Uutinen 21.06.2018

Kasvuhakuiset yritykset hakivat oppia USA:n markkinoille menoon

Business Finlandin CleanWeb-ohjelma kokosi kesäkuun alussa yhteen yli 30 USA:n markkinoille tähtäävää nuorta yritystä. Business Finlandin järjestämän USA-viikon tapahtumien tavoitteena oli yritysten markkinoille menon nopeuttaminen. Tapahtumiin osallistuneille oli tarjolla monipuolisesti uutta ymmärrystä USA:n markkinasta, kontakteja ja henkilökohtaista sparrausta.

USA:n markkinoiden huippuammattilaiset paikallisista yrityskiihdyttämöistä, lakitoimistoista ja Team Finlandin USA:n toimistoista jakoivat suomalaisyrityksille osaamistaan niin markkinoinnista, myyntikulttuurista, sijoittajien löytämisestä kuin patenttien hakemisesta.

Älä puuduta asiakasta tuotteen ominaisuuksilla – kerro hyödyistä

Rakennusalalla toimiva Fast Beam on lähdössä hakemaan kasvua USA:sta markkinaselvityksen innoittamana. Fast Beamin toimitusjohtaja Tero Niemelän mukaan siltojen korjausvelka on USAssa valtava.

”56 000 siltaa olisi jo pitänyt korjata, mutta nykytekniikalla se tulee viemään 37 vuotta”, Niemelä toteaa. Fast Beamin korjausteline kiinnitetään sillan reunaan, jolloin hitaasti pystytettäviä rakennustelineitä ei tarvita, mikä nopeuttaa korjausprojektia radikaalisti. Korjaushankkeet tulevat paitsi nopeammiksi myös kustannuksiltaan huomattavasti edullisemmiksi.  Fast Beamin ratkaisu onkin jo herättänyt isojen rakennusalan yritysten kiinnostuksen Suomessa ja Ruotsissa.

Fast Beam haluaa onnistuneen lähdön kansainvälisille markkinoille ja siksi alan ammattilaisten neuvot kiinnostivat. Niemelälle jäi erityisesti mieleen ohje: Features tell, benefits sell. ”Oli pakko saman tien tarkistaa, että olihan meillä nettisivuilla hyödyt tuotu selkeästi esiin. Kyllä oli, ” Niemelä naurahtaa.
Kouluttajat varoittivat suomalaisyrityksiä liiasta insinöörimäisyydestä. Tuotteen ominaisuuksien sijaan kärsimätön asiakas on USA:ssa kiinnostunut hyödyistä. Yrityksiä kannustettiin myös totuttua tiiviimpään yhteydenpitoon asiakkaan kanssa.

USA:n valtavat markkinat houkuttavat suomalaisyrityksiä

Puolijohdeteknologiaa myyvässä Picosunissa eletään voimakkaan kasvun aikaa. Koulutukseen osallistunut myyntijohtaja Mikko Matjeff kertoo USA:n markkinan kiinnostavan erityisesti siksi, että monet heidän teknologian loppukäyttäjistä löytyvät USA:sta. Vaikka laitteet valmistetaankin usein Kauko-Idässä, loppukäyttäjät ohjaavat markkinoita muualla maailmassa. Picosunin teknologia mahdollistaa entistä pienenpien ja tehokkaampien komponenttien valmistamisen, joten markkinaa suomalaiskeksinnölle riittää. Yrityksen myynti tuplaantui viime vuonna.

Energian kineettistä varastointiteknologiaa kehittävä Teraloop etsii puolestaan paraikaa kumppania, joka olisi kiinnostunut toteuttamaan 1-5 megawatin energian varastoinnin pilottikohteen. Espoon Otaniemeen rakennettu prototyyppi käynnistettiin keväällä 2018.

”Potentiaalisia yhteistyökumppaneita voivat olla erityisesti rautatieyhtiöt, terästeollisuus, energiateollisuus ja verkkoyhtiöt”, Teraloopin operatiivinen johtaja Philippe Pépin kertoo. Pépin oli kiinnostunut erityisesti Business Finlandin kontakteista USA:n markkinoille.

Valokattoja ja -seiniä valmistava Light Cognitive on nuori yritys, mutta heidän päivänvaloa tuottavia ja vuorokausirytmiä tukevia valopintoja on jo ehditty asentaa muun muassa Supercellin toimistoon. Ulkomailtakin on tullut tilauksia ja kyselyitä.  ” Siksi olemme päättäneet lähteä aktiivisesti kohti kansainvälisiä markkinoita”, kertoo markkinointi- ja viestintäjohtaja Anne Salomaa Light Cognitiveltä. ”Keskitymme nyt Eurooppaan ja USA kiinnostaa myös. Saimme tilaisuudesta hyödyllisiä kontakteja tulevaisuuden varalle.” Salomaa kertoo.

Kansainvälistyminen osoittaa rohkeutta

USA on ollut CleanWeb-ohjelman painopistealueena erityisesti markkinan valtavan koon takia. Toisaalta korkeatasoisille smart city ja cleantech-ratkaisuille on juuri nyt kysyntää.

”Koulutukseen tulleet yritykset ovat mielestäni rohkeita ja visionäärisiä. He ovat tehneet merkittävän päätöksen lähteä hakemaan kasvua USA:sta. On hienoa, että he ovat hakeneet näihin lähtöihin myös henkilökohtaista sparrausta”, CleanWeb-ohjelman päällikkö Outi Suomi Business Finlandilta pohtii.

Myös tilaisuuden kouluttajana toiminut Veijo Komulainen on ilahtunut yritysten aktiivisuudesta. ”On hienoa nähdä, että maailman suurimman markkinan mahdollisuudet kiinnostavat entistä enemmän suomalaisia yrityksiä. Tarjottavaa sinne kyllä on, kunhan oma segmentti ja toimintatapa löytyvät. Edullisimmin ja nopeimmin se onnistuu hyvän valmistautumisen kautta”, Komulainen toteaa.

CleanWeb-ohjelma tarjoaa monipuolista tukea USA:n markkinoille menoon myös syksyllä 2018. USA:n markkinoille tähtääville suomalaisyrityksille on myös jatkuvasti tarjolla sparraus ja verkottamisapuja. Team Finlandin asiantuntijat Aki Luukkainen ja Veijo Komulainen ovat maksutta yritysten tukena Los Angelesissa ja New Yorkissa. 

Katso lisää yritysten mietteitä USA:n markkinoille menosta 

Jukka Kuuskoski, SVP, Sales and Marketing, Norsepower Oy

Sanni Joensuu, Communications and Marketing, AquaMatrix Oy

Roope Maijala, Managing Director, FB-Pigments Oy

 
Lisätietoja:

Outi Suomi, CleanWeb-ohjelmapäällikkö
puh. +358 50 5577 699
outi.suomi [at] businessfinland.fi

CleanWeb-ohjelma