Case 20.12.2018

Tekoälystä on moneksi – esittelyssä suomalaisia huippuyrityksiä

Kuinka tehostaa oppimista ja asiakaspalvelua? Nopeasti kehittyvä tekoäly on loistava ratkaisu molempiin. Ja paljon muuhunkin.

Claned motivoi personoimalla oppimisen

Tekoälyä ja pedagogiaa yhdistävä Claned on luonut pilvipohjaisen oppimisympäristön, joka parantaa opiskelijan motivaatiota ja tuloksia personoimalla oppimisen. Analytiikka mahdollistaa yksilölliset oppimissuunnitelmat ja -polut sekä opiskelijan tason mukaiset reaaliaikaiset suositukset parhaiten soveltuvista oppimateriaaleista ja mentoreista. Yli kymmenen kansainvälistä palkintoa voittanut sosiaalinen ja digitaalinen oppimisalusta toimii myös työkaluna vilkkaan opiskelijayhteisön rakentamiseen verkossa.

Vuonna 2013 perustetun Clanedin asiakkaita ovat mm. YK, eri alojen yritykset, oppilaitokset, organisaatiot ja verkkokurssit noin 30 maassa. Yrityksen liikevaihto oli noin 500 000 euroa vuonna 2017.

Lue Clanedin koko tarina tästä

Utopia Analyticsin tekoäly moderoi miljoonia viestejä

Utopia Analytics on kehittänyt koneoppimiseen perustuvan tekoälytuotteen, joka moderoi suurten keskustelupalstojen, uutiskommentointisivustojen ja kauppapaikkojen sisällöt. Epäasialliset viestit poistetaan automaattisesti. Utopia AI Moderator toimii millä tahansa maailman kielellä, eikä hätkähdä sosiaalisessa mediassa tavallista puhekielisyyttä tai jatkuvasti kehittyviä uudissanoja, poikkeavia kirjoitusasuja tai kirjoitusvirheitä.

Digitaalisena järjestyksenvalvojana toimivan tekoälyn avulla esimerkiksi tunnistetaan ja poistetaan vihapuhetta ja epäasiallista sisältöä suositulla Suomi24-sivustolla. Utopia varmistaa myös sääntöjen mukaiset ilmoitukset monikielisellä, yli 12 miljoonan käyttäjän sveitsiläisellä Tutti.ch-kauppapaikalla, sekä moderoi miljoonia lasten chat-viestejä tanskalaislähtöisessä some-palvelussa Momiossa, joka toimii yhdeksässä Euroopan maassa.

Utopia AI Moderator on myös käytössä monilla muilla sivustoilla, joille käyttäjät tuottavat sisältöä niin media-, peli- kuin vähittäiskaupan puolella eri puolilla maailmaa. Vuonna 2014 perustetun Utopia Analyticsin liikevaihto oli 301 000 euroa vuonna 2017 ja tällä hetkellä kasvu on merkittävää.

Lue Utopia Analyticsin koko tarina tästä

ultimate.ai tehostaa suuryritysten asiakaspalvelua

ultimate.ai parantaa asiakaspalvelun nopeutta ja laatua tekoälyn avulla. Startupin kehittämä syvä neuroverkko oppii asiakaspalvelukeskustelua chatti- ja sähköpostidatahistoriasta. Kun palvelualgoritmi integroidaan ison yrityksen asiakasjärjestelmään, tekoäly tarjoaa reaaliaikaisia vastausehdotuksia asiakaspalvelijalle, joka voi valita parhaan vaihtoehdon tai muokata ja personoida sitä. Samalla tekoäly oppii koko ajan työskennellessään asiakaspalvelijoiden kanssa ja pystyy lopulta vastaamaan automaattisesti osaan kysymyksistä. Ratkaisu voi laskea asiakaspalvelun vastausaikaa yli 30 % ja vähentää yrityksen sisääntulevaa sähköpostia jopa 80 %.

ultimate.ai:n chatbot- ja asiakaspalveluratkaisuja käyttävät mm. Zalando, Finnair ja Telia. Myös IT-jätit SAP, Salesforce ja Microsoft tekevät yhteistyötä innovatiivisen startupin kanssa. Vuonna 2016 perustetun ultimate.ai:n liikevaihto oli 167 000 euroa vuonna 2017.

Lue ultimate.ain koko tarina tästä

WordDive optimoi uuden kielen oppimisprosessin

WordDive on patentoitu tekoälyyn pohjautuva metodi uuden kielen nopeaan oppimiseen. Mobiilisovelluksella ja verkossa opiskeltavat WordDiven kielikurssit optimoivat sisällön ja oppimisnopeuden henkilökohtaisesti. Useita aisteja aktivoiva multimediasisältö ja viihdyttävät pelilliset elementit auttavat aivoja omaksumaan sanastoa ja kielioppia pysyvästi. WordDive on myös kehittänyt Speak with AI -innovaation, jossa tekoäly tunnistaa mobiilisovelluksen käyttäjän ääntämisvirheet ja korjaa ne yksilöllisesti kuten henkilökohtainen opettaja.

WordDiven vuonna 2010 lanseeratun palvelun valikoimassa on nyt kymmenen kieltä ja sillä on yli 500 000 käyttäjää 150 maassa. Red Herring -mediayhtiö valitsi tänä vuonna WordDiven maailman sadan kiinnostavimman teknologia-alan kasvuyrityksen joukkoon. WordDiven liikevaihto oli 1,4 miljoonaa euroa vuonna 2017.

Lue WordDiven koko tarina tästä

Tulos panostaa koneoppimiseen ja henkilökohtaisempaan asiakaskokemukseen

Hakukoneoptimoinnin asiantuntijoiden vuonna 2008 perustama digikonsulttitoimisto Tulos Helsinki on erikoistunut digitaalisten asiakaskokemusten optimointiin. Tulos on sitoutunut investoimaan yli miljoona euroa koneoppimiseen ja sen osaamisen kasvattamiseen yhtiössä. Tekoälyn ja koneoppimisen avulla voidaan määritellä ja optimoida asiakaspolun jokainen kontaktipiste ja automatisoida markkinointi ja henkilökohtainen asiakaskokemus.

Tulos osti asiakaskokemuksen johtamiseen keskittyneen User Intelligence Finlandin vuonna 2017 ja työllistää nyt yli 40 digitaalisen markkinoinnin asiantuntijaa. Yrityksen asiakkaat ovat Suomen parhaiten tunnettuja brändejä, joista monet toimivat myös kansainvälisesti. Tuloksen liikevaihto oli 4,1 miljoonaa euroa vuonna 2017.

Business Finlandin AI Business -ohjelma rahoittaa tekoälyn kehittämistä ja hyödyntämistä liiketoiminnassa. Business Finland on rahoittanut kaikkia artikkelin yrityksiä. 

Teksti: Sami Sallinen