Siirry sisältöön
Case 03.12.2019

Suomalaisketju Sushibar+Wine laajentaa Osloon

Kymmenvuotiaalla Sushibar+Wine -ketjulla on Suomessa viisi ravintolaa. Nyt ketju on laajenemassa ulkomaille, pohjoismaisuuteen nojaavalla konseptilla aukeaa uusi ravintola Osloon vuoden 2020 alussa.
Lisätietoja
Anders Westerholm

044 529 2399
anders (at) we-are.fi

Matti Sarkkinen

matti (at) we-are.fi

Aleksej Leppänen

Senior Advisor
040 3433 361
aleksej.leppanen (at) businessfinland.fi      

Pääomistajat Matti Sarkkinen ja Anders Westerholm haluavat kutsua julkisuudessa itseään yrittäjiksi.

- Sehän meidän rooli todellisuudessa on. On meillä oikeatkin tittelit, minä olen hallituksen puheenjohtaja We Are Groupissa ja Matti hallituksen varsinainen jäsen. We Are Group on emoyhtiö, jonka alla on viisi ravintolabrändiä. Muutamia avainhenkilöitä on sitoutettu omistukseen, mutta pääosin yritykset ovat meidän omistuksessa.Mukana ei ole investoreita, kertoo Westerholm.

Kansainvälistymisprojekti alkoi kaksi vuotta sitten. Ensin haarukoitiin maantieteellinen sijainti ja yritys totesi Pohjoismaat järkevimmäksi vaihtoehdoksi. Selvitysten ja vierailukäyntien jälkeen ykkösvaihtoehdoksi nousi Oslo.

- Oslossa on monia hyviä puolia, muun muassa rohkea kehittyvä ilmapiiri sekä nopeat logistiset yhteydet. Projekti vahvistaa myös Suomen liiketoimintaa, onhan Norjasta saatavilla esimerkiksi erinomaista tuoretta lohta.

- Oslossa on erinomaisia sushiravintoloita, mutta muuten kilpailutilanne on kuin Helsingissä – ei kuitenkaan yhtä kova kuin Tukholmassa tai Kööpenhaminassa. Meitä erottaa muista sushiravintoloista vahva pohjoismainen konsepti johon kuuluu ekologisuus. Teemme yhteistyötä WWF Suomen kanssa ja siirryimme ensimmäisenä sushiravintolana Suomessa ASC-sertifioituun loheen.

- Listaan tehdään jonkin verran lokalisointia, mutta pääosin se tulee olemaan sama kuin Suomessa. Suomalainen Benella Siika voisi olla eksoottinen hitti Norjassa, arvioi Matti Sarkkinen.

Kansainvälistyminen pistää monia asioita uusiksi

Ulkopuolisia sijoittajia ei ole haluttu yritykseen. Finnvera on taannut Nordean pankkilainan laajentumista varten ja Business Finland on myöntänyt Tempo-rahoitusta kansainvälistymisen selvittämiseen. Suomen suurlähetystö ja Business Finlandin yksikkö Norjassa ovat myös auttaneet jalansijan saamisessa Osloon.

- Business Finlandin apu mahdollisti monia asioita. Kansainvälistymisen myötä infra ja logistiikka on mietittävä uusiksi ja tehtävä paljon selvitystyötä. Koneisto pitää uusia, kun lähdetään ulos omalta takapihalta, summaa Westerholm.

- Tempo-rahoituksessa keskeistä on kansainvälistymisen osaamisen kehittyminen yrityksessä ja siitä Sushibar+Wine on oiva esimerkki. Suomalaisen ravintolan kansainvälistyminen on kova juttu ja hienoa että olemme voineet olla siinä auttamassa. Teemme mielellämme yhteistyötä myös jatkossa, sanoo Business Finlandin Senior Advisor Aleksej Leppänen.

Uusien markkina-avausten suhteen Westerholm on varovainen.

- Unelmia on, mutta pitää olla älliä päässä ja keskittyä tähän ensimmäiseen valtaukseen. Roadmap on olemassa ja siinä pohjoismaisuus on vahvassa roolissa.

Westerholm ihmettelee, miksi suomalaisyrityksiä ei näy enempää Norjassa.

- Norjassa olisi paljon potentiaalia suomalaisille yrityksille. Norjalaiset ovat suomalaisten tavoin perhekeskeinen, aktiivinen ja luontoa rakastava kansa. Meillä on samankaltainen mentaliteetti, emmekä koe toisiamme kilpailijoiksi, niin kuin ruotsalaisten kanssa usein käy.

Ravintolakonserni haluaa olla myös hyvä työnantaja.

- Employee Experience Manager aloittaa työt vuodenvaihteessa. Periaatteessa titteli voisi olla HR-päällikkö, mutta haluamme tällä positiolla korostaa yrityksen hyvää henkilöstöpolitiikkaa.

Teksti: Eero Lukin
Kuva: Sushibar+Wine

Lue lisää Business Finlandin Tempo-rahoituksesta 

Katja Eriksenin blogi:
Norjan markkinoille tähtäävä: soita sähköpostin sijasta