Uutinen 12.09.2019

Sosiaalisen median parhaita käytäntöjä matkailuyrittäjälle

Kuva: Harri Tarvainen

Syksy on hyvää aikaa tulevan vuoden suunnittelulle ja kuluvan vuoden onnistumisten arvioinnille. Tässä suunnittelusi tueksi muutama vinkki, kun haluat varmistaa, että sosiaalisen median kanavasi palvelevat kansainvälistä matkailijaa. Tämä on ensimmäinen osa 5-osaisesta juttusarjasta, jossa Visit Finlandin Social Media Manager Mikaela Metelinen ja visitfinland.comin päätoimittaja Sara Terho jakavat parhaita käytäntöjään.

  • Vähemmän on enemmän. Yksi hyvä kanava on parempi kuin viisi kanavaa, joiden ylläpitämiseen ei riitä aika.
  • Huolehdi, että somekanavasi ovat englanninkielisiä. Muista resurssit – mieti mistä kanavasta saat parhaan hyödyn irti. Mikäli tavoittelet sekä kotimaista että kansainvälistä yleisöä eivätkä resurssisi riitä erillisten kanavien ylläpitoon, tee sosiaalisen median kanavistasi kaksikielisiä.

Esimerkiksi: Facebook-sivun ”Tietoja”-kenttään voit kirjoittaa esittelytekstin sekä englanniksi että suomeksi. Voit lisäksi ottaa Facebook-sivusi asetuksista käyttöön julkaisujen käännöstoiminnon ja sen avulla näyttää samaa julkaisua Facebook-sivullasi sekä suomeksi että englanniksi riippuen Facebook-sivuasi seuraavan käyttäjän kielivalinnoista.

  • Varmista, että yhteystietosi ovat ajan tasalla ja kansainvälisesti saavutettavissa.

Esimerkiksi: Linkität sosiaalisen median kanavistasi englanninkieliselle kotisivuillesi. Yhteystiedoissa puhelinnumerosi sisältää maatunnuksen +358. Palvelusi sijainti ja saavutettavuus on selkeästi esitetty (osoite ja mahdollisesti myös kartta).

  • Käytä #hashtageja. Mieti itsellesi helposti muistettava ja ytimekäs englanninkielinen/ kansainvälinen aihetunniste ja käytä sitä säännöllisesti ja pitkäjänteisesti.
  • Tiedä kohderyhmäsi. Missä kanavissa kohderyhmäsi on aktiivinen? Suunnittele sisältösi kohderyhmä edellä: Mitä lisäarvoa sisältösi tuottaa? Kuka? Miksi? Miten?

Esimerkiksi: Seuraako yleisö upeita kuviasi Instagramissa? Tarjoatko hyödyllistä tai inspiroivaa tietoa videon muodossa? Vai erotutko kenties huumorin keinoilla?

  • Julkaise somessa säännöllisesti ja reagoi saapuviin kommentteihin ja viesteihin. Some on myös asiakaspalvelukanava. Hyödynnä aktiivisesti somekanavien uusia ominaisuuksia (esimerkiksi tarinat Instagramissa).
  • Testaa ja analysoi. Kokeile uutta rohkeasti ja pitkäjänteisesti.

Esimerkiksi: Jos jokin julkaisutapa ei tuota toivottua tulosta, testaa jotakin uutta. Malta kokeilla riittävän pitkään ja ota aikaa myös tuloksien vertailulle. Kokeile vain yhtä muutosta kerrallaan, jotta tiedät mistä seikasta muutos johtuu.

Tägäile Visit Finlandia aktiivisesti julkaisuihisi. Voit myös vinkata soveltuvasta somesisällöstä kanaviimme yksityisviestillä. Muista kuitenkin, että Visit Finlandin somen rooli EI ole olla mainoskanava. Keskeisessä roolissa on yhteisöllisyys ja aitous. Visit Finlandin brändi on yhtenäinen ja luotettava kaikissa kanavissa. Käyttäjien ja seuraajien tuottama materiaali – User Generated Content – on tärkeässä roolissa, mutta se valitaan niin, että se ei riko imagollista markkinointia (= Vain Visit Finlandin brändiin sopivat kuvat ja videot valitaan).

Hyödyllisiä linkkejä:

 

Kirjoittaja

Social Media Manager
Mikaela Metelinen

Social Media