Uutinen 28.09.2018

Singaporesta referenssit Kaakkois-Aasian kehittyville markkinoille

Teemu Sunan mukaan sydän- ja verisuonisairaudet ja diabetes maksavat joka vuosi Ruotsin, Singaporen ja Suomen bruttokansantulon verran.

Kaakkois-Aasian kehittyvät markkinat tarjoavat nopealla kasvullaan bisnesmahdollisuuksia suomalaisinnovaatioille. ”Jos Suomi on hyvä referenssimarkkina lännessä, niin Singapore on sitä Aasiassa”, toimitusjohtaja Teemu Suna sanoo.

Nightingale Healthin toimitusjohtaja ja perustaja Teemu Suna puhui teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushissa, joka järjestettiin Singaporessa syyskuussa kolmatta kertaa.

Singapore tunnetaan Aasian elinvoimaisimpana startup-keskuksena, jossa on kiinnostavat markkinat ja hyvät rahoitusmahdollisuudet. Se on myös väylä alueen muihin maihin. Kaakkois-Aasian maat muodostavat 640 miljoonaisella väestöllään maailman nopeimmin kasvavan ja kehittyvän alueen.

”Uusille innovatiivisille teknologioille ja palveluille, jotka ratkaisevat maiden kehityshaasteita, on valtava kysyntä, mutta suomalaisyritykset tuntevat vielä huonosti alueen markkinamahdollisuuksia”, ohjelmapäällikkö Christopher Palmberg sanoo. Hän vastaa Business Finlandissa kehittyvät markkinat teemasta ja ulkoministeriön kanssa yhdessä toteutettavasta BEAM – Business with Impact -ohjelmasta.

”Rahoitamme yrityksiä, jotka innovaatioillaan edistävät sekä kehittyvien maiden hyvinvointia että suomalaisyritysten kansainvälistymistä”.

Sairaanhoidosta terveydenhoitoon

Nightingale Health on terveydenhoitoon keskittynyt bioteknologiayhtiö, jonka kehittämällä veritestillä sydän- ja verisuonisairauksien ja diabeteksen sairastumisriski pystytään tunnistamaan jopa kymmenen vuotta ennen sairastumista.

Sunan mukaan sydän- ja verisuonitaudit ja diabetes ovat maailman suurin terveydenhuollon ongelma, vaikka ne olisivat maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan 80 prosenttisesti ennaltaehkäistävissä.

”Ennaltaehkäisy on mahdollista, jos vain käytettäisiin nykyaikaista teknologiaa. On absurdia, että terveyskeskuksissa joka puolella maailmaa käytetään 70-luvulta peräisin olevaa teknologiaa”, Suna ruotii.

Nightingalen kehittämä veritesti on korkeaa teknologiaa ja samalla kohtuuhintainen.

”Ei maailman sairaustilanne parane sillä, että teknologioita tuodaan vain rikkaimmalle prosentille. Toki sekin on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on se, että kaikki voivat hyötyä siitä. Uskomme, että näin maailmasta voi tulla parempi paikka.”
Kaakkois-Aasian kehittyvät maat ovat yritykselle kiinnostavia, sillä terveydenhuollon muutosnopeus on ripeämpää kuin lännessä.

”Kun pitää tehdä isoja, systeemisiä muutoksia, Aasiassa on muutosvalmiutta ja päätöksentekokykyä enemmän kuin lännessä.”


Kannustimet ohjaavat latausbisnestä

Kokonaisvaltaisia ratkaisuja sähköautojen älykkääseen lataamiseen toimittava PlugIt suuntaa niinikään Singaporesta käsin lähimaihin.

Aasian ja Tyynenmeren alueen vetäjän Ted Jankowskin mukaan alalle on tyypillistä, että markkinat siirtyvät sinne, missä valtion kannustimet ovat kohdallaan.

Hän on listannut alueeltaan kymmenen maata, joissa markkinapotentiaali on hyvä. Useat niistä ovat kehittyneitä maita, kuten Australia ja Japani, sillä monissa kehittyvissä maissa sähköverkko on vielä puutteellinen. Poikkeuksen listalla tekee Vietnam.

”Se on kehittyvä maa, mutta sen kasvu ja kehitys ovat poikkeuksellisia. En ole koskaan ennen nähnyt vastaavaa. Heillä on pieni kansojen välinen kilpailu kiinalaisten kanssa ja he ajattelevat, että jos kiinalaiset pystyvät, niin mekin pystymme”, Jankowski kertoo.

Vietnamissa PlugIt on löytänyt kaksi potentiaalista ja lupaavaa kumppania ja valmistelee aiesopimuksen allekirjoittamista.


”PlugItilla menee hyvin Pohjoismaissa. Nyt on aika ottaa seuraava askel ja laajentua Aasiaan”, Ted Jankowski sanoo.

Slush on yhtä kuin muutoksentekijät

Singaporen startup-ekosysteemissä on paljon yhteisöllistä ja innovatiivista pöhinää, mutta valtavirrassa aasialaiselle kulttuurille tyypilliset korkeat hierarkiat ja tiiviit sisäpiirit jyräävät edelleen. Slush Singaporen vetäjän Anna Ratalan mukaan Slush on tuonut Suomesta Singaporeen tavan tehdä asioita eri tavalla.

”Ihmiset sanovat, että Slush on niin rohkea. Uskallamme sanoa ääneen juuri niitä asioita, joita hekin olisivat halunneet sanoa. Se inspiroi nuoria yrittäjiä”, Ratala selvittää.

Ratalan mukaan Singaporessa on paljon lahjakkaita osaajia, mutta heillä ei ole foorumia, jossa toteuttaa itseään.

”Me haluamme olla se foorumi. Slushiin ei tulla kuuntelemaan vaan herättämään halu tehdä muutosta.”

 

”Slush on tuonut Singaporeen ihan uudenlaista talkoohenkeä ja yhdessä tekemisen meininkiä”, Anna Ratala korostaa.   

Tapahtumaan osallistui 2 500 kävijää, 350 startupia, 150 sijoittajaa ja 70 puhujaa.

Reasons for Finnish companies to join the Emerging Markets of Southeast Asia – katso video

Teksti: Tanja Harjuniemi
Kuvat: Stoorisoppi