Siirry sisältöön
Uutinen 24.04.2019

Visit Finlandin mediatyö tuotti huikeita tuloksia vuonna 2018

Kuva: Julia Kivelä

Suomen näkyvyys kansainvälisessä mediassa oli kovassa nousussa vuonna 2018. Visit Finlandin mediatyön tuloksena julkaistiin yhteensä 4364 juttua eri maiden medioissa ja niiden yhteenlaskettu arvioitu tavoittavuus oli 14,9 miljardia. Kiinan osuus tavoittavuudesta oli 40%, Ison-Britannian 19%, Japanin 14% ja Saksan 13%. Mediaosumia syntyi lähes puolet enemmän vuoteen 2017 verrattuna. Osumien yhteenlaskettu arvioitu mainosarvo oli noin 70,5 miljoonaa euroa.

Visit Finland toi median edustajia Suomeen viime vuoden aikana 450, joka on 100 enemmän kuin vuonna 2017. Mediavierailujen osuus syntyneestä näkyvyydestä oli 22 %. Mediavierailujen lisäksi Visit Finland tekee muutakin kansainvälistä mediatyötä, kuten järjestää mediatilaisuuksia, julkaisee lehdistötiedotteita, tarjoaa haastatteluja ja vastaa haastattelupyyntöihin sekä julkaisee uutiskirjeitä. Noin kolmannes osumista syntyi lehdistötiedotteiden pohjalta ja neljäsosa pitcheistä. Artikkeleita julkaistiin yhteensä yli 2000 eri mediassa. Näistä online-medioiden osuus oli hieman alle 70 %, printtimedian osuus noin kolmanneksen ja TV:n ja radion osuus 3 %.

Journalistien tekemä sisältö herättää aitoa mielenkiintoa

- Business Finland ei lähtökohtaisesti osta mainostilaa kansainvälisissä medioissa. Tehokkain ja vaikuttavin tapa lisätä kiinnostusta Suomea kohtaan on ansaitun median kautta, esimerkiksi verkkojulkaisuissa tai lehtien sivuilla. Suomen näkyminen artikkeleissa tai televisio-ohjelmissa on vaikuttavampaa kuin ostettu mainonta, sillä journalistinen sisältö herättää aitoa mielenkiintoa ja koetaan uskottavaksi, sanoo Business Finlandin kansainvälisen markkinoinnin johtaja Heli Jimenez.

Aasian kiinnostus Pohjoismaita ja Suomea kohtaan on kasvanut niin matkailussa kuin muussakin kaupankäynnissä viime vuosina. Tämä näkyy myös syntyneissä mediaosumissa, joista kolmannes tuli Aasiasta ja pelkästään Kiinassa julkaistujen juttujen potentiaalinen tavoittavuus oli lähes kuusi miljardia silmäparia. Vuosi 2018 oli myös ensimmäinen, jolloin Visit Finlandilla oli oma PR-toimistonsa Etelä-Koreassa. Uusien markkinoiden osalta Visitillä oli toimenpiteitä myös Intiassa, jossa saavutettiin upeita tuloksia mm. National Geographyn kansilehtijutun muodossa.

Visit Finlandin PR-tiimin tekemän kansainvälisen mediatyön piirissä ovat sekä perinteinen media että vaikuttajat. Työtä tehdään yhdessä Suomen alueellisten matkailuorganisaatioiden ja muiden matkailualan toimijoiden kanssa.

Lue myös koko tiedote Business Finlandin mediatyön tuloksista.

Lisätietoja

Hetta Huittinen
Head of International Media & PR
Business Finland
+358 400 339 597
hetta.huittinen (at) businessfinland.fi