Useammassakin Experience Commerce Finland -ohjelman tilaisuudessa on sivuttu Datalähtöisen markkinatutkimuksen metodia, jonka avulla lukuisat yritykset ovat menestyksellisesti lähteneet kansainvälisen kasvun tielle. Datalähtöinen markkinaselvitys auttaa yritystä tunnistamaan potentiaalisimmat markkinat siinä vaiheessa, kun kansainvälistymissuunnitelmaa rakennetaan.
Menetelmän avulla yritykselle syntyy realistinen, dataan perustuva käsitys kysynnästä, omasta kilpailukyvystä ja edellytyksistä kansainvälistyä.
Menetelmä perustuu jatkuvaan testaamiseen, oppimiseen ja kehittämiseen. Uudet markkinat ja kohderyhmät löytyvät ketterien kokeilujen avulla. Keskeisiä menetelmässä ovat myös tiedonkeruu, tiedolla johtaminen ja ymmärrys siitä mitä pitää parantaa ja kehittää. Menetelmästä on myös käytetty nimeä Testing by Selling.
Menetelmä suunniteltiin aluksi verkkokaupoille, mutta sopii yhtä hyvin kansainvälistyville brändeille, b2b-ja SaaS-yrityksille. Sitä voivat hyödyntää niin tuotteita kuin palveluitakin myyvät yritykset.
Experience Commerce Finland -ohjelma on tuottanut aiheeseen liittyen kaksi opasta, joista toinen avaa metodin taustoja ja toinen antaa konkreettisen työkalun menetelmän käytännön toteutukseen. Webinaarissa menetelmän kehittäneet Nicolas Fogelholm ja Mika Syrenius käyvät aineiston avulla läpi stepit, joiden avulla jokainen yritys voi soveltaa menetelmää.