Siirry sisältöön
Case 14.10.2020

Huono Äiti: Valmisateriat jo 800 kaupassa – Business Finlandin rahoitus mahdollisti tuotekehityksen

Keväällä helmikuussa 2020 finaalipaikka Suomalainen menestysresepti -kilpailussa potkaisi vauhtia Huono Äiti Oy:n tuotekehitykseen. Samalla laatuvaatimukset kasvoivat. Business Finlandin liiketoiminnan kehitysrahoitus häiriötilanteissa mahdollisti erityisosaamisen hankkimisen ja oikeat kumppanit: Tuotteet saatiin valmiiksi aikataulussa ja laadukkaat tuotteet markkinoille.
Huono Äiti Oy
  • Sari Helinin vuonna 2011 perustama yritys
  • Toiminta käynnistyi Huono Äiti -blogina, joka muutettiin verkkoyhteisöksi
  • Yhteisössä on satoja tuhansia jäseniä
  • Työllistää 10 työntekijää Juvalla sekä useita henkilöitä muualla Suomessa
  • Liikevaihto 248 000 euroa 2019
  • Liikevaihto on tullut tähän asti markkinoinnista mutta nyt Huono Äiti Foodsin kautta elintarvikkeista

Katso kaikki pk-yritysten palvelut

Oli vuosi 2011. Markkinoilta puuttui äideille varta vasten suunnattu blogi ja yhteisö. Media-alalla toimiva Sari Helin keksi perustaa tähän Huono Äiti -blogin.

– Huono Äiti lähti ajatuksesta, että ehkä äitien arki ei aina ole niin kruusattua kuin annetaan ymmärtää, Helin kertoo.

Äitien omalle yhteisölle oli selkeä tarve.

– Yhteisössä on nyt satoja tuhansia jäseniä, pääosin naisia, Helin jatkaa

Yhteisö ideoi uuden tuotteen

Huono Äiti -yhteisö on aktiivinen ja ideoi koko ajan uutta. Viime vuonna yhteisöltä oli tullut idea uuden ateriatuotteen kehittämiselle: "hyvän omantunnon valmista ruokaa". Keväällä pandemia iski myös Huono Äiti -yhteisön liiketoimintaan. Oli keksittävä uusia tapoja liiketoiminnalle haasteellisessa tilanteessa selviämiseen. Suomalainen menestysresepti -ohjelman haku päättyi tammikuun alussa. Finalistit siihen valittiin 12.2.

– Kun pääsimme finaaliin, meillä ei ollut tietoa koronan vaikutuksesta yrityksemme toimintaan. Luulimme koronan vaikutuksista tietämättöminä, että voimme rahoittaa elintarvikkeiden tuotekehityksen markkinointikumppaneidemme kautta tulevalla tulolla. Kun korona iski päälle maaliskuussa, tilanne paljasti karuutensa ja asiakkaat vetäytyivät markkinoinnista, Helin kuvaa kevään tilannetta.

Oli kiire kehittää tuote. Ohjelma alkaisi pian pyöriä Nelosella TV:ssä. Tuote ei ollut kuitenkaan valmis eikä yrityksellä ollut resursseja tuotteen kehittämiseen tai viedä suunnittelua eteenpäin. Huono Äiti Oy selvitti eri rahoitusmahdollisuuksia ja löysi Business Finlandin häiriötilanteen kehitysrahoituksen, jota päätti hakea.

– Yrityksellä ei itsellään ollut tarvittavaa osaamista ja meidän piti hankkia lisäosaamista yrityksen ulkopuolelta. Business Finlandin kehitysrahoitus mahdollisti asioiden viemisen nopeasti eteenpäin, Helin kertoo

Kotimaisuus ja vastuullisuus keskeisessä roolissa

Yritys oli kehittänyt aivan uuden ruokakonseptin, jossa vastuullisuus on keskeisessä roolissa. Kotimaisuus ja puhtaat raaka-aineet olivat lähtökohtana. Ruuan piti myös olla käsin tehtyä ja sopia mahdollisimman monelle, myös tiettyä ruokavaliota noudattaville.

– Laktoosittomuus ja gluteenittomuus asettivat uusia haasteita myös ruuan tuotannolle. Miten mitata ravintoarvoja ja määriä ja ruuan koostumusta, jotta asetettuun laatutasoon ja tavoitteisiin päästään?

Lisäksi tuotteeseen haluttiin puolet kasviksia ja pakkauksesta mahdollisimman ympäristöystävällinen. Pakkaus haluttiin kokonaan kierrätysmateriaaleista. Myös tähän tarvittiin erityisosaamista.

– Rahoituksella pystyimme palkkaamaan kehitykseen ammattilaiset. Verkostosta löytyi tuotteen suunnitteluun kokki, ravintola Emon keittiöpäällikkö Ilkka Lääveri. Mukaan tarvittiin myös graafikko suunnittelemaan graafista ilmettä ja pakkausta.

–  Tuotekehitysyhtiö Foodwest lähti kehittämään tuotteen tuoteselosteita, tuotteiden kuluttajatestausta ja kaikkea sitä, mitä tuotteesta saa ja pitää lain mukaan sanoa.

– Tuotteen valmistukseen löytyi sopiva kumppani Juvalta, Kruunu Herkku Oy, jossa tuote valmistetaan käsin pienessä keittiössä. Valmistus työllistää 10 henkilöä Juvalla, sekä välillisesti liemivalmistajaa Liperissä, porkkananviljelyä Haukivuorella ja kalastajia Kallavedellä, eli kotimaisuus työllistää useita tuottajia Suomessa myös Juvan ulkopuolella.

Myös perustajan media- ja toimittajataustasta on ollut apua. Huono Äiti -yhteisöbrändiä pystyttiin hyödyntämään täysin uudessa tuotteessa. Kokemusta Huonon äidin suklaasta jo oli, mutta ateriatuoteperheen kehittäminen oli yritykselle aivan uutta.

– Tuote kehitettiin Menestysresepti-ohjelman päätuomarin, SOK:n kaupallisen johtajan, Ilkka Alarodun oppien mukaisesti. Samoin muiden tuomareiden, mm. Finlaysonin Jukka Kurttilan neuvot olivat suuressa roolissa tuotteen kehittämisessä. Tuote oli yleisön toive. Kysyttiin ensin kuluttajalta, mitä he haluavat ja kehitettiin vasta sitten tuote. Tämän yhteisö mahdollisti, Sari Helin kiteyttää.

Uusia tuotteita tulossa

Ensimmäinen tavoite on nyt saavutettu. Kaksi valmisruokaa on saatu kauppoihin: "Kasviksia ja kalaa" sekä Kasviksia ja lihapullia" kalapihvi- ja lihapulla-ateriat. Tuotteita saa 800 ruokakaupasta. Palaute yhteisöltä on ollut hyvää. Suunnitteilla on tuoda markkinalle uusia aterioita samaan tuoteperheeseen. Halu helpottaa kotien arkea on kova. Myös suunnitelmia kansainvälistymisestä on. Yritys perusti lokakuussa uuden yhtiön, Huono Äiti Foods Oy:n, pyörittämään elintarvikeliiketoimintaa.

Teksti: Mari Isbom
Kuvat: Huono Äiti Oy