Siirry sisältöön
Case 29.10.2018

Pelaajat päättävät mikä toimii

Oululainen Round Zero uudistaa pelijulkaisualaa datapohjaisella markkinoinnilla ja käyttäjähankinnalla. Business Finland on ollut arvokkaana apuna tuotekehityksen nopeuttamisessa.
Lisätietoja
Daniel Rantala

Toimitusjohtaja
Round Zero
daniel.rantala (at) fingersoft.net

Vuonna 2017 perustettu Round Zero on yhden suurimman suomalaisen pelialan tähden, Fingersoftin, tytäryhtiö. Round Zero toimii emoyhtiönsä pelien evaluointi- ja julkaisubrändinä, ja kuusi henkeä työllistävän yrityksen liikevaihto on miljoonan euron luokkaa.

"Ensimmäisen julkaisumme teimme viime vuonna, ja se oli helsinkiläisen Superplus Gamesin peli Hills of Steel. Tänä vuonna olemme julkaisseet tshekkiläisen toimintapelin What the Henin ja espanjalaisen pulmapelin Monster Mansion Blastin. Viikossa saamme kymmenisen yhteydenottoa pelinkehittäjiltä ympäri maailmaa ja olemme testanneet tähän mennessä noin 200 pelituotetta", kertoo Round Zeron toimitusjohtaja ja perustajajäsen Daniel Rantala.

Metriikka ja kanavat peliyritysten käyttöön

Rantala vertaa pelijulkaisijaa kirjakustantamoon. Kirjailija kirjoittaa kirjan, kustantamo painaa sen ja hoitaa myyntiin.

"Meidän lisäarvomme julkaisijana on konkreettinen apu pelien markkinointiin ja käyttäjähankintaan. Ne ovat monen lupaavan pienen firman kompastuskiviä ja edellyttävät käytännössä todella suuria investointeja. Round Zeron markkinointikoneiston lisäksi peliyritys pääsee esiin Fingersoftin Hill Climb Racing -pelisarjan markkinointikanavissa ja saa apua käyttäjähankintaan. Hill Climb Racingeja on ladattu yli miljardi kertaa ja yhdessä meillä on yli 40 miljoonan aktiivisen pelaajan yhteisö. Autamme peliyrityksiä myös muun muassa pelien suunnittelussa sekä sisäisten ansaintamallien tasapainottamisessa. Tämä on tosi iso juttu."

Julkaistavaksi Round Zero valitsee pelejä puhtaasti käyttäjädatan perusteella. Käytännössä se tarkoittaa pelisessioiden pituuksien ja määrien, pelin pariin paluukertojen, mainosten toimivuuden sekä monen muun muuttujan analysointia. Näin pelaajamassat tekevät lopullisen päätöksen siitä mitä pelejä oikeasti pelataan ja mitkä julkaistaan.

Evaluointi automaattiseksi Business Finlandin rahoituksella

"Toiminnassamme oli tilaa kehitykselle, sillä varsinainen julkaistavien pelien evaluointiprosessi on tehty kokonaan käsin. Jokainen mainoskampanja, analytiikkaraportti sekä arviointi vievät huomattavasti aikaa henkilöstöltämme. Tällaiset asiat kannattaa jättää automatiikalle ja ihmiset voivat keskittyä esimerkiksi pelien tuottamiseen ja muuhun luovaan työhön", Rantala sanoo.

Business Finlandin rahoituksella Round Zero on automatisoinut koko testausprosessinsa. Pelinkehittäjät saavat yrityksen verkkopalvelusta reaaliajassa tietoa pelaajien käyttäytymisestä sekä eri kauppapaikoissa tapahtuvista latauksista ja myynneistä. Vaikka peliä ei julkaistaisikaan, se saa maksutta merkittävän määrän latauksia ja tarkan raportin suoriutumisesta.

"Tulevaisuuden kehityskohteena meillä on löytää koneoppimisen avulla suurista pelimassoista mekaniikat ja funktiot, jotka tekevät juuri tietystä pelistä koukuttavan. Suomi on loistava paikka peliyrityksille ja Business Finlandin työ aidosti arvokasta liiketoiminnan kehitystä ja uusien työpaikkojen luomista tukevaa. Ilman Business Finlandin rahoitusta emme olisi lainkaan näin pitkällä kehityksessä", Daniel Rantala kehuu.

"Round Zeron automatisoitu pelien evaluointiprosessi ja julkaisuliiketoiminta on erinomainen esimerkki ekosysteemivaikutuksesta, jota Fingersoftin menestys on tuonut. Round Zero helpottaa merkittävästi pelialan uusien yritysten esiinnousua. Juuri tämän kaltaisia innovaatioita julkisen toimijan kannattaa rahoittaa", kertoo Business Finlandin asiantuntija Jani Jokitalo.

Kuva: Round Zero