkkiä koko kaveripiiri oli vailla omaansa. Kutimet kulkivat aina mukana, ja myssyjä syntyi kutomisen ilosta.

Myssyjä vähän isommin

Muutosten aika koitti vuonna 2008, kun Janne muutti takaisin Suomeen ottaakseen Pöytyällä sijaitsevan sukutilan haltuun. Tuore maatilan isäntä kohtasi kotimaassaan Annan, josta sittemmin tuli Jannen vaimo ja liikekumppani. Asettuminen Pöytyälle maatilan isännäksi ja emännäksi sai pariskunnan ajattelemaan myös myssyistä isommin. Vuonna 2009 Myssyfarmi esittäytyi Helsinki Design Weekillä, ja seuraavana vuonna tilalle saapuivat ensimmäiset suomenlampaat. Niinpä puikoilla ei ollutkaan enää ihan mitä tahansa villaa, vaan tuotoksena syntyi oman tilan lampaiden villoista käsin kudottuja myssyjä ja villa-asusteita. Ja tällä kertaa muillekin kuin kavereille.

Heti alkuvaiheessa oli selvää, että Myssyfarmin kasvattaminen terveeksi bisnekseksi vaatisi kutimiin useamman käsiparin. Myssyjä syntyi Jannen lisäksi myös Annan käsissä äitiysvapaan aikana, ja pian hommaan innostettiin mukaan lähiseudun taitavat isoäidit. Tuotanto pääsi vauhtiin, ja samalla tuotteelle oli syntynyt vastustamattoman sympaattinen tarina: mummojen käsin kutomia myssyjä oman ja naapuritilan lampaiden villasta.

Myssyfarmi muffi

”This could be big in Japan”

Jannen varhaisvaiheen myssyt herättivät kuhinaa kansainvälisessä kaveripiirissä, sillä käsin kudotulla myssyllä erottui massasta. Tämä yhdistettynä eettiseen ja ekologiseen tuotantotapaan sai uskomaan, että Myssyfarmin tuotteille olisi laajemmin kysyntää maailmalla. Kansainvälistymiseen päätettiin panostaa tosissaan, ja joulukuussa 2015 Myssyfarmi sai päätöksen ELY-keskuksen kansainvälistymisrahoituksesta, ja ilmoittautui Berliinin 2016 muotiviikoille.

Berliinin muotiviikoille lähdettiin jalat maassa, mutta ensiesiintyminen maailmalla olikin menestys: Myssyfarmi marssi kotiin kolme ulkomaista jälleenmyyjää rikkaampana. Useampi Berliinissä myssyjä hypistellyt kansainvälinen asiakas rohkaisi suuntaamaan katseen Euroopan lisäksi myös Aasiaan, jossa erityisesti Japanissa ennustettiin tuotteille kysyntää. Palaute johti nopeisiin päätöksiin, ja keväällä 2017 Myssyfarmi liittyi Business Finlandin vetämään Lifestyle Finland -kasvuohjelmaan, joka tukee suomalaisten lifestyle-alan yritysten kansainvälistymistä Aasian ja Euroopan markkinoilla.

Myssyfarmin Hanna Jauhiainen esittelee myssyjä japanilaisen Matsuya-tavaratalon ostajalle.

Vauhtia vientiin yhteisöstä

Myssyfarmi hyppäsi tuoreena Lifestyle Finland -jäsenyrityksenä aktiivisesti mukaan ohjelman tapahtumiin maailmalla. Myssyjä nähtiin 2017 keväällä mm. Japanin ja Korean Lifestyle Finland -tapahtumissa, joissa paikalliset ostajat ja maahantuojat tutustuivat suomalaisiin tuotteisiin. Vastaanotto oli erittäin positiivista. Tuote pakkauksineen oli viimeisen päälle viimeistelty ja kiinnostava sekä tarina kutojamummon kuvineen hurmasi aitoudellaan. Japanissa myssyjen ympärillä kuhisi ammattilaisia, joista yksi oli mm. Marimekkoa maassa edustavan Look Inc:n agentti. Hän vakuuttui myssyistä niin, että taivutteli jättämään mallikappaleet Japaniin Look Inc:n omaan showroomiin. ”Taisi mennä tosi hyvin”, mietti Myssyfarmin viennistä vastaava Hanna Jauhiainen pakatessaan myssyjä laatikoihin. Ainoa huolenaihe oli se, ehtisivätkö mummot kutoa uudet mallikappaleet pian koittavaan Korean myyntitapahtumaan.

Mummot suoriutuivat haasteesta, ja näytemyssyt ovat sittemmin kiertäneet maailmaa ahkerasti. Liityttyään Lifestyle Finland –jäseneksi, Myssyfarmi on osallistunut jo yhdeksään vientitapahtumaan erityisesti Japanissa, Koreassa, Kiinassa ja Pariisissa. Lisäksi farmilaiset ovat hyötyneet Business Finlandin valmennusohjelmasta, josta yritykset saavat tukea mm. myynnin ja markkinoinnin kehitykseen. ”Lifestyle Finland –ohjelma ja sen jäsenyrityksistä muodostuva yhteisö on tuonut merkittävää etua Myssyfarmin kansainvälistymiselle. Olemme niiden avulla päässeet luomaan suhteita juuri oikeisiin henkilöihin, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Jäsenien kesken on myös hyvä ryhmähenki, ja maailmalle tähdätään kuin työkavereina, toisiaan jeesaten”, Hanna kertoo.

Reseptinä rohkeus ja oikea asenne

Myssyjen kansainvälisen suosion ennustetaan kiihtyvän myös vuonna 2018. Tänä päivänä Myssyfarmilla on maailmalla jo noin 50 jälleenmyyjää, verkkokaupan myynnistä 15% menee maailmalle, ja viennin osuus koko liikevaihdosta, sisältäen myös farmin viljelemät ja markkinoimat ruokatuotteet, on 25 %. Yritys työllistää kolme täysipäiväistä henkilöä, minkä lisäksi myssyjä kutoo jatkuvasti laajentuva lähiseudun mummopooli.

Myssyfarmin tarina osoittaa, että suomalainen pk-yritys voi menestyä kansainvälisessä muotibisneksessä hyvinkin nopeasti. Farmilaisten osalta resepti syntyi uniikista tuotteesta, jolla oli vetoava tarina, kansainvälistymistä tukevista palveluista, sekä oikeasta asenteesta. ”Pitää uskaltaa olla rohkeasti erilainen ja uskoa siihen, että se puree. Ja muistaa, että vaikka ovien avaamiseen saa apua, myyntiliidi muuttuu kaupaksi vain itse tekemällä ja aktiivisella verkostoitumisella”, summaa Jauhiainen.