Uutinen 28.10.2019

Selvitys Suomen matkailuorganisaatioiden toimintamalleista valmistunut

Kuva: Sara Terho

Selvityksen tavoitteena oli tarkastella alueellisten matkailua edistävien ja kehittävien organisaatioiden toimintamalleja huomioiden matkailun edistäminen, kehittäminen, myynninedistäminen ja markkinointi. Selvityksen tuloksia hyödynnetään matkailun kansallisessa ja alueellisessa strategiatyössä sekä matkailun organisoitumistyössä.

Maailman matkailujärjestön, UNWTO:n, ohjeistuksen mukaan matkailun alueorganisaatiolla tulisi olla keskeinen koordinoiva rooli eri tasoisten matkailutoimijoiden yhteistyössä ja strategioiden yhteensovituksessa. Matkailun toimintaympäristön merkittävät muutokset luovat haasteita ja tarvetta muuttaa myös matkailua edistävien ja kehittävien organisaatioiden toimintatapoja. Alueorganisaatioiden resurssien riittävyyden varmistaminen on keskeistä, jotta matkailun alueorganisaatiolla on edellytykset vaikuttavaan strategiseen suunnitteluun ja johtamiseen. Jotta myös Suomen tasolla saataisiin selvyyttä siihen, miten matkailua alueellisesti edistetään ja miten toimintaa voitaisiin tehostaa vastaamaan paremmin tulevaisuuden tarpeita, käynnisti Visit Finland työ- ja elinkeinoministeriön ohjauksessa kesäkuussa 2019 aiheeseen liittyvän selvitystyön, joka on nyt valmistunut.

Selvitys Suomen matkailuorganisaatioiden toimintamalleista (pdf)

Lue lisää Kristiina Hietasaaren blogista

Lue lisää Sanna Kyyrän (TEM) blogista