Siirry sisältöön
Uutinen 19.09.2019

Saimaa Gastronomy -ruokaviikonloput on Suomen paras ruokamatkailutuote 2019

Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailun arviointiraati on valinnut Saimaa Gastronomy -yhteistyöverkoston Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2019. Kilpailuun osallistui 42 monipuolista ja tasokasta ehdokasta.

Hungry for Finland –ruokamatkakilpailun voitti Saimaa Gastronomy -yhteistyöverkosto:

Saimaa Gastronomy -yhteistyöverkoston neljä yritystä; Hotelli Punkaharju, Sahanlahti Resort, TeaHouse of Wehmais ja Tertin Kartano muodostavat alueen vahvuuksiin perustuvan houkuttelevan teemallisen kokonaisuuden, josta matkailijan on helppo valita mieleisensä tai luoda eri tarpeisiin sopivia paketteja tai kiertomatkan osia. Jokainen yritys on perheomisteinen. Yritykset sijaitsevat eri puolilla Saimaata, jolloin alue on monipuolisesti edustettuna. Yritysten toimintamalliin kuuluu lähellä tuotettujen ruokatuotteiden lisäksi paikallisten ihmisten työllistäminen.  Monipuolisia aktiviteetteja ja lähiruokaa sisältäviä Saimaa Gastronomy -ruokaviikonloppuja järjestetään kiireisimmän kesäkauden ulkopuolella. Saimaa Gastronomy on erinomainen esimerkki yritysten välisestä yhteistyöstä - arviointiraati toteaa.

Palkinnon jakoivat Hungry for Finland -tapahtumassa maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio ja Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen.

Lisäksi tapahtumassa palkittiin kolme merkittävää ruokamatkailutekoa

  1. Heather`s Helsinki, Fork in Hand -ruokakävely
  2. Herrankukkaro Oy, Villiä ja läheltä - Ruokamatka tarinoiden saaristoon
  3. Okkolan lomamökit, Ravintola Niinipuu – Emännän piirakkapaja

Arviointiraati antoi kunniamaininnat Koe Meidän Tampere -paketoinnille ja Harriniva Oy / Torassieppi, Lappish Foodie Experience & How to be a local -tuotteille.

Kilpailun arvioinnissa kiinnitettiin huomiota asiakaslähtöisyyteen, paikallisuuteen ja tarinoihin, lähiruokaan, elämyksellisyyteen, vastuullisuuteen, yhteistyöhön, liiketoiminnallisuuteen, kannattavuuteen sekä monipuolisuuteen myynti- ja markkinointikanavien käytössä.

Kilpailulla rohkaistaan ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään uutta, paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailuun haettiin yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat innovatiivisia ruokamatkailun edelläkävijöitä ja tarjoavat matkailijoille ruokaan liittyviä elämyksiä. Kilpailun tavoitteena on vahvistaa elämyksellisen ruokamatkailun tuotteistamista, etsiä ruokamatkailun kärkituotteita ja vahvistaa aitoa yhteistyötä. Vuoden 2019 kilpailu on järjestyksessä kolmas, edelliset kilpailut olivat vuosina 2015 ja 2017.

Ruokamatkailukilpailu liittyy Hungry for Finland (H4F) -ruokamatkailun tuotteistamishankkeeseen (EU:n maaseudun kehittämisen maatalousrahasto). Hanketta ja kilpailua koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.

 

Lisätietoa Hungry for Finland -hankkeesta.

Lisätietoa ruokamatkailusta.