Tässä juttusarjassa Visit Finlandin Social Media Manager Mikaela Metelinen ja visitfinland.comin päätoimittaja Sara Terho jakavat parhaita käytäntöjään. Nyt on vuorossa katsaus Facebookin parhaisiin käytäntöihin. Kaikki tietävät mikä Facebook on – mutta kaikki eivät tiedä, miten vaikeaa siellä on yritysten ja organisaatioiden kohderyhmälleen näkyä.
Kannustamme tekemään mahdollisimman houkuttelevia sisältöjä kanavan ehdoilla ja kohdentamaan ne oikealle yleisölle mainonnan avulla.
Visit Finlandin Facebook-sivulta löydät ainakin nämä
Orgaaninen kattavuus Facebookissa on ollut laskusuunnassa jo pitkään ja sen ylläpitäminen ja kasvattaminen on vaativaa ja vaikeaakin, koska näkyvyydestä käydään valtavaa kilpailua. Laadukkaan sisällön tuottaminen on arvossaan: laatu korvaa määrän. Tässä muutama kokeilemisen arvoinen vinkki:
Toisen tahon Facebook-julkaisun jakaminen omalla Facebook-sivullasi käyttämällä Facebookin jaa-toimintoa ei ole paras mahdollinen keino oman sivusi orgaanisen näkyvyyden maksimoimiseksi. Tällä tavalla jaettu julkaisu harvoin löytyy sivusi analytiikasta parhaiten menestyneiden julkaisujen joukosta. Videojulkaisujen jakamisen osalta kannattaa ottaa käyttöön videoiden ristiinjulkaiseminen (engl. crossposting) yhteistyökumppaneiden kanssa.
Visit Rovaniemi julkaisee vuosittain joulun alla joulupukin tervehdyksen, joka on keskeistä ja rakastettua sisältöä myös Visit Finlandin seuraajille. Niinpä sovimme Visit Rovaniemen kanssa videon ristiinjulkaisemisesta. Tämä tarkoitti käytännössä sitä, että Visit Rovaniemi latasi videon Facebook-sivulleen normaalisti videojulkaisun tapaan, mutta antoi Visit Finlandin Facebook-sivulle videon ristiinjulkaisuoikeudet. Tämän mahdollistamiseksi omalla sivullasi käy sallimassa ristiinjulkaiseminen Facebook-sivusi asetuksissa ja muodosta ristiinjulkaisusuhde yhteistyökumppanisi kanssa. Lue lisää Facebookin ohjeista.
Tätä hyväksi havaittua julkaisutapaa voi tulevaisuudessa hyödyntää myös muiden teemojen ja alueiden kanssa, kun videosisältö on tehty kansainvälinen matkailija huomioon ottaen ja siten, että sisältö on Visit Finlandin brändi-ilmeeseen ja kuvatyyliin sopivaa.
Videon ristiinjulkaiseminen mahdollisti oman, itsenäisen julkaisun tekemisen videon perinteisen jakamisen sijaan. Tämä optimoi julkaisun näkyvyyttä Visit Finlandin Facebook-sivulla ja samalla mahdollisti videon katselukertojen kerääntymisen Visit Rovaniemen julkaiseman, alkuperäisen videon tilastoihin – siis win-win -tilanne.
Harkittu ja hyvin kohdennettu Facebook-mainonta kannattaa ja on laadukkaasti tehtynä edelleen verrattain edullista, vaikka mainonnan kilpailu on kovaa. Facebook-mainonnan kohdentamismahdollisuudet ovat erittäin monipuoliset. Nyt viimeistään on syytä unohtaa vanhanaikainen ja tehoton ”Kohderyhmänä kaikki”-ajattelu!
Sen sijaan voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi
Voit myös kohdentaa mainontaasi Facebook-videoitasi jo katselleille tai Facebook-pikselin avulla kotisivuillasi vierailleille ja luoda erilaisia custom- ja look a like -yleisöjä.
Muutaman sadan euron sijoittaminen Facebook- ja Instagram-mainonnan koulutukseen kannattaa ja maksaa itsensä takuulla nopeasti takaisin. Suomessa on useita sosiaaliseen mediaan erikoistuneita toimistoja ja konsultteja, joiden puoleen voit kääntyä sopivaa koulutusta etsiessäsi. Sitä oikeaa valitessa kannattaa tiedustella referenssejä matkailualalta ja näyttöjä onnistuneista kampanjoista.
Suomi sai valtavasti näkyvyyttä Iso-Britanniassa viime syksynä The Apprentice UK -televisiosarjan Suomi-jakson myötä. Jaksossa kilpailevien joukkueiden tehtävänä oli suunnitella Suomen matkailua edistävä mainoskampanja. Ohjelman kuvaukset tehtiin Tuusulanjärven rannalla toukokuussa 2019. Marraskuussa lähetetty jakso ja sen uusinnat tavoittivat Iso-Britanniassa miljoonia silmäpareja. Huikean näkyvyyden myötä Suomi trendasi siellä myös Twitter-puheenaiheena marraskuussa 2019!
Ohjelman kautta saatua näkyvyyttä tukemaan teimme monikanavaisen markkinointikampanjan, johon sisältyi vaikuttajayhteistyötä, Suomen kesää ja Tuusulan seutua esittelevä kilpailuaktivointi visitfinland.comissa, kilpailua tukeva Facebook-mainoskampanja sekä hakusanamainontaa.
Facebook-mainonnan kuvamaailmaa ja kohdennusta.
Yllä olevassa esimerkissä Facebook-mainonta on kohdennettu The Apprenticesta sekä vastaavista formaateista kiinnostuneille henkilöille, jotka asuvat Lontoossa, Manchesterissa, Edinburghissa ja Skotlannissa. Näin pystyttiin tavoittamaan ja aktivoimaan Facebookissa ja Instagramissa Suomi-aiheisella matkailusisällöllä sellaista yleisöä, joka todennäköisesti oli katsonut The Apprenticen Suomi-jakson. Siis toistamaan mainonnan keinoin Suomi-viestiä ja vahvistamaan mielikuvaa Suomesta kiinnostavana kesämatkakohteena.
Kampanja-aikana 12.-30.11.2019 hakukoneliikenne Iso-Britanniasta visitfinland.comiin kasvoi 113 % verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2018. Kasvanut liikennemäärä kohdistui erityisesti kesäsisältöihin. Tämä on poikkeuksellista huomioon ottaen talvisesongin läheisyyden ja merkityksen. Saimme siis tuntuvasti lisättyä kiinnostusta Suomen kesää kohtaan ajankohtana, jolloin kohderyhmä ajattelee lähinnä talvea, lunta ja joulupukkia!
Social Media