Uutinen 31.05.2018

Pohjoisen kesä valtaa Japanin – suomalainen lifestyle ja ruoka näyttävästi esillä Nordic fair -tapahtumassa Osakassa

Saana ja Olli / Juhannussalko

Osakan Hankyu Umeda -tavaratalossa järjestetään 30.5. – 5.6.2018 Nordic fair -myyntinäyttely, joka kutsuu japanilaiset kuluttajat tutustumaan pohjoismaiseen elämäntyyliin ja tuotemerkkeihin.

Japanissa Pohjoismaat tunnetaan erityisesti puhtaasta muotokielestä, luonnosta ja arktisesta ilmastosta. Myös Pohjoismaihin keskittyviä myyntinäyttelyitä järjestetään Japanissa tyypillisesti joulusesongin alla. Tällä kertaa Hankuy Umeda -tavaratalo halusi kuitenkin keskittyä tapahtumassaan pohjoismaiseen kesään ja elämäntyyliin.

”Japanissa pohjoismaiset messut pidetään yleensä talvella. Kesä on kuitenkin erittäin miellyttävä vuodenaika myös Pohjoismaissa. Vierailin Suomessa viime kesäkuussa ja näin kuinka paikalliset nauttivat kesäpäivistä. Pohjoismainen elämäntyyli ja tapa nauttia kesästä on jotain, mistä japanilaisilla on paljon opittavaa. Erityisesti se tapa, jolla ihmiset irtautuvat työstään lomansa ajaksi. Haluamme, että tapahtuman vierailijat kokevat upean pohjoismaisen kesän tapahtumamme kautta ", toteaa Tsuyoshi Takahashi Hankyun Umeda -tavaratalosta.

Tapahtuma on Hankyun ensimmäinen pohjoismainen myyntinäyttely, joka pidetään kesäsesongin aikana. Pohjoismaisen juhannuksen ja kesän lisäksi myyntinäyttelyn teemoina ovat muun muassa ekologiset tuotteet sekä pohjoismaiset ruoat ja makeiset.

Hankyu Umeda -tavaratalo alkoi etsiä suomalaisia lifestyle- ja ruokatuotteita viime vuonna, kun Tsuyoshi Takahashi vieraili Suomessa yhdessä kollegoidensa kanssa hakemassa inspiraatiota tulevaa näyttelyä varten. Suomen vierailun aikana he tapasivat yli 30 suomalaista ruoka- ja lifestyle-yritystä Business Finlandin Lifestyle Finland ja Food from Finland -ohjelmien avustuksella.

Suomalainen elämäntapa matkaa kohti Japania

Hankyu Umedan tavaratalo on yksi Japanin suurimmista tavarataloista, ja se on myös merkittävä muodin ja designtuotteiden keskus Osakassa. Tavaratalolla on vuodessa lähes 42 miljoonaa kävijää ja vuosittainen myynti lähentelee yli 200 biljardia yeniä.

Vaikka Nordic fair -myyntinäyttelyn tarkoituksena on tehdä pohjoismaisesta elämäntyylistä ja brändeistä tuttuja japanilaiselle kuluttajille, suurin osa näyttelyssä esillä olevista yrityksistä on suomalaisia. Lifestyle-tuotteiden lisäksi näyttelyssä nähdään myös suomalaisia ruoka- ja juomayrityksiä.

Myyntinäyttelyn aikana Business Finlandin asiantuntijat Laura Kopilow ja Masahiro Kimura järjestävät puhetilaisuuden suomalaisesta kesästä ja kesän vietosta. Hankyu-tavaratalo järjesti myös pohjoismaisen suunnittelukilpailun luomaan erikoistuotteita myyntinäyttelyyn. Voittajia valitsemassa oli kuuluisa Akira Minagawa, japanilaisen Minä Perhonen -muoti ja tekstiilibrändin perustaja. Suunnittelukilpailun voittajiksi valikoituivat Saana ja Olli sekä Tomi Leppänen.

Suomalaiset brändit Nordic fair -myyntinäyttelyssä:

 Lisätietoja tapahtumasta

sami.haikio (at) businessfinland.fi