Siirry sisältöön
Uutinen 15.12.2017

AskKauko.com hakee kasvua Kaliforniasta

AskKauko.comin perustaja Klaus Matilaisen (kuvassa toinen vasemmalta) mielestä LACI-kiihdyttämön tarjoama sparraus ja kontaktit antavat huomattavasti enemmän vastinetta rahoille kuin vaikkapa tyypillinen messupanostus.

AskKauko.com on tekoälyavusteinen kestävän kehityksen hakukone, mikä nopeuttaa tiedon hankintaa ja tarjoaa kehittyneet työkalut sen tehokkaaseen analysoimiseen. Palvelun avulla organisaatiot voivat analysoida ja kehittää omien toimintojensa kestävyyttä ja vastuullisuutta.

Yritys lähti validoimaan uutta liikeideaa sekä hakemaan asiakaskontakteja USA:n markkinoilta lokakuussa cleantech-kiihdyttämö LACIsta Los Angelesista. Matkan tuloksena yritys sai ensimmäiset yhteistyökumppanit Kaliforniasta, uuden strategian sekä sen myötä uuden yritysnimen.

AskKauko.com:in perustaja Klaus Matilainen lähti maailman parhaaksi rankattuun cleantech-kiihdyttämöön korkein odotuksin.

"Olin asettanut tavoitteeksi kartoittaa matkan aikana asiakastarpeita kotimarkkinoiden ulkopuolella ja avata keskustelun mm. Energize California -ohjelman edustajien kanssa. Ohjelman tavoitteena on tukea Kalifornian osavaltiota saavuttamaan sen ympäristötavoitteet sekä kiihdyttää alueen cleantech-investointeja," Matilainen kertoo.

Korkeista odotuksista huolimatta LACI-kiihdyttämö ja sen hyödyntämä kansainvälinen The Network for Global Innovation (NGIN) -verkosto pääsi yllättämään. "Nämä olivat ammatillisen urani antoisimmat ja palkitsevimmat kaksi viikkoa. Sain niin laadukasta sparrausta, että tuskin koskaan tulee vastaavaa mahdollisuutta eteen. Myös uudet kontaktit, joita kiihdyttämö pystyi tarjoamaan, olivat erittäin hyödyllisiä", Klaus Matilainen hehkuttaa.

Business-malli ja yrityksen nimi menivät uusiksi

Entinen ExportIn, nykyään AskKauko.com nimellä toimiva yritys lisää automaatiota organisaatioiden tiedonhankinta- sekä analysointityössä, ja on suunnannut palvelunsa erityisesti organisaatioille, joiden tavoitteena on kehittää toimintaansa kestävämpään ja vastuullisempaan suuntaan. Ennen matkaa Matilaisella oli vaikeuksia pukea sanoiksi sitä, mitä yritys itse asiassa tekee. Kolmen tunnin sparraussessio palkitun tarinankertojan Tom Whiten kanssa palautti vanhan tarinan yrityksen keskiöön, mikä selkeytti samalla myös palvelun arvolupauksesta viestimistä.

"USA:n kuten tietysti muillakin markkinoilla täytyy jäädä mieleen ja erottua muista. Tarinankerronta on tässä tärkeässä roolissa. Tom Whiten avustuksella kehittyi yrityksemme tarina, joka kiteyttää myös sen, mistä yrityksen tarjoamassa palvelussa on kyse", Klaus Matilainen kertoo.

LACIssa kirkastui myös ajatus siitä, että yritys lähtee kehittämään Kauko-tekoälyä, joka osaa löytää kehitetyn data-alustan cleantech-markkinadatasta uusia mahdollisuuksia nopeammin ja kustannustehokkaammin kuin nykyisin käytössä olevat menetelmät. Kaukon kehitystä tukevat kotimaiset tutkimuslaitokset, yliopistot, energia- ja ympäristöalan asiantuntijat, sekä mm. maailman johtavat optimointiasiantuntijat.

Yrityksen maaliskuussa käynnistyvässä kehityshankkeessa on vielä tilaa kehityskumppaniyrityksille, joille Kauko tulee kasvattamaan ymmärrystä, kuinka vastata yritysten kestävyys- ja vastuullisuuskysymyksiin. Ensimmäisessä vaiheessa Kaukoa opetetaan vastaamaan näihin kysymyksiin Suomessa sekä Kalifornian osavaltiossa Yhdysvalloissa.

"AskKauko.com edustaa skaalautuvaa keinoälyratkaisua, joka mahdollistaa ympäristövastuulliset liiketoiminnalliset valinnat. Yritys on erinomainen esimerkki siitä, miten digitaaliset työkalut voivat uudistaa suomalaista cleantech liiketoimintaa," Tekesin Cleanweb ohjelman päällikkö Outi Suomi toteaa.

Tukea USA:n cleantech markkinoille menoon

Kalifornian 40 miljoonaa asukasta ja 2,5 triljoonan dollarin markkina tarjoaa suomalaisyrityksille huikean mahdollisuuden saada jalansijaa Pohjois-Amerikan markkinoilla ja avaa myös ovia valtaville Aasian ja Tyynen meren markkinoille.

"Uusille markkinoille meno onnistuneesti ja kustannustehokkaasti vaatii kuitenkin resursseja ja kontakteja, joita useimmilla nuorilla yrityksillä ei yksinkertaisesti vielä ole. LACI ja NGIN-verkosto tarjoavat yrityksille paikallista osaamista, tietoa markkinoista sekä kontakteja investoreihin, asiakkaisiin ja potentiaalisiin yrityskumppaneihin", NGIN verkoston varatoimitusjohtaja Kevin Randolph sanoo.

Katso NGIN-verkostosta ja LACI:sta kertova video (YouTube)

"Los Angeles Cleantech Incubator (LACI) on meille loistava kumppani, joka valmentaa ja tarjoaa yrityksille arvokkaita kontakteja Kalifornian alueelta", Outi Suomi vahvistaa.

CleanWeb-ohjelma tarjoaa myös ensi vuonna 2018 yrityksille monipuolista tukea ja sparrausta USA:n markkinoille menoon.

Lisätietoja

Klaus Matilainen
puh. 0400 884 732
klaus(at)askkauko.com

AskKauko.com:in tarina

Klaus Matilaisen isä on menestynyt vientiagentti ja -konsultti, jonka avulla yli 50 suomalaista vientiyritystä on saanut tuotteensa ja palvelunsa maailmalle. Kauko-isän menestykseen vaikutti se, että hän käytti enemmän aikaa markkinadatan keräämiseen kuin muut ja oli erittäin järjestelmällinen datan arkistoinnissa.

Järjestelmällisyys mahdollisti sen, että hän pystyi myöhemmin käyttämään enemmän aikaa datan analysoimiseen uusien markkinamahdollisuuksien löytämiseksi - sen keräämisen sijaan. Jatkuvasti kasvavat tietokannat ja fokus 20 vuoden ajalta cleantech-viennissä synnyttivät myös kyvyn yhdistellä tuotteita ja palveluita löytyneisiin markkinamahdollisuuksiin kokonaisratkaisuiden tarjoamiseksi. Näitä menestystekijöitä yritys alkoi digitalisoimaan ja niinpä tuntui luontevalta antaa palvelulle nimeksi AskKauko.com – Kysy Kaukolta.

Teksti: Suvi Salmela