Taigan suklaat valmistetaan alusta alkaen käsin. Tummaan suklaaseen ripotellaan makuja kahdesta eri kategoriasta: joko marjoja tai erikoisempia vaihtoehtoja. Pakastekuivatut ja siten terveelliset marjat ovat puolukoita, mustikoita, tyrniä, vadelmaa ja karpaloita. Extreme-maut ovat kala, poro ja sirkat.
– Kalana käytämme kuoretta, joka on pieni sisävesien vaalealihainen kala. Sekä kala- että porosuklaamme ovat ainoita laatuaan maailmassa, sanoo toimitusjohtaja Mirja Palola.
Taiga Chocolaten Mirja Palola ja Business Finlandin Lili Lehtovuori kertovat lisää markkinoiden avaamisesta.
Alusta asti yrittäjille oli selvää, että koska kyseessä on käsintehty korkealuokkainen tuote, se on vietävä maailmalle. Kansainvälistymiseen Taiga on saanut apua Business Finlandilta: Tempo-rahoitus auttoi yritystä kansainväliseen kasvuun, ja kuukausi yrityksen perustamisen jälkeen suklaita esiteltiin Hongkongissa messuilla Food from Finlandin osastolla. Yrittäjät ovat myös osallistuneet Business Finlandin seminaareihin, webinaareihin ja valmennuksiin.
Elintarvikealan markkinamahdollisuuksia kartoittava Lili Lehtovuori Business Finlandista on vauhdittanut Taigan promoamista laatua ja erityisyyttä etsivien superjahtien kokeille.
– Autamme Business Finlandissa asiakkaitamme kolmella tavalla, Lehtovuori listaa:
Food from Finland -ohjelma palvelee erityisesti elintarvike- ja juomayrityksiä.
– Startupille Business Finland on kuin apupyörät pyöräilemään opettelevalle. On hienoa, että matka maailmalle hieman tasoittuu. Tällä hetkellä Business Finland vie suklaitamme maailman luksusjahdeille. Pohjolan arktiset maut sopivat loistavasti superjahdeille, joissa laadun tulee olla ykkösluokkaa, Taigan Palola kuvailee.
Palola muistuttaa, että yrityksellä pitää olla myös rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta. Ennen uudelle markkinalle menemistä on selvitettävä tarkasti, missä voisi olla tilaa.
– Esimerkiksi Eurooppa on täynnä suklaata, mutta Aasiassa suklaan kulutus on vielä pientä mutta kovassa kasvussa."
Taigan maailmanvalloitus oli pahasti kesken, kun koronapandemia iski.
– Pandemia kuritti alussa pahiten vientimarkkinoitamme, kuten Hongkongia ja Italiaa. Vientiponnistelut ja brändin luominen pitää aloittaa näissä maissa alusta. Toisaalta nyt tiedämme, mitä jalansijan saaminen vaatii.
Pandemian aikana Taiga Chocolate keskittyi verkkokaupan jatkokehittämiseen ja myi suklaata yrityksille.
– Nyt odotamme, että maailma aukeaa ja pääsemme viemään luksussuklaata yhä suuremmalle joukolle ihmisiä, Mirja Palola sanoo.
Jaa juttu tunnuksella #Vienninmenestysresepti