Suomi jälleen vahvasti esillä tammikuussa 2020 Berliinin Grüne Woche -messuilla (International Green Week).
Suomella on Grüne Wochessa 330 neliön maaosasto, jossa on maakuntaosastoja, ravintola ja baari, sekä tilaa yksittäisille elintarvike- ja juomayrityksille. Yritysten osalta toivotaan olemassa olevaa valmiutta ja kiinnostusta toimia Saksan markkinoilla. Grüne Woche -messu on maailman suurin ruoka-, elintarvike-, maatalous- ja puutarha-alan tapahtuma. Messut keräävät vuosittain 400 000 kävijää, 90 000 ruoka-alan ammattilaista, yli 4 000 median edustajaa ja poliittisia päättäjiä. Tarjolla on siis runsaasti kontakteja sekä Saksassa että kansainvälisesti.
Viime vuosien osallistumiset ovat olleet rohkaisevia ja viimekertaisen kumppanuusmaan myötä näkyvyys Saksassa on merkittävä. Media- ja messunäkyvyys on herättänyt aivan uudenlaista kiinnostusta suomalaisia yrityksiä kohtaan, saksalaismediassa julkaistiin kumppanimaaprojektin ansiosta yli 3 000 juttua, jotka koskivat Suomea kumppanimaana, suomalaista ruokaa, matkailukohteita sekä messuilla olleita suomalaisyrityksiä, joiden mainosarvo oli arviolta noin 7,5 miljoonaa euroa.
Suomalainen puhdas arktinen ruoka puhtaasta luonnosta ja Suomi rentouttavana elämys- ja luontomatkailumaana ovat nähtävillä hallissa 8.2 yhdessä muiden pohjoismaiden, Ruotsin, Tanskan ja Norjan kanssa. Samasta hallista löytyy myös Viro ja Liettua. Vuonna 2019 kiinnostusta herättänyt konsepti Ausderwildnis, eli villistä luonnosta saa jatkoa myös tulevilla messuilla.
Messuosaston hinta: 2 500€ + ALV per yrityspaikka (10 päivää). Hinta sisältää pöytäpaikan, hyllytilan, varastotilan, yrityksen logo/nimigrafiikan sekä sähköt. Yrityksen messutavaroiden rahti ei sisälly hintaan. Muut varusteet tilattavissa erikseen.Business Finland -ohjelma järjestää IGW 2020 -messujen yhteydessä myös saksalaisia maahantuojia/ammattiostajia koskevan erillisen kutsuvierastilaisuuden 16.1.2020. Tilaisuus toteutetaan yhdessä Suomen Berliinin suurlähetystön kanssa. Business Finlandin Food From Finland -ohjelma koordinoi osallistumisen yhdessä Visit Finlandin, MTK:n, SLC:n ja MMM:n kanssa.
Maarit Kaasinen, projektipäällikkö
maarit (at) kaasinen.fi, +358 50 500 4252