Siirry sisältöön
Uutinen 11.03.2019

Terveysmatkailuun uutta kasvua Kiinasta?

Kuvat: Ma Li, AuroraXplorer

Suomi tavoittelee kiinalaisia asiakkaita yksityisiin terveydenhoitopalveluihin valtion rahoittaman Visit Finlandin kaksivuotisen projektin tuella.

Ensimmäinen Visit Finlandin järjestämä terveysmatkailun ostajaryhmä vieraili Suomessa 4.-8.3. tutustumassa yksityisiin terveyspalveluihin Helsingissä, Kuopiossa ja Savonlinnassa. Ryhmässä oli edustettuna viisi kiinalaista matkanjärjestäjää, jotka välittävät terveysmatkailupalveluja. Tutustumismatkan yhteydessä Kruunupuistossa järjestetyn seminaarin tarkoituksena oli luoda suuntaviivoja sille, miten Suomesta luodaan vetovoimainen terveysmatkailukohde kiinalaisille.

- Parasta oli suora keskusteluyhteys ja mahdollisuus tavata terveysmatkailutoimijoita, sairaaloiden johtoa ja Business Finlandin edustajia. Seminaarissa nousi esille monia hyödyllisiä kysymyksiä ja ideoita. Olen iloinen, että saan olla mukana matkalla ja kehittämässä terveysmatkailua tähän kauniiseen maahan. Erityisesti suomalainen sauna oli mieleenpainuva kokemus, Jie Cai Haiwaiguahaosta kertoo matkasta.

Lyhyet jonotusajat ja viimeisin teknologia houkuttelevat kiinalaisia

AuroraXplorerin tuottaman markkinatutkimuksen mukaan Kiinassa potilaita vaivaavat pitkät jonotusajat ja vähäiset resurssit yleistyvien kroonisten sairauksien hoitoon. Suuri osa terveydenhuollon resursseista ohjataan tartuntatautien ja akuuttien tapaturmien hoitoon. Kiinan kasvava keskiluokka onkin jo tottunut etsimään tarvitsemiaan palveluja ulkomailta. Tällä hetkellä suosituimpia terveysmatkailun kohdemaita Kiinassa ovat mm. Japani, Etelä-Korea, Thaimaa, USA ja Saksa.

Suomen tunnettuus terveysmatkailumaana on vielä vähäinen, joten maabrändin ja luottamuksen rakentaminen on tärkeää. Luottamuksen rakentamiseksi esimerkiksi sairaaloiden väliset yhteistyösopimukset ja lääkärivaihdot ovat merkittävässä roolissa markkinan avaamiseksi.

- Suomalaiset ovat erittäin ystävällisiä ja sosiaalisempia kuin odotimme. Koulutustaso ja teknologia on Suomessa erittäin korkealuokkaista. Suomi tunnetaan vielä huonosti terveysmatkailumaana, joten Suomi tarvitsee lisää markkinointia. Suomalaiset voivat oppia Euroopan johtavilta terveysmatkailukohteita ja myös kehittää markkinaosaamistaan tutustumalla Kiinan markkinaan paikan päällä, Xin Xia, Lementrip Shanghaista kertoo.

Suomesta löytyy ainutlaatuisia hoitomuotoja kuten HYKSin Oy:n tarjoama BNCT-syöpähoito, joka mahdollistaa poikkeuksellisen hyvät tulokset pään ja kaulan alueen syöpien hoidossa. Vastaavaa hoitoa voi tällä hetkellä saada ainoastaan Japanissa. Suomessa hoidot olisi tarkoitus aloittaa vuoden 2020 aikana.

- Suomessa on erittäin korkealaatuista teknologiaa syövän hoidossa sekä tasokkaita kuntoutuskeskuksia. Etenkin diagnostiikka ja suomalaisten tehokas työskentelytapa tekivät vaikutuksen. Odotusajat yksityisessä terveydenhuollossa ovat todella lyhyet verrattuna Kiinaan tai jopa Yhdysvaltoihin. Näen Suomen vahvuuksina etenkin syöpähoidot, erityisesti eturauhassyövän ja rintasyövän hoidon, sekä neurokirurgian, Ling Huang Youtoo Travelista kertoo.

Oululainen Hohot Consulting on valinnut markkinointikärjikseen syöpähoidot ja -diagnostiikan, hedelmöityshoidot sekä mielenterveysongelmista ja yksinäisyydestä kärsiville ihmisille suunnatut retriitit. Kiinassa työuupumuksesta ja "uutistulvasta" johtuvat mielenterveysongelmat ovat kasvava ilmiö, josta ei paljon puhuta julkisesti. Suomalainen elämänlaatu, perhekeskeisyys sekä työn ja vapaa-ajan välinen tasapaino vetoavat kovista työpaineista kärsiviin kiinalaisiin. Myös kokonaisvaltaisessa kuntoutuksessa ja ennaltaehkäisyssä Suomella on mahdollisuuksia tarjota uusia tuotepaketteja kiinalaisille asiakkaille. Kuntoutuskeskukset ja korkeatasoiset kylpylähotellit houkuttelevat myös kiinalaisia sijoittajia, jotka parhaassa tapauksessa tuovat mukanaan uudenlaista asiakaskuntaa.

- Toivon, että Suomeen saapumisesta ja Suomessa oleskelusta tehtäisiin sijoittajille mahdollisimman helppoa, Cheng Liu Lemenicista sanoo.

Lisätietoja

Päivi Antila
Project Manager, Health Travel
Visit Finland
+358 40 747 88418
paivi.antila (at) businessfinland.fi