Siirry sisältöön
Uutinen 20.06.2018

Kohti ääretöntä ja sen yli – peliyritys Frozenbyte luo itsensä uudelleen

Vuodesta 2001 pelejä tehnyt veteraanistudio siirtyy tulevassa suurpelissään kohti pelaajien tekemisten mukaan muokkautuvia universumeja. Business Finland on ollut tärkeänä tukena suuressa muutoksessa ja tulevaisuuden kilpailukyvyn kehittämisessä.

Helsinkiläinen PC- ja konsolipeleihin keskittynyt Frozenbyte on kasvanut viimeisen kahden vuoden aikana 60 henkilöstä 120:een. Kymmenisen peliä tähän mennessä julkaissut yritys on nyt historiansa haastavimman projektin edessä, ja aika on kypsä ottaa haaste vastaan. Business Finland on rahoittanut vuosien aikana useita Frozenbyten kehitysprojekteja, mutta tällä kertaa kyseessä on todellinen loikka ulos Maan ilmakehästä.

"Viimeisimmässä Business Finlandin kanssa toteutetussa hankkeessa kehitimme peli- sekä renderöintimoottorimme maailman parhaiden veroiseksi. Lisäsimme teknologiaamme myös tuen massiiviselle verkkopelaamiselle. Verteksi-vokseli-tuki mahdollistaa lisäksi yksityiskohtaisemmat ja realistisemmat pelimaailmat kuin mitä normaalisti käytettävillä vektoreilla voidaan tehdä – ainakin jos pelin halutaan pyörivän jollain tavalla. Esimerkiksi jos joku haluaa tehdä reiän seinään, se on ja pysyy siinä ja siitä voivat kaikki pelaajat kulkea. Kyseessä on todella merkittävä asia", kertoo toimitusjohtaja Lauri Hyvärinen.

"Uuden teknologian elinkaari on jopa 10 vuotta ja sitä tullaan käyttämään kaikissa Frozenbyten tulevissa peleissä. Olemme jo hyödyntäneet Business Finlandin rahoittamassa hankkeessa kehitettyä teknologiaa viime vuonna julkaistussa Nine Parchments -pelissä. Business Finlandin rahoitus oli runsaan kolmen miljoonan euron laina, ja palkkasimme projektissa 65 uutta työntekijää pysyviin työsuhteisiin."

Loputtomasti tekemistä

Ensimmäinen Frozenbyten kokonaan uutta teknologiaa hyödyntävä tuotanto tulee ulos Early Access -pelinä jo kuluvan vuoden aikana. Kyseessä on yrityksen suurin satsaus tähän mennessä. Massiivimoninpelattava, täydellisesti muokattavaan, loputtomaan universumiin sijoittuva scifi-peli avaa kokonaan uuden ulottuvuuden tutki, rakenna, tuhoa -lajityypissä.

"Koska pelin universumi ja pelaajien kekseliäisyys eivät tunne rajoja, peli tarjoaa perinteisen 10-20 tunnin Frozenbyte-kokemuksen sijaan satoja tai tuhansia tunteja pelattavaa. Tämä mahdollistaa valtavan yleisön saavuttamisen. Tavoittelemmekin miljoonayleisöä jo Early Accessin aikana", Hyvärinen sanoo.

Uuden teknologian myötä Frozenbyte siirtyy pelien suurimpaan AAA-kategoriaan. Yksittäisten tuotantojen budjetit ja henkilömäärät kasvavat merkittävästi, ja tuotantojen laadun kasvaessa kasvavat myös tuotot. Yritys tavoittelee viiden vuoden sisällä 100 miljoonan euron liikevaihtoa ja 500 työntekijän kokoa.

Pelialan koulutus hyvällä mallilla – parannettavaa silti on

Peliliiketoiminnan kehittämisen rahoitukseen Lauri Hyvärinen on varsin tyytyväinen.

"Rahoitusmahdollisuudet ovat kehittyneet merkittävästi. Sekä julkista että yksityistä rahoitusta on saatavilla nykyään paljon enemmän kuin aiemmin. Kuitenkaan esimerkiksi pelialan julkaisutoiminnan tyylisiä, yhteen tuotteeseen keskittyviä rahoitusvaihtoehtoja ei Suomessa ole, vaan nämä haetaan aina maailmalta. Tätä voitaisiin täällä vielä pohtia."

Hyvärinen kertoo myös pelialan suomalaisen koulutuksen kehittyneen. Frozenbyten keskittyessä palkkaamaan pääosin uransa alussa olevia nuoria, yritykselle on aina ollut työntekijöitä saatavilla. Haastavimpiin hommiin on kuitenkin hankalaa löytää osaajia. Koulutuksen laadussa on vielä kasvuvaraa, määrät ovat jo hyviä.

"Koulusta valmistuneiden ja työelämän välissä on vielä tyhjiö, johon todennäköisesti tarvittaisiin esimerkiksi määrätietoisempaa työllistämistukipolitiikkaa. Vaihtoehtoisesti koulujen tulisi tehdä laajempaa yhteistyötä yritysten kanssa. Nykyään koulujen kuuden kuukauden harjoitteluun tulevat oppilaat omaksuvat hyvin vaaditut taidot, ja heistä yhdeksän kymmenestä työllistyy Frozenbytelle. Kaikkien koulujen tulisi tarjota mahdollisuus vähintään puolen vuoden harjoitteluun juuri opintojen lopussa. Tämä rakentaisi sillan oppilaitoksen ja työelämän välille ilman turhia taukoja."

Tutustu Business Finlandin pelialan rahoitukseen tästä

Lue lisää Frozenbytestä tästä

Kuva: Frozenbyte