Uutinen 02.08.2019

Suomi ja Nanjing ovat kumppaneita innovaatioiden ja kestävyyden osalta

Suomen yhteistyö Nanjingin alueen kanssa sai piristysruiskeen 26.-30.6. Nanjingin Tech Weekillä. Tapahtuman järjesti Kiinan vanha pääkaupunki Nanjing, jonka väestö on yli 30 miljoonaa. Tapahtumaan osallistui yli 2000 henkeä 26 maasta.

Nanjingin kaupunginjohtaja, Lan Shaomin, tervehti Suomea ja suomalaisia innovatiivisena yhteiskuntana. Suomi sai lisäksi erikoismaininnan ja se valittiin kunniavieraana tärkeimmäksi kumppanimaaksi Tech Weekillä. Tämä erityismaininta sekä suomalaisten yritysten ja toimijoiden aktiivinen rooli Nanjingin Tech Weekillä aikaansai paljon mielenkiintoa, mediahuomiota sekä näkyvyyttä.

Suomesta oli mukana useita yrityksiä kuten Augumenta, Realmax Oy, Sy-raWise, FAKE, Delta Cygni Lab, Wapice, Finnish Water Forum, Indooratlas, Quuppa, UROS, Col-loidtek, Elozo ja BMH Technology. Yrityksen toivat esille omaa osaamistaan useilla toimialoilla kuten energia, rakennus, ilmanlaatu, ympäristö sekä teollisuuden ratkaisut.

Kunnallinen yhteistyö Nanjingin ja useiden suomalaisten kaupunkien välillä (Oulu, Rovaniemi ja Kemi) vahvistui entisestään ja ympäristöön liittyvä yhteistyö eri ympäristötahojen kanssa tiivistyi.

Konkreettisia tekoja yhteistyön voimistamiseksi

Nanjingin Tech Weekille osallistumisen lisäksi suomalaisilla yrityksillä oli useita ennakkoon sovittuja tapaamisia kiinalaisten yritysten kanssa, joissa sovittiin yhteisistä seuraavista askeleista. Yhdessä tapaamisista Quuppa, IndoorAtlas, Colloid Tek sekä UROS tapasivat yhteensä 25 kiinalaista yritystä ja tapaaminen kuvattiin myös online-TV:seen, jota yli 1000 henkilöä katselivat. Samassa yhteydessä Colloid Tek sai pyynnön selvittää yhteistyömahdollisuuksia kiinalaisten yritysten kanssa. Viimeisenä päivänä UROS ja IndoorAtlas kirjoittivat yhteistyösopimuksen China Unicomin kanssa.

Suomi sai merkittävän määrän huomiota ja medianäkyvyyttä Nanjingin Tech Weekillä ja tapaamisten yhteydessä. Pasi Helmannia, Suomen Shanghain konsulia, haastateltiin TV:seen ja paikallisessa mediassa julkaistiin useita artikkeleita. Myös paikallinen mediadelegaatio vieraili Suomi Paviljongissa ja haastatteli suomalaisia yrityksiä.

Suomalaisilla yrityksillä on hyvin soveltuvia ratkaisuja

Business Finland osallistui Nanjingin Tech Weekiin ensimmäistä kertaa. Viikko osoitti, että suomalaisilla yrityksillä on merkittävää businesspotentiaalia ja mahdollisuuksia Kiinan markkinoilla. Suomalaiselle osaamiselle on sekä erittäin suurta kiinnostusta että tarvetta. Nyt on siis oikea hetki hyödyntää tämä tarve ja kääntää potentiaali konkreettiseksi liiketoiminnaksi.

- Useat yritykset saivat tapaamisissa aikaiseksi konkreettisia toimenpiteitä ja yhteistyösopimuksia. Nanjingissa totesimme ja huomasimme, että heidän investointinsa kehitykseen on merkittävää. Suomella on erinomaiset mahdollisuudet saavuttaa osa näistä investoinneista. Suomi sai merkittävän määrän huomiota ja medianäkyvyyttä Tech Weekin aikana. Nyt on oikea aika hyödyntää tämä liiketoimintapotentiaali konkreettisen liiketoiminnan kasvattamiseksi ja menestykseksi, kertoo Reijo Smolander Business Finlandilta.

Nanjing on selkeästi kaupunki, jossa suomalaiselle digitaaliselle osaamiselle on erittäin suuri kysyntä. Nanjingissa ollaan hyvin kiinnostuneita tekemään yhteistyötä suomalaisten yritysten kanssa.

Katso täältä, miltä Tech Weekissä näytti - Tech Week kuvina

Lisätietoja

Reijo Smolander, Senior Advisor

reijo.smolander (at) businessfinland.fi

Puh. +358 40 552 9681

Business Finlandin Suomi-Kiina-haku on nyt käynnissä.

Lue lisää hausta täältä