Siirry sisältöön
Uutinen 20.11.2019

Matkailualan Instagram-vinkit

Kuva Lahdesta: Julia Kivelä

Tässä juttusarjassa Visit Finlandin Social Media Manager Mikaela Metelinen ja visitfinland.comin päätoimittaja Sara Terho jakavat parhaita käytäntöjään. Tällä kerralla aiheena on Instagram, jonka keskiössä on kuva ja video. Instagram on alun perin tehty matkapuhelimella otettujen kuvien kuvanjakopaikaksi, mutta nykyään se on paljon muuta – muun muassa paikka, jossa keskustellaan, samaistutaan, tehdään ostoksia, etsitään tietoa ja inspiroidutaan itseä kiinnostavista asioista.

Globaalisti Instagramia käyttää kuukausittain yli miljardi ihmistä. Instagramin Stories-formaattia käyttää päivittäin yli 500 miljoonaa Instagram-tiliä ja suosio onkin kasvanut tasaisesti formaatin julkaisuvuodesta 2016 lähtien. Lue lisää Stories-formaatista. Lisää ajankohtaista Instagram-statistiikkaa vuoden 2020 suunnittelun tueksi.

Mikä toimii Visit Finlandin Instagram-tilillä?

  • Kauniit luonto- ja maisemakuvat
  • Luonnon ihmeet
  • ”Salaiset paikat”
  • Revontulet
  • Mökkimaisemat
  • Ilmakuvat

Visit Finlandin kuvatyyli näyttää aitoa ja autenttista Suomea, herkästi ja pelkistetysti. Kuvat vetoavat tunteisiin ja ovat esteettisesti miellyttäviä. Ei lavastettuja tilanteita, ei ”inhorealismia”, vain suomalaisuutta puhtaimmillaan ja kauneimmillaan. Avainsanoja kuvatyylistä: luonnollinen, valoisa, puhdas, lämmin, onnellinen, iloinen, hyvinvoiva, rento, optimistinen, autenttinen, kiinnostava, unenomainen.

Kuvatyyliä kannattaa miettiä Instagramin kuvavirtaa suunnitellessa, jotta yhtenäisyys ja brändi-ilme säilyvät, vaikka kuvien kohteet vaihtuvat. Instagramin kuvavirtaa voi myös suunnitella ennakkoon erillisillä sovelluksilla. Näitä ovat muun muassa Planoly sekä The Preview App.

Visit Finlandin Instagram-tilin kuvavirta on 100 % UGC:ta (User Generated Content). Kuvavalinnat mukailevat silti brändille määritettyä kuvatyyliä. Tili pyrkii olemaan kuluvaan vuodenaikaan nähden ajankohtainen – miltä Suomessa näyttää juuri nyt? Kun suunnittelemme @OurFinland-tilin kuvavirtaa otamme huomioon tägäysten lisäksi muun muassa vaihtelevuuden, alueet, kuvan laadun ja kuvan visuaalisen sopivuuden edellisiin kuviin nähden.

Vinkkejä tekemiseen

Kiinnostavien matkailualan toimijoiden ja vaikuttajien Instagram-tilejä ja sisältöjä seuraamalla voi löytää paljon uusia ideoita myös oman sisällöntuotannon tueksi. Keskeisiä sisältöjä ja oman tekemisen kohokohtia kannattaa ehdottomasti julkaista Instagramin perinteisen kuvavirran lisäksi myös 24 tuntia näkyvinä Stories-sisältöinä. Parhaat tarinat on mahdollista tallentaa kohokohdiksi, jotka jäävät näkyviin Instagram-profiilisivulle. Voit lisätä Instagram-tarinoihin toimintoja, joiden avulla on mahdollista olla vuorovaikutuksessa oman yleisösi kanssa: kysy vaikkapa kysymyksiä tai tee tarinasi sisältöä tukeva äänestys.

Tässä alla esimerkki, jossa Visit Rovaniemi merkitsi @OurFinland Instagram-tarinaansa ja sitä kautta oli mahdollista uudelleenjulkaista sama sisältö Visit Finlandin Instagram-tarinana. Joulukauden avajaiset oli aiheena ajankohtainen ja kiinnostavaa sisältöä myös Visit Finlandin Instagram-seuraajille.

 

 

Kuvassa Visit Rovaniemen Instagram-tarina uudelleenjaettuna Visit Finlandin Instagram-tilillä.

Muistattehan merkitä kuviinne – ja myös Instagram-tarinoihinne – @OurFinland ja käyttää hashtageja #VisitFinland, #OurFinland. Tällä tavalla on mahdollista, että kuva julkaistaan Visit Finlandin Instagram-tilillä. Muista kuitenkin myös, että Visit Finlandin sosiaalisen median kanavien rooli ei ole olla mainoskanava. Keskeisessä roolissa on yhteisöllisyys ja aitous ja kanavat keskittyvät matkailijan unelmointivaiheeseen.

Hyödyllisiä linkkejä:

Kirjoittaja

Social Media Manager

Mikaela Metelinen

Social Media