Siirry sisältöön
Case 07.10.2019

Fafa’s pikaruokaketju laajentaa Lontooseen, tavoitteena koko Pohjois-Eurooppa

Fafa's on 2011 perustettu pikaruokaketju, jonka Lähi-itään ja Välimerelle kumartava kasvispainotteinen menu koostuu pääasiassa pitaleivistä ja salaateista. Syyskuussa 2019 yritys avasi ravintolan Lontoossa. Kunnianhimoinen tavoite on laajentaa ravintolaverkko koko Pohjois-Euroopan laajuiseksi.
Lisätietoja

Jukka Järvinen

Hallituksen puheenjohtaja
Fafa’s Trade Mark International Oy
jukkaj (at) icloud.com
041 5171 477

Suvi Sundquist

Palvelujohtaja, Business Finland
suvi.sundquist (at) businessfinland.fi
050 5577 675

Ilkka Soininen

Rahoituspäällikkö, Etelä-Suomi, Finnvera
Ilkka.soininen (at) finnvera.fi
040 838 6203

Vuonna 2011 perustettiin ensimmäinen Fafa’s-ravintola Helsinkiin. Nyt Suomessa on 37 ravintolaa ja laajentuminen ulkomaille on käynnissä.

Fafa’s-ketjun 40. ravintola avasi ovensa Lontoon Covent Gardeniin syyskuussa. Lontoon menun erikoisuutena on aamupala.

Mielikuva englantilaisesta pikaruoasta on rasvainen fish and chips, mutta Fafa’s Trademark Internationalin hallituksen puheenjohtaja Jukka Järvinen tyrmää ajatuksen.

- Pikaruoan laatu on hyvää ja kilpailutilanne tiukka Lontoossa. Siellä ovat läsnä melkein kaikki mahdolliset pikaruokaketjut, kertoo Järvinen.

Yritys on tutkinut myös Norjan ja Hollannin markkinoita. Kunnianhimoisena tavoitteena on koko Pohjois-Euroopan laajuinen ketju, jolla on vuoteen 2022 mennessä sata ravintolaa. Business Finlandista ja Finnverasta on saatu apuja matkan varrella.

- Business Finlandin rahoituksella on tehty markkinaselvityksiä ja niitä tullaan tekemään lisää. Lisäksi on ollut isompi digiprojekti. Siinä kehitettiin digitaalisen franchise-palveluketjun konseptia, joka ulottuu pääkonttorista aina asiakkaalle saakka. Finnvera on myöntänyt yritykselle luoton takauksen, summaa Järvinen.

- On harvinaista herkkua, kun suomalainen ravintola-alan yritys laajentaa ulkomaille. On ilo olla tukemassa Fafa’sin kansainvälistä laajentumista, kuluttajaliiketoiminnasta vastaava Business Finlandin palvelujohtaja Suvi Sundquist sanoo.

Fafa’s Trade Mark on Suomessa toimivan Fafa’sin sisaryritys, jolla on ravintoloita tällä hetkellä Ruotsissa ja Iso-Britanniassa. Se keskittyy kansainväliseen franchising-liiketoimintaan.

Teksti: Eero Lukin
Kuva: Fafa’s Lontoo

Market Explorer -rahoituksella yritys voi kartoittaa uusia vientimarkkinoita
Tempo-rahoituksella yritys voi parantaa valmiuksia kansainväliseen kasvuun
Yksi Business Finlandin kärkiteemoista on kuluttajaliiketoiminta