Siirry sisältöön
Uutinen 22.10.2019

Vinkkejä nettisivuille ja someen

Yrityksen omat nettisivut ja sosiaalisen median kanavat ovat tärkeitä markkinoinnin ja myynninedistämisen ankkureita. Monista muista kanavista poiketen on omissa kanavissa julkaistu sisältö aina yrityksen omissa käsissä. Harkitut ja hyvin toteutetut digisisällöt voivat parhaimmillaan luoda positiivista brändimielikuvaa, sysätä kohti ostopäätöstä ja antaa lisätietoa – tai kaataa koko paketin.

Tämä kirjoitus on toinen osa 5-osaisesta juttusarjasta, jossa Visit Finlandin Social Media Manager Mikaela Metelinen ja Visitfinland.comin päätoimittaja Sara Terho jakavat parhaita käytäntöjään.

Tee nettisivuista työmyyräsi

”Your website is a 24/7 salesman, and as such, it has the potential to be your most powerful asset and the centerpiece of your marketing efforts.” Hubspot.com

Parhaimmillaan nettisivut tekevät juuri tätä – ne ovat organisaatiosi näyteikkuna maailmalle. Yritys ei voi päättää siitä miltä kansainvälisen OTA-toimijan verkkosivu näyttää tai millainen on Instagramin uusin versio, mutta nettisivut ovat aina omassa hallinnassa.

Tee nettisivuista itsellesi työmyyrä, joka markkinoi ja myy puolestasi, kun et itse ole paikalla. Varmista, että sivut ovat laadukkaan näköiset ja, että ne latautuvat käyttäjälle nopeasti. Sivusi kilpailevat huomiosta satojen muiden verkkoalustojen kanssa ja käyttäjä ei jää odottamaan hitaasti latautuvia sisältöjä. Mieti myös, että sivut ovat loogiset ja helpot käyttää. Huono käyttäjäkokemus ei pelasta hyviäkään sisältöjä.

Ovatko sivusi kunnossa – tarkista ainakin nämä

Latautuuko nettisivusi nopeasti? Voit testata sitä itse esimerkiksi Googlen työkalulla. Isot kuvat ja videot hidastavat usein käyttöä, jos niitä ei ole käsitelty oikein. Laadukkailla kuvilla ja palveluasi selkeästi ja houkuttelevasti kuvaavilla videoilla, tarinoilla ja arvosteluilla on silti suuri merkitys sille, jääkö potentiaalinen asiakas sisältöjesi pariin vai suuntaako hän muualle.

Onko sivusi mobiilioptimoitu? Visitfinland.comin käyttäjistä jo reippaasti yli puolet käyttää sivua mobiilissa. Huono tai hidas mobiilikokemus ajaa käyttäjän nopeasti muualle.

Löytävätkö hakukoneet sivusi? Jos sivuasi ei ole optimoitu hakukoneiden käytettäväksi, käyttäjät eivät kirjaimellisesti löydä sinne. Tutustu perustason SEO-oppaisiin (Search Engine Optimization), kuten Moz.com, ja tee ainakin minimitoimenpiteet. Näitä ovat mm. kuvien nimeäminen oikein, rikkinäisten linkkien korjaus ja sellaisten sanojen ja termien käyttö, joita käyttäjät hakevat Googlesta. ”Aurinkovoide” on hyvä sana, mutta todellisuudessa voi olla, että ihmiset hakevatkin ”aurinkorasvaa”. Älä kuitenkaan unohda brändiäsi, puhu sen äänellä. Google Trends auttaa verkkotrendien haistelussa.

Onko linkitys kunnossa? Hakukoneille on tärkeää, että sivusi linkki löytyy muilta nettisivuilta – mitä arvostetumpi sivu, sen parempi. Näin hakukone tietää, että olet hyvä toimija ja saat liikennettä myös muualta. Huolehdi, että linkit eivät poistu käytöstä tai mene rikki. Jos olet poistamassa olemassa olevan sivun, tee sen URL-osoitteelle uudelleenohjaus. Näin kaikki sille sivulle ohjaavat linkit ohjautuvat jatkossakin oikeaan sisältöön ja käyttäjä välttää tuskastuttavan error-sivun. Linkkaa myös itse muiden toimijoiden nettisivuille omista sisällöistäsi.

Onhan sisältösi kansainvälisen matkailijan löydettävissä? Jotta sivusi ovat kv-käyttäjän löydettävissä, niiden pitää olla vähintään englanniksi. Tee ainakin englanninkielinen koontisivu palveluistasi. Sen olemassaolo ei haittaa ketään, mutta puuttuessaan se voi viedä pois asiakkaan.

Bonus: seuraatko mitä sivuillasi tapahtuu? Google Analytics on ilmainen analytiikkatyökalu, jolla voit seurata miten paljon käyttäjiä sivuillasi liikkuu, mistä he tulevat ja mitä he lukevat.

Mitä, missä ja milloin

Oletko miettinyt mikä on yrityksesi ääni verkossa? Miltä se näyttää ja kuulostaa? Mikä on tyylisi? Ja miten paljon resursseja voit käyttää digitaalisissa kanavissa toimimiseen? Voitko ostaa palveluita muualta tai tehdä sisältöyhteistyötä – pienessäkin mittakaavassa? Kaikki nämä ovat kysymyksiä, joita kannattaa miettiä. Yleensä ”less is more” – tee niitä asioita, joita voit tehdä laadukkaasti. Älä ota käyttöön kymmentä some-kanavaa, jos sinulla on resursseja ylläpitää vain yhtä kunnolla.

Visit Finlandin tyyli puhua digikanavissa on määritelty näin: Visit Finlandin "puhetyyli" on rento ja avoin. Sisältömme voivat olla konkreettisia ja informoivia, mutta myös hulluttelevia ja erikoisia. Pääasia on, että puhumme ihmisenä ihmiselle, mainosmaisten kliseiden sijaan. Ote on henkilökohtainen ja helposti lähestyttävä. Tyylimme antaa sijan samaistumiselle ja yhteenkuuluvaisuuden tunteille. Puhumme Suomesta ja suomalaisuudesta ylpeydellä ja rakkaudella.

Kun tyyli on määritelty, se on hyvä ohjenuora kaikkeen sisältötekemiseen somesta nettisivuille. Me puhumme ihmiseltä ihmiselle – rehellisesti ja rakkaudella.

Oikealla strategialla lisähyödyt talteen

Mieti kanaviesi roolit. Koska olet tehnyt ison työn saadaksesi mahdollisen asiakkaan kanavallesi, nyt on hieno mahdollisuus hurmata hänet. Mitä lisähyötyä voit tarjota? Muista, että asiakkaan polku ostoon ei ole suora viiva. Usein hän käy monissa kanavissa, lukee arvosteluja, juttelee ystäviensä kanssa, käy kanssasi keskustelua somessa, katselee kuvia ja vasta sitten päättää ostaa. Kaikki nämä purot luovat joen, jonka kautta hän voi löytää luoksesi.

Instagramissa voit näyttää lumitilanteen Lapissa tietyllä hetkellä tai saariston ruskan värit lokakuun ensimmäisellä viikolla. Voit myös esitellä palveluasi tarkemmin tai näyttää miten kannattaa pukeutua talviselle lumikenkäretkelle. Muista kuitenkin yhtenäisyys – älä unohda yrityksesi tyyliä. Youtube on hyvä tapa tavoittaa tietoa janoavat. Se on yksi maailman käytetyimmistä hakukoneista, erityisesti matkailijoille. Facebookissa ja Twitterissä voit jakaa tietoa ja keskustella asiakkaidesi kanssa. Muistathan vastata viesteihin – some on myös asiakaspalvelua.

Kiinalaiset sosiaalisen median kanavat, kuten Weibo, WeChat ja Little Red Book edistyneine ominaisuuksineen tavoittavat kiinalaisen kohdeyleisön. Venäjällä suosituimpia some-kanavia ovat VKontakte ja OK (OdnoKlassniki) sekä Facebook, Instagram ja Twitter, jotka ovat suosittuja erityisesti suuremmissa kaupungeissa.

Digitaalisten kanavien ABC -opas

Lue lisää vinkeistämme sosiaaliseen mediaan ja nettisivuille oppaastamme Digitaalisten kanavien ABC.