Siirry sisältöön
Case 12.03.2020

Digitaalisuus tukemassa matkailun kestävää kasvua – Case RedRib

RedRib Experience on vauhdikkaita venematkoja pääkaupunkiseudulla tarjoava nuori yritys, joka on alusta asti keskittynyt digitaalisuuteen. Lue RedRibin Service Managerin Leif Rosasin vinkit digitaalisuuteen.
Lisätietoja
Leif Rosas

Service Manager
Redrib Experience Oy Ltd
+358 40 500 5271
info (at) redrib.fi

RedRib

Miten digitaalisuus on muuttanut liiketoimintamallianne?

Olemme alusta asti keskittyneet digitaalisuuteen, koska suuntaamme myyntiämme pääasiassa ulkomaille. Online markkinapaikat ja OTA:t on valittu sen mukaan, minkä kautta tavoitamme haluamamme asiakasryhmät. Digille ei ole juurikaan vaihtoehtoja. Toki katalogimyyntiäkin otetaan vastaan, mutta vain digi tavoittaa tänä päivänä jaettavuutensa takia. Ne muutamat painetut tuoteluettelot ovat loppuneet jonkin aikaa sitten. Huomioitavaa on, että katalogien perään ei kukaan kysy. Ne jotka edelleen haluavat painotuotteita, saavat painaa ne meidän pdf:stä. Tämän myös kaikki hyväksyvät.

Investointien suhteen digimarkkinat vaativat vähemmän suoria materiaalisia investointeja, mutta se syö työvoimaa merkittävästi enemmän. Kotisivuille kannattaa satsata resursseja, niiden rakentaminen ja ylläpito on meillä ulkoistettu ensimmäisenä. Tuotteiden saaminen markkinapaikoille ja etenkin niiden seuranta sekä päivittäminen ovat kokopäiväistä työtä ja vaativat kohta meiltä lisätyövoimaa.

Miten digitaalisuus on edesauttanut yrityksenne menestymistä?

Toiminta kasvaa, ja erityisesti verkkokauppojen verkostoituminen ja sitä kautta uusien kontaktien löytäminen on verkossa ihan toista kuin analogisissa kanavissa. Etenkin Bokunin Marketplacessa kaikki ovat myyntinälkäisiä ja kynnys luoda yhteistyötä siellä on matala. Analogisuus olisi tässä tapauksessa verrattavissa paperisen kirjeen ja flyerien lähettämisen mahdolliselle yhteistyökumppanille. Tuskin toimisi. Digitalisuus mahdollistaa uusien myyntikanavien avaamisen suhteellisen vaivattomasti, kunhan tuotteet on tehty kertaalleen valmiiksi (sisältö, kuvat, tärkeät tiedot ym.). Digitaaliset markkinapaikat kuitenkin syövät katetta joskus kohtuuttoman paljon yksittäisen varauksen kohdalla provisioiden muodossa. Isossa kuvassa kannattaa kuitenkin käyttää myös korkean provision markkinapaikkoja. Kokonaisliikevaihto kasvaa kuitenkin. Verkko on kuin verkko, johon aina tarttuu jotain. Digitalisuus on verkot, jotka voidaan laskea useaan poukamaan samanaikaisesti. Sitten jäädään katsomaan, mikä poukama vetää. Bokun on yksi hyvin tuottava poukama. 

Mitä haasteita digitaalisuuden haltuunotossa on tullut vastaan?

Ennen kaikkea suunnaton työmäärän kasvu digitaalisten tuotteiden tuottamisessa, esille laittamisessa ja niiden ylläpidossa. Työ on jatkuvaa. Ei voi jäädä lepäämään. Myös eri alustojen täysin erilaiset rajapinnat ja järjestelmien pelkkä ymmärtäminen tuottavat joskus vaikeuksia. Tuottavinta lienee hankkia erikseen henkilö myyntikanavien seurantaan. Työtä digitalisuus teettää valtavasti, mutta toisaalta myynnin suhteen taivas on rajana. Ainakin teoriassa.

Miten näette digitaalisuuden vaikuttavan liiketoimintaanne seuraavan viiden vuoden sisällä?

Digitaalisuus kasvaa entisestään ja uusia toimijoita tulee myös markkinoille. Oikeiden yhteistyökumppaneiden löytäminen tulee olemaan nykyistä vaikeampaa. Toisaalta, varmaankin keskittyminenkin kasvaa ja isot ostavat lupaavia portaaleja pois. Siten nähdään mitkä toimijat vetävät niitä asiakasryhmiä, joita itse etsii. Oikeiden kumppaneiden löytäminen ja yhteistyön tiivistäminen heidän kanssaan on avainsana meille tässä digikehityksessä.

Vinkkisi yritykselle joka haluaa ryhtyä digiloikkaan?

Aloita mieluummin jo eilen. Sisältö kannattaa jumpata kerralla valmiiksi kaikilla kielillä ja sitten vasta levittää. Kaiken päivittämisen muissa alustoissa jälkeenpäin on kymmenkertainen työmäärä. Materiaali kannattaa laittaa kumppaneille ladattavaksi pilvessä. Se minkä voi automatisoida, kannattaa automatisoida. Tehtäviä tulee tarpeeksi muutenkin. Kannattaa perehdyttää yksi henkilö firmassa tai ulkoistettuna joka hallitsee teknisen puolen, digivastaavaksi. Kun tuotteet ovat hyvin digitalisoitu, on niiden markkinointi somessa tuhat kertaa helpompaa. Silloin kaikkea ei tarvitse jatkuvasti tehdä uusiksi. Digitalisuus on valtavan työmäärän sisältävä mahdollisuus. Siihen siirtymiseen auttaa katalogipainamisen murheiden muisteleminen. Digiloikka myös helpottaa, muttei kuitenkaan korvaa ihmisten välistä kohtaamista.

Lisätietoa

Lisätietoa RedRib Experience -yrityksestä.

Lisätietoa matkailun digitaalisesta kehityksestä.

Digiloikan ABC (pdf)