Siirry sisältöön
Case 27.10.2020

Basemark: ohjelmistoratkaisu älyauton aivoina

Helsinkiläinen Basemark ratkaisee autonomisen liikenteen haasteita nopeasti kasvavilla globaaleilla markkinoilla. Business Finlandin rahoitus on nopeuttanut tuotekehitystä merkittävästi.

Basemark Oy:

  • Innovaationa ohjelmisto, joka kerää ja prosessoi älyauton sensorien tuottaman suuren datamäärän
  • Perustettu vuonna 2015 Helsingissä
  • Työllistää 40 henkeä Suomessa, Saksassa ja Yhdysvalloissa
  • Asiakkaina maailman suurimpia autovalmistajia ja teknologiayhtiöitä
  • Business Finlandin tuotekehityslainaa, merkittäviä pääomasijoituksia

Tutustu pk-yritysten palveluihin

Futuremark, Rightware ja nyt Basemark – kolmen suomalaisen ohjelmistoalan menestystarinan dynamo Tero Sarkkinen on luotsannut tietokonegrafiikan alan yrityksiä Suomessa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa jo vuodesta 1999 lähtien. Sarkkinen perusti Basemarkin pari vuotta ennen kuin kiinalainen Thundersoft osti häneltä autojen käyttöliittymien, graafisten mittaristojen ja viihdejärjestelmien ohjelmistoja kehittävän Rightwaren vuonna 2017.

 - Rightwaren muut omistajat kysyivät olisinko kiinnostunut ostamaan saman liiketoiminnan ulos Rightwaresta, minkä ostin aikanaan ulos Futuremarkista. Se oli tehnyt tehtävänsä: lapsi oli tullut aikuiseksi ja juoksi jo kovempaa, kertoo Sarkkinen, joka toimii nyt Basemarkin hallituksen puheenjohtajana ja on yhtiön suurin omistaja.

Basemarkin vuonna 2017 lanseeraama reaaliaikainen grafiikka- ja laskentaohjelmistoratkaisu Rocksolid Engine on matkalla autoteollisuuden jättien suosioon. Ohjelmisto prosessoi älyauton kaikki laskutoimitukset eri sensoreista, orkestroi ja skeduloi dataa, ja siten optimoi auton suorituskykyä.

 - Teemme työkaluja asiakkaille, jotka kehittävät tekoälyä eli dataa analysoivia algoritmeja, joiden perusteella itseajava auto osaa tehdä oikeita päätöksiä liikenteessä.

Rocksolid Engine soveltuu myös konenäön prosessointiin esimerkiksi teollisuusroboteissa ja reunalaitteissa sekä AR- ja VR-järjestelmiin.

Fokus autoteollisuuteen

Vuonna 2015 perustetun Basemarkin alkuvuosina konsultoinnista ja erilaisista projekteista saatu kassavirta sijoitettiin oman tuotteen kehittämiseen.

 - Ensimmäiset kolme vuotta haettiin suuntaa muun muassa mobiililaitteiden suorituskyvyn testausohjelmistoilla. Sitten päätimme fokusoida autoteollisuuteen, koska itseajavat autot on valtavan iso trendi ja minulla on laaja henkilökohtainen verkosto alan firmoihin ja ihmisiin, Sarkkinen muistelee.

Selkeä fokus ja huippuosaajien haaliminen Suomesta ja eri puolilta maailmaa on nopeasti tuottanut tuloksellista kasvua. Basemarkilla on tällä hetkellä noin 40 työntekijää Helsingissä sekä tytäryhtiöt Münchenissä ja Detroitissa. Asiakaskuntaan kuuluu maailman suurimpia autovalmistajia ja puolijohdetoimittajia, kuten AMD, Intel, Mediatek, NVIDIA ja Qualcomm sekä kulutuselektroniikan ja muiden teollisuudenalojen yrityksiä.

Business Finland mahdollisti itsenäisen kasvun

Basemark on käyttänyt Business Finlandin tuotekehityslainaa muun muassa Rocksolid-ohjelmiston kehittämiseen.

 - Business Finlandin tuki on ollut ensiarvoisen tärkeätä varsinkin yrityksen alkuvaiheessa. Ilman lainoja emme olisi päässeet etenemään niin nopeasti, eikä meidän tarvinnut heti lähteä pääomasijoittajalle. Kasvoimme kahdeksan miljoonan euron liikevaihtoon ilman venture capital -sijoitusta, kertoo Sarkkinen.

Heinäkuussa 2020 Environmental Technologies Fund (ETF) julkisti seitsemän miljoonan euron pääomasijoituksen Basemarkiin. ETF:n mukaan itseajavien ajoneuvojen käyttöönotto voi vähentää liikenteen päästöjä tehokkaammalla resurssien käytöllä jopa 80 prosenttia.

 - Kun autot ovat jaettavissa, yksityisen auton omistamisen tarve ja liikenne vähenevät. Jos käyn kaupassa niin joku voi sillä välin tilata puolen tunnin kyydin, sanoo Sarkkinen.

Turvallisuus vaatii lisätehoja tekoälyyn

Itseajavien autojen jo vuosia ennustetun läpimurron suurin haaste on edelleen turvallisuus ja sen varmistamiseksi tarvittavan valtavan datamäärän prosessoiminen reaaliaikaisesti. Turvalliseen ajamiseen ei riitä 99 prosentin tarkkuus algoritmien päätöksenteossa.

- Haastavuus kasvaa eksponentiaalisesti, kun tarkkuuden pitää olla 99,999 prosenttia. Jos ajaa 120 kilometrin tuntivauhtia, niin kymmenesosassa sekuntia auto liikkuu yli 3 metriä. Samaan aikaan tulee esimerkiksi miljoona havaintopistettä eri sensoreista, LiDAR-valotutkasta ja kamerasta. Kaikki data pitää prosessoida reilusti alle kymmenessä millisekunnissa, että autolle jää myös aikaa miettiä mitä sen pitää tehdä siinä tilanteessa, sanoo Sarkkinen.

Tarvittaviin tehoihin ei välttämättä päästä edes tämän hetken huippuprosessoreilla.

 - Nykyisetkin high-end-mallit kuluttavat virtaa ja tuottavat lämpöä niin paljon, että sähköauton toimintamatka voi pudota alle kolmasosaan. Kun jarrutat, niin takakontista tulee kuuma tuulenhenkäys, kuin olisit saunassa.

Tavoitteena johtava asema

Sarkkisen mukaan nykyiset premium-automallit alkavat olla ehdollisen automaation Taso 3:a, mutta jo hyppäys Taso 4:n korkeaan automaatioon on erittäin vaativa. Työsarkaa riittää Basemarkille, kun autoteollisuuden huiput kilpailevat kohti Taso 5:n täyttä automaatiota.

 - Nämä autot ovat kuitenkin nyt aika lähellä. Automaattinen pysäköinti, kaista-avustin ja highway pilot -automaatio hoitavat suurimman osan asioista aika hyvin. Kaupunkiajo, jossa on paljon risteysalueita ja epämääräisesti poukkoilevia muita tielläliikkujia, on kuitenkin vielä erityisen haastavaa.

Pääomasijoituksen voimin Basemarkissa panostetaan nyt vahvasti tuotekehitykseen sekä myynti- ja markkinointityöhön.

 - Meidän visio on olla maailman eniten käytetty aivo älyautoissa, toteaa Sarkkinen.

Lisätietoja

Sami Niska
Chief Sales Officer, Basemark
sami.niska (at) basemark.com
Basemark

Teksti: Sami Sallinen
Kuvat: Basemark