Siirry sisältöön
Uutinen 05.07.2019

Jenni Ahtiaisen Deafmetal sai hopeaa kansainvälisessä Creative Business Cupissa

Creative Business Cup on kansainvälinen luovien alojen start-up-yritysten innovaatiokilpailu, jonka loppukilpailu järjestetään vuosittain Tanskassa. Kisaan osallistui tänä vuonna 1.-2. heinäkuuta Kööpenhaminassa kansallisten kilpailujen voittajia yli 60 maasta ympäri maailman. Jenni Ahtiainen edusti Suomea pitchaten suunnittelemaansa Deafmetal-kuulokojekorukeksintöään.

- Jo Suomen kansallisen kisan voittaminen huhtikuussa oli mielestäni hieno saavutus, joka avasi monia ovia keksinnölleni. Loppukilpailussa Kööpenhaminassa oli kymmeniä upeita bisnesideoita ja tuntuu luonnollisesti tosi hyvältä, että omani arvostettiin näin korkealle niiden joukosta, Ahtiainen sanoo.

Deafmetal on ensimmäinen suomalaisinnovaatio, joka on vuosien varrella edennyt viiden finalistin joukkoon, saati sitten mitalikolmikkoon. Kisajärjestelyitä Suomessa hoitavan Creative Finlandin verkostojohtajan Anu-Katriina Perttusen mielestä Ahtiaisen saavutus on loistava esimerkki siitä, miten luovalla osaamisella keksitään uusia ratkaisuja ja tehdään liiketoimintaa.

- Kisa kokoaa luovimmat bisnesideat ympäri maailman, ja on todella kovatasoinen. Jennillä on kykyä nähdä maailma omin, aivan erityisin silmin. Hänen luovuuteensa on kudottu sisään myös ratkaisukeskeisyys, Perttunen kehuu.

Pissahätä voitti kisan

Kisan voittoon tuomariston harkinnan jälkeen tänä vuonna ylsi kotikentällään esiintyneen Tanskan Lapee-innovaatio. Lapee on naisten urinaali, jonka tarkoitus on tarjota naisille nopeaa helpotusta esimerkiksi festivaaleilla ja muissa yleisötapahtumissa.

- Tanskalaisten idea oli loistava, ja sillä on myös yhteiskunnallinen ulottuvuus, kuten monilla muillakin finalisteilla. Oman keksintöni tarkoituksena on vähentää kuulolaitteiden käyttämiseen liittyvää häpeää ja tanskalaiset taas rohkaisevat naisia pissaamaan tasa-arvoisesti. Molemmat keksinnöt olisi pitänyt itseasiassa tehdä jo vuosia sitten, joten lopputulos tuntuu hyvältä ja oikeudenmukaiselta, Ahtiainen näkee.

Ahtiaisen ja Deafmetalin taakse kolmanneksi jäi tšekkien kierrätettävä kuukautissuoja. Finaaleissa oli myös Etelä-Korean muovituotteita merilevävalmisteella korvaava innovaatio sekä australialainen lapsille suunniteltu ruutuvapaa leikkisovellus.

- Pitchaus-kilpailussa menestyminen oli hienoa, mutta tärkeämpää tapahtumassa oli se, että sen kautta Deafmetal kansainvälistyi kertaheitolla ja sain sijoittajaehdokkaita sekä loistavaa sparrausta, kuinka viedä tuotteeni globaaleille markkinoille, Ahtiainen iloitsee.

Deafmetal on kuulolaitteiden käyttäjille suunniteltu korumallisto. Sen avulla kuulokojeen saa muutettua omaan persoonaan sopivaksi samalla tavalla kuin silmälasien käyttäjät voivat valita itselleen sopivat kehykset. Deafmetalin innovaatio on silikonista valmistettu holsteri, johon asustesuunnittelijana 12 vuotta toiminut Ahtiainen on suunnitellut erilaisia korumallistoja. Innovaatiolla on myös toiminnallinen ulottuvuus: holsterin avulla kuulokojeen saa kiinnitettyä korvaan sitten, että kojeet eivät pudotessaan rikkoudu tai huku.

Lisätietoja

Suunnittelija Jenni Ahtiainen, puh. 0400 427 876, jenni (at) gtie.fi
www.deafmetal.store  
www.gtie.fi

Creative Finland -hanke, Luovan talouden agentit ja managerit ry AGMA
Verkostojohtaja Anu-Katriina Perttunen, puh. 044 534 5285, anu-katriina.perttunen (at) creativefinland.fi
www.creativefinland.fi