Uutinen 28.11.2018

Yrittäjä, törmäsitkö maailmalla tuotteesi kopioon? Immateriaalioikeuden riskeihin voi varautua

“Suomalainen ei ole IP-oikeuteen liittyvissä asioissa nöyrä, vaan terveellä tavalla arrogantti, ja arvostaa omia innovaatioitaan. Business Finlandin tarjoamat rahoitustyökalut, kuten innovaatioseteli, ovat myös vaikuttaneet vahvasti yritysten kykyyn panostaa IPR-strategiaansa“, Tio Tikka kertoo. Kuva: Anna Virtanen

Oman tuotteen tai idean luvaton käyttö pelottaa ja vihastuttaa, mutta on entistä yleisempää kun markkinat ovat maailmalla. Lue miten yrittäjätaustainen juristi Tio Tikka kiinnostui immateriaalioikeudesta, ja miten kopioinnin riskeihin voi varautua.

Tio Tikka on monelle Helsingin kaupunkikulttuuria seuraavalle tuttu nimi. Vuonna 2011 tuolloin lukioikäinen yrittäjä perusti kahvila-auto Camionetten, joka oli jäädä byrokratian jalkoihin, mutta sai tuulta purjeisiinsa runsaasta mediajulkisuudesta. Kahvilaprojektin lisäksi Tikka on ollut nuoresta asti mukana perheensä ravintola- ja hotelliyhtiössä, johon kuuluvat muun muassa hotelli Finn sekä ravintolat Carelia, KuuKuu, Kuu ja Café Tin Tin Tango.

Yrittäjänä Tikka pääsi seuraamaan asiakkaan roolissa juristien työtä perheyrityksissään. Palo uuden oppimiseen syttyi ja ylioppilaaksi valmistunut mies päätti hakea opiskelemaan oikeustieteelliseen. Opiskeluiden lomassa Tio kiinnostui erityisesti aineettomia eli immateriaaliaoikeuksia käsittelevästä IPR-alasta.

Business Finlandin tuella kohti IPR-strategiaa

Nykyisin Tikka jakaa aikansa juristina työskentelyn ja perheyritystensä välillä. Valtaosan viikostaan Tio työskentelee IP- ja teknologiaoikeuteen erikoistuneessa asianajotoimistossa Dottirissa. Juristin työn ohella Tikka on valmentanut suomalaisia muoti- ja designyrityksiä Business Finlandin Lifestyle Finland ja Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelmien IPR-koulutuksissa.

Tikan mukaan immateriaalioikeuksiin liittyvät asiat ovat suomalaisissa yrityksissä yleisesti ottaen hyvällä tolalla. “Suomalainen ei ole IP-oikeuteen liittyvissä asioissa nöyrä, vaan terveellä tavalla arrogantti, ja arvostaa omia innovaatioitaan. Business Finlandin tarjoamat rahoitustyökalut, kuten innovaatioseteli, ovat myös vaikuttaneet vahvasti yritysten kykyyn panostaa IPR-strategiaansa“, Tikka sanoo.

Suomalaisyritysten suurimmat haasteet liittyvät Tikan mukaan yritysten kasvupolun alkuvaiheeseen, jolloin palo kansainvälistymiseen on valtava mutta mahdollisuus IP-työhön investoimiseen ja ammatti-avun käyttöön on vähäinen. Silloin voi esimerkiksi käydä niin, että tavaramerkkejä ei pystytä rekisteröimään, vaikka yrityksen kansainvälisen elinkelpoisuuden ja uskottavuuden näkökulmasta asia olisi ratkaisevan tärkeä.

“Mielikuva juristin käytöstä IPR-asioissa on usein yhtä kuin kallis hintalappu, jolloin asioita päädytään helposti tekemään itse. Tosiasiassa muutaman satasen investoiminen ammattilaiseen alkuvaiheessa esimerkiksi tavaramerkkihakemuksessa säästää pitkällä tähtäimellä aikaa ja rahaa”, neuvoo Tikka.

Ennakoi, ja hallitset riskejä paremmin

Tio Tikan mukaan suurimmat harmit välttää, kun sisällyttää IPR-asiat yrityksen strategiaan jo siinä vaiheessa, kun maailmalle lähdöstä vielä haaveilee.

“Yrittämiseen liittyy aina monenlaisia riskejä, niin myös immateriaalioikeuksiin liittyvissä asioissa. Oleellista on pyrkiä suunnittelemaan yrityksensä IP-paletti alusta alkaen mahdollisimman hyvin käytössä olevilla resursseilla. Kansainvälistä bisnestä tekevän yrityksen tulisi pystyä myymään tuotteitaan sellaisella katteella, että se kattaa myös markkinoiden valvomisesta ja mahdollisten kopiointijuttujen käsittelystä aiheutuvat kustannukset.”

Kyse on siis pitkälti ennakoinnista – kun riskeihin on varautunut, niitä pystyy hallitsemaan paremmin.

Voiko kopiointia vastaan taistella?

Korkean volyymin kuluttajabisneksessä tuotteiden kopiointia nähdään paljon erityisesti Aasiassa. Tunnettuja suomalaisia kopioinnin kohteita ovat mm. Marimekon unikko-kuosi, Minna Parikan kengät ja Rovion Angry Birdsit. Jos näinkin tunnettuja brändejä uskalletaan kopioida, miten pieni yritys voi taistella ilmiötä vastaan?

“Omasta brändistä pitäisi pyrkiä rakentamaan niin vahva, että asiakkaat haluavat ostaa juuri sinun yrityksesi alkuperäisen tuotteen. Kun tarina on tarpeeksi voimakas ja rekisteröinnit kunnossa, kopiointiin voi vaikuttaa. Loppukädessä kuluttaja kuitenkin päättää mikä on uskottavaa. Jos kopiotuote on kiinnostavampi, peli on menetetty”, Tikka sanoo.

Kun oman tuotteen kopioon törmää ensimmäistä kertaa, tilanne voi viedä yöunet viikoiksi. Vaikka asia käy usein voimakkaasti tunteisiin, Tikka suosittaa pysymään rauhallisena ja antaa kolme neuvoa.  

  1. Varmista, että yrityksesi on tehnyt kopionnin kohteena olevasta tuotteesta tarvittavat rekisteröinnit. Jos ei ole, laita hakemus vireille saman tien.     
  2. Ota yhteyttä kopioivaan tahoon mieluiten IPR-asiat taitavan ammattilaisen välityksellä. Viesti asiallisesti ja pysy faktoissa.
  3. Hyödynnä automatisoituja alasvetojärjestelmiä. Jos kopiointi ilmenee isolla verkkokauppa-alustalla, ne ovat tehokas tapa vaikuttaa suoraan kopioivan tahon tulovirtaan.

Myös suomalaisyrityksiä lähestytään aika ajoin kopiointisyytöksillä. Jos näin käy, Tikka suosittaa ottamaan välittömästi yhteyttä asianajajaan. Suurin osa maailmalta tulevista kopiointisyytöksistä tehdään Tikan mukaan hatarin perustein, mutta useimmiten yhteydenottoihin kannattaa vastata ammattilaisen välityksellä. Asiansa osaava juristi osaa myös lopettaa kirjeenvaihdon tarvittaessa.

YRITTÄJÄN IMMATERIAALIOIKEUDET – HUOLEHDI VÄHINTÄÄN NÄISTÄ
  • Hoida sopimukset kuntoon heti yritystä pystytettäessä. Aloitusvaiheessa sopimusasiat eivät usein kiinnosta eikä rahaa ole liialti, mutta sopimukseton tila kostautuu helposti myöhemmin.
  • Pidä huolta siitä, että pääbrändilläsi, on se sitten nimi tai jokin muu, on kansainvälisesti tarpeeksi kattava tavaramerkkiportfolio.
  • Huolehdi, että yrityksesi sopimuskanta pitää sisällään mahdolliset kilpailukielto- ja salassapitoseikat.
  • Tarkista, että esimerkiksi yhteistyösopimuksissavarmistetaan uusien IP-oikeuden siirtyminen yritykselle pitävästi.
  • Panosta yrityksesi IP-strategian suunnitteluun ja ylläpitoon jatkuvana prosessina. Erilliset projektit nopeasti ja hyvin hoidettuina maksavat aina enemmän kuin suunnitelmallinen työ.
  • Ennakoi! Ota voimakas etukeno ja rekisteröi IP-oikeuksiin hyvissä ajoin potentiaalisissa kohdemaissa. Näin voit tulevaisuudess turvallisin mielin hyväksyä kohdemaassa mahdollisesti syntyvät isot kaupat, sillä tiedät yrityksesi IP-asioiden olevan maassa hyvällä mallilla.

 

Teksti: Anna Virtanen