Uutinen 02.08.2019

Suomalaisille elintarvikkeille ja alkoholeille lisää näkyvyyttä Saksassa

Suomalaiset elintarvikkeet ja alkoholit saavat yhä lisää näkyvyyttä Saksassa. Food from Finland -ohjelman sinnikkään työn ansiosta suomalaisia tuotteita löytyy jo CITTI, Edeka Nord ja KaDeWe -myymälöistä sekä Lieferello-verkkokaupasta Saksassa. Nyt yhteistyö on aloitettu myös Globus -ketjun kanssa. Sen hyllyiltä löytyy nykyisin myös suomalaisia elintarvike- ja alkoholituotteita.

- Globuksen pääkonttori St. Wendelissä valitsi Globuksen Rostock-Roggentinin myymälän testimyymäläksi Suomi-valikoimalle. Jos Globuksen asiakkaat pitävät suomalaisista tuotteista, valikoima laajennetaan myös muihin Globus -myymälöihin. Globus -ketjulla on 47 myymälää Saksassa, kertoo Business Finlandin Münchenin yksikön asiantuntija Elina Iso-Oja.

Globus osoitti kiinnostusta suomalaisia puhtaita ja maukkaita elintarvikkeita kohtaan jo keväällä 2018. Moni suomalainen valmistaja joutui kuitenkin tekemään muutoksia saksankielisiin etiketteihin Globuksen tarkan laadunvalvonnan ohjeistuksen mukaisesti. Noin vuoden jälkeen Suomi-valikoima vihdoin päästiin lanseeraamaan Globuksella.

Globuksen Suomi-viikolle hyvin näkyvyyttä Rostockissa

Suomi-viikko järjestettiin 24.-29.6.2019 Globus Rostock-Roggentinin myymälässä. Globus valitsi kampanjaan ja kuuden kuukauden mittaiseen testimyyntiin yhteensä 35 tuotetta 14 eri suomalaiselta valmistajalta. Tuotteissa on alkoholeja, marja- ja viljatuotteita sekä suomalaista suklaata ja lakritsaa.

Suomen Saksan suurlähettiläs Anne Sipiläinen avasi Suomi-viikon virallisesti Globus Rostock-Roggentinin myymäläpäällikön kanssa. Avajaisten yhteydessä järjestettiin lehdistötilaisuus, ja useat paikalliset sanomalehdet kirjoittivat Globuksen Suomi-viikosta. Radiomainontaa tehtiin koko viikon ajan paikallisissa radiokanavissa. Kampanjaa mainostettiin myös Globuksen Facebook- ja nettisivuilla. Lisäksi yli 80 000 mainoslehtistä jaettiin Globuksen asiakkaiden koteihin.

Suomi-viikon aikana Food from Finland järjesti kuuden päivän ajan yhteismaistatuksia Suomi-tuotteille. Maistattajat rekrytoitiin Suomesta Globuksen toiveiden mukaisesti.

- Meille oli todella tärkeää, että suomalaisia tuotteita tarjoilevat autenttisesti henkilöt, jotka asuvat Suomessa, kertoo Globuksen ruokaosaston johtaja Katrin Belzer.

Suomi-viikkoa tuki myös Visit Finland, joka arpoi kulinaarisen matkan Helsinkiin kahdelle onnekkaalle Globuksen asiakkaalle.

Globus myy nyt suomalaisia tuotteita noin kuuden kuukauden ajan. Sen jälkeen tehdään päätöksiä, mitkä tuotteet listataan pysyvästi Globuksen valikoimaan ja laajennetaanko Suomi-valikoima myös muihin Globus-myymälöihin.

- Se, miten etenemme suomalaisten tuotteiden kanssa, riippuu nyt asiakkaistamme, summaa Globus Rostock-Roggentinin myymäläpäällikkö Frank Meißler.

Lisätietoja

Elina Iso-Oja, Advisor, Business Finland Germany
elina.iso-oja (at) businessfinland.fi
Puh. +49 160 9484 7253

Lili Lehtovuori, Business Finland global opportunity leader – food and beverages
lili.lehtovuori (at) businessfinland.fi
Puh. +43 664 2545 289