Siirry sisältöön
Uutinen 11.10.2019

Sallassa vastuullinen matkailu näkyy mm. energiavalinnoissa ja ympäristökasvatuksessa

Kuva: Graham Schmidt

Salla on mukana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelman pilotointivaiheessa. Miten Lapin alueella vastuullisuus näkyy arjessa ja mitkä ovat seuraavat askeleet?

1. Destinaatio:

Salla – in the middle of nowhere

2. Miten vastuullisuus näkyy arjessanne:

Olemme tehneet vastuullisuustyötä matkailussa jo usean vuoden ajan ja alueellamme on toteutettu useita matkailun kestävyyteen panostavia hankkeita. Yrityksemme ovat hyvin sitoutuneita yhteiseen kehittämistyöhön, joka näkyy yritysten päätöksissä ja tavassa toimia. Useat alueemme matkailuyritykset mm. seuraavat sähkön- ja vedenkulutustaan, pyrkivät minimoimaan ruokahävikkiä ja tehostamaan kierrätystoimiaan. Yrityksillämme on käytössä ympäristöystävällisiä lämmitysratkaisuja, kuten uusiutuva lämpöenergia tai maalämpö. Hiihtokeskuksemme käyttää eko-sertifioitua sähköä kaikessa toiminnassaan, myös asiakkaille vuokrattavan sähköautonsa ja e-fatbike pyörien latauksessa. Sallan matkailu toteuttaa yhteisesti ympäristökasvatusta ja asiakkaiden vastuuttamistoimenpiteitä, sekä ympäristövastuuviestintää eri tiedotuskanavissa, kuten somessa, tiedotuslehdessämme ja alueen digitaalisilla infotauluilla. Myös Sallan kunta on kiinteästi mukana ympäristövastuullisissa kehittämistoimissa mm. hanketyön kautta.

3. Miten kerrotte asiakkaillenne vastuullisuudestanne:

Vastuullisuusviestintä on kiinteä osa kaikkia markkinointitoimenpiteitämme. Tiedotamme siitä some-markkinoinnissa, digitaalisilla infotauluillamme, Suomen ekologisimmassa painotalossa painatetussa Salla-lehdessämme, kotimaisen ja ympäristövastuullisesti tuotetun Salla-tuotemalliston kautta jne. Olemme toteuttaneet matkanjärjestäjille suunnatun myyntimanuaalin, jossa on nostettu esiin tuotteiden ympäristöystävällisyys käytännön esimerkkien kautta. Vastuullisuus näkyy myös yritystemme toiminnassa sekä asiakkaita ohjeistavassa viestinnässä, kuten ruokalistoilla, buffet-kylteissä ja huoneentauluissa. Ympäristösertifikaatit ja niiden kautta toteutuva some-markkinointi vahvistavat vastuullisuusviestintää osaltaan.

4. Mitkä asiat ovat haastavimpia muuttaa omassa toiminnassanne:

Suurimmat haasteet ovat tällä hetkellä alueen yhteisessä kierrätystoimien kehittämisessä. Biojätteen erilliskeräys on sääolosuhteista ja logistisista tekijöistä johtuen hankalaa toteuttaa. Biojätteen erilliskeräyksen puuttuminen on myös asiakasnäkökulmasta suuri ongelma.

5. Mitä vastuullisuusasiaa aiotte kehittää seuraavaksi:

Pyrkimyksenämme on saada mahdollisimman monta matkailuyritystä ympäristösertifikaattien piiriin. Jatkamme myös aktiivista ympäristövastuullista kehittämistyötä useiden paikallisten ja seutukunnallisten hankkeidemme kautta.

6. Millaiset ovat kokemuksesi Sustainable Travel Finland -pilottiohjelmasta, onko ohjelma osaltaan edistänyt vastuullisuustyötä alueellasi?

Sustainable Travel Finland -pilottiohjelma tukee hienosti Sallassa meneillään olevia kestävän matkailun kehittämistoimenpiteitä. Toimenpiteet ovat saaneet myös uutta vauhtia pilottiohjelmaan pääsyn myötä. STF:n kriteerit ovat melko tiukat, mikä on toisaalta erittäin hyvä asia, mutta toisaalta vaikeuttaa tai estää monen pienen vastuullisesti ajattelevan yrityksen mukana olemisen taloudellisten resurssien takia. 

7. Mitä odotatte Sustainable Travel Finland -kokonaisuudelta:

Tukea vastuullisuustyössä ja imagoa kehittävissä toimenpiteissä.



Tutustu Visit Sallan verkkosivuihin 
Huom! Sallassa on nettisivu-uudistusprosessi käynnissä. Uusilla sivuilla tullaan viestimään voimakkaasti vastuullisuusasioista. Uudet VisitSalla-sivut julkaistaan tammikuussa 2020.

Lue lisää Sustainable Travel Finland -merkistä