Siirry sisältöön
Uutinen 23.09.2020

Visit Finlandin uusi Experience Finland in Japan -konsepti

Visit Finlandin Japanin tiimi on alkanut kokeilla uudenlaista, kuluttajille ja medialle suunnattua ”Experience Finland in Japan” -konseptia.

Japanissa on saatavilla hämmästyttävä määrä suomalaisia tuotteita aina design- ja sisustustuotteista muotiin ja saunatuotteisiin, ja kosketuspisteet Suomeen lisääntyvät jatkuvasti. Japanilaisten viettäessä koronapandemian myötä runsaasti aikaa kotona, tuntuu mielenkiinto suomalaista elämäntyyliä kohtaan kasvaneen entisestään. Suomalaiset tuotteet muistuttavat japanilaisia luonnostamme ja elämäntyylistämme, ja nämä pienet palaset Suomesta tarjoavat japanilaisille mahdollisuuden unelmoida Suomesta omassa kodissaan siihen asti, kunnes matkailu on jälleen helpompaa.

Muiden maiden Visit-organisaatiot ovat pandemian ajan keskittyneet vahvasti webinaareihin ja alan toimijoiden sitoutuneina pitämiseen. Visit Finlandin Japanin tiimi lähti näiden aktiviteettien rinnalla innovoimaan ja kokeilemaan uudenlaista, kuluttajille ja medialle suunnattua "Experience Finland in Japan" -konseptia. Ajatuksena tässä on tapahtumien ja sosiaalisen median aktiviteettien myötä tarjota kuluttajille mahdollisuuksia nauttia Suomesta Japanissa muun muassa erilaisten suomalaisten tuotteiden ja suomalaistyylisten fasiliteettien myötä.

Suomesta voi nauttia monella tapaa läpi Japanin – viime vuonna auennut Moomin Valley Park ja Metsä Village tarjoavat niin suomalaisia elämyksiä, ruokaa kuin designiakin ja yhä useampia julkisia saunoja on viime aikoina remontoitu tai remontoidaan suomalaisen saunan mukaisiksi. Tokiosta löytyy myös useamman suomalaisen brändin kivijalkakauppa, muun muassa viime vuonna auennut Lapuan Kankurien myymälä aivan Marimekon Japanin lippulaivamyymälän lähellä.

Konsepti tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia myös paikallisille yhteistyökumppaneillemme ja on jo herättänyt kiinnostusta mediaa myöten. Seuraavaksi pari esimerkkiä viime aikaisista aktiviteeteistamme Japanissa.

Suomalainen kesäpäivä Japanissa

Visit Finland Japan järjesti heinäkuussa yhteistyössä paikallisen matkatoimiston, Suomen matkoihin keskittyvän Finntourin kanssa päivänmittaisen tapahtuman, jossa ryhmä Finntourin asiakkaita pääsi nauttimaan suomalaisesta kesäpäivästä mökillä. Tapahtuma järjestettiin Saitamassa, tunnin matkan päässä Tokiosta O Park Ogosen "Sauna Suite Cabinissa". Kyseessä on suomalaistyylinen mökki, joka on sisustettu Finlaysonin tekstiileillä, Ecofurnin tuoleilla ja löytyypä sieltä tietysti myös suomalainen sauna! Osallistujat pääsivät nauttimaan saunasta ja mökkeilystä, keskustelemaan ja unelmoimaan Suomesta sekä herkuttelemaan suomalaisella ruoalla ja juomalla – toki koronaturvallisuus tarkasti huomioiden.

            

Online Sauna Bazaar - saunabuumi jatkuu vahvana

Viime vuosina alkanut saunabuumi jatkuu Japanissa vahvana, eikä edes korona ole onnistunut pidättelemään innokkaimpia "saunnereita", eli japanilaisia saunojia, kuten he itseään kutsuvat. Julkisten saunojen ollessa suljettuna keväällä, eräs Visit Finlandin saunalähettiläistä keksi viedä saunomisenkin online-ympäristöön, ja syntyi aivan uudenlainen tapahtuma – "Online Sauna Bazaar". Online- alustalla järjestetyssä tapahtumassa saunojat pääsivät kuuntelemaan puheohjelmaa, ostamaan saunatuotteita ja vaihtamaan ajatuksia saman henkisten ihmisten kanssa. Visit Finland Japan osallistui tapahtumaan yhteistyössä matkatoimisto Finntourin kanssa ja online-standilla vierailleet pääsivät kyselemään Suomen matkailutilanteesta, kuuntelemaan vinkkejä Suomen matkaan varten ja osallistumaan harvinaiseen arvontaan, jonka voittajat kutsutaan koronantilanteen salliessa saunailtaan Suomen suurlähetystön saunaan. Monella saunafanilla tuntuu olevan unelmana päästä kokemaan saunomisen ihanuus myös sen kotimaassa.

Suomalainen elämäntyyli inspiroi Japanissa

Vaikka pandemia aiheuttaakin valtavasti vahinkoa koko matkailualalle, voi se silti tarjota myös täysin uudenlaisia mahdollisuuksia ja tilaisuuden edistää Suomen positiivista maakuvaa entisestään. Eri toimialat ylittävä matkailun edistäminen tuntuu toimivan Japanissa ja on tehokas keino sekä pitää olemassa olevat seuraajamme sitoutuneina, että luoda aivan uusia Suomi-faneja. Ihmiset kaipaavat keinoja nauttia elämästä kotona ja kotimaassaan, ja Suomella on tähän paljon tarjottavaa. Suomalainen elämäntyyli inspiroi Japanissa, ja haluammekin saada kuluttajat unelmoimaan Suomesta entistä enemmän – tavoitteena toki saada heidät matkaamaan ja kokemaan upea maamme myös todellisuudessa, kun se on jälleen helpompaa!

Kirjoittaja Noora Sirola työskentelee Business Finlandin toimistolla Japanissa Visit Finlandin toimenpiteiden sekä Metsä-paviljonki projektin parissa.