Siirry sisältöön
Uutinen 17.01.2020

Matkailualan Facebook-vinkit ja parhaita käytäntöjä

Tässä juttusarjassa Visit Finlandin Social Media Manager Mikaela Metelinen ja visitfinland.comin päätoimittaja Sara Terho jakavat parhaita käytäntöjään. Nyt on vuorossa katsaus Facebookin parhaisiin käytäntöihin. Kaikki tietävät mikä Facebook on – mutta kaikki eivät tiedä, miten vaikeaa siellä on yritysten ja organisaatioiden kohderyhmälleen näkyä.

Mikä toimii Visit Finlandin Facebook-sivulla?

Kannustamme tekemään mahdollisimman houkuttelevia sisältöjä kanavan ehdoilla ja kohdentamaan ne oikealle yleisölle mainonnan avulla.

Visit Finlandin Facebook-sivulta löydät ainakin nämä

  • Vuodenajan mukaan valittuja kauniita kuvia, joissa ytimekäs, tunteisiin vetoava teksti
  • Kuvakollaaseja, esimerkiksi Instagram-tilimme ”viikon parhaat kuvat”
  • Videoita, jotka on ladattu suoraan Facebookiin – silloin ne näkyvät paremmin ja lähtevät leviämään
  • Artikkelijakoja suoraan visitfinland.comista – näistä tulee arvokasta liikennettä verkkosivuillemme.
  • Postauksia kampanjoistamme – joskus kohdennettuna vain yhteen maahan, jolloin linkki vie suoraan kampanjasivulle visitfinland.comissa
  • Muiden tahojen postauksien jakoa silloin, kun ne sopivat omaan tyyliimme tai ovat muuten todella hauskoja ja ajankohtaisia
  • Keskustelua seuraajiemme kanssa kommenttien ja yksityisviestien muodossa

Vinkkejä tekemiseen

Orgaaninen kattavuus Facebookissa on ollut laskusuunnassa jo pitkään ja sen ylläpitäminen ja kasvattaminen on vaativaa ja vaikeaakin, koska näkyvyydestä käydään valtavaa kilpailua. Laadukkaan sisällön tuottaminen on arvossaan: laatu korvaa määrän. Tässä muutama kokeilemisen arvoinen vinkki:

  • Perinteisten linkkipostausten sijaan kokeile tehdä kuvajulkaisu, johon upotat linkin lyhyen ja ytimekkään saatetekstin kera.
  • Julkaise sisältöjäsi silloin, kun suurin osa seuraajistasi ovat aktiivisina. Tämän tiedon voit tarkistaa sivusi analytiikasta kohdasta Insights > Posts > When your fans are online
  • Kun julkaiset, pyri tukemaan julkaisusi menestymistä seuraamalla saapuvia reaktioita aktiivisesti pari tuntia julkaisuajankohdan jälkeen ja reagoimalla luontevasti saapuviin kommentteihin. Julkaisua välittömästi seuraavat tunnit määrittelevät julkaisusi menestyksen: mikäli julkaisusi saa nopeasti paljon tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja, alkaa Facebookin algoritmi todennäköisesti suositella sitä yhä useammille silmäpareille.
  • Hyödynnä ja kokeile rohkeasti Facebookin uusia ominaisuuksia. Voisitko jakaa Instagram-tarinasi myös Facebook-tarinoihin? Entä kiinnostaisiko yleisöäsi Facebook live-lähetys sisällöistäsi?
  • ”Meaningful interactions” ja muut tavat optimoida Facebook-sisältöäsi vuonna 2020 – lue hyödyllinen artikkeli aiheesta Falcon.io:n blogista.

Videoiden ristiinjulkaisu

Toisen tahon Facebook-julkaisun jakaminen omalla Facebook-sivullasi käyttämällä Facebookin jaa-toimintoa ei ole paras mahdollinen keino oman sivusi orgaanisen näkyvyyden maksimoimiseksi. Tällä tavalla jaettu julkaisu harvoin löytyy sivusi analytiikasta parhaiten menestyneiden julkaisujen joukosta. Videojulkaisujen jakamisen osalta kannattaa ottaa käyttöön videoiden ristiinjulkaiseminen (engl. crossposting) yhteistyökumppaneiden kanssa.

Visit Rovaniemi julkaisee vuosittain joulun alla joulupukin tervehdyksen, joka on keskeistä ja rakastettua sisältöä myös Visit Finlandin seuraajille. Niinpä sovimme Visit Rovaniemen kanssa videon ristiinjulkaisemisesta. Tämä tarkoitti käytännössä sitä, että Visit Rovaniemi latasi videon Facebook-sivulleen normaalisti videojulkaisun tapaan, mutta antoi Visit Finlandin Facebook-sivulle videon ristiinjulkaisuoikeudet. Tämän mahdollistamiseksi omalla sivullasi käy sallimassa ristiinjulkaiseminen Facebook-sivusi asetuksissa ja muodosta ristiinjulkaisusuhde yhteistyökumppanisi kanssa. Lue lisää Facebookin ohjeista.

Tätä hyväksi havaittua julkaisutapaa voi tulevaisuudessa hyödyntää myös muiden teemojen ja alueiden kanssa, kun videosisältö on tehty kansainvälinen matkailija huomioon ottaen ja siten, että sisältö on Visit Finlandin brändi-ilmeeseen ja kuvatyyliin sopivaa.

screenshot

Videon ristiinjulkaiseminen mahdollisti oman, itsenäisen julkaisun tekemisen videon perinteisen jakamisen sijaan. Tämä optimoi julkaisun näkyvyyttä Visit Finlandin Facebook-sivulla ja samalla mahdollisti videon katselukertojen kerääntymisen Visit Rovaniemen julkaiseman, alkuperäisen videon tilastoihin – siis win-win -tilanne.

Facebook-mainonnan monet mahdollisuudet

Harkittu ja hyvin kohdennettu Facebook-mainonta kannattaa ja on laadukkaasti tehtynä edelleen verrattain edullista, vaikka mainonnan kilpailu on kovaa. Facebook-mainonnan kohdentamismahdollisuudet ovat erittäin monipuoliset. Nyt viimeistään on syytä unohtaa vanhanaikainen ja tehoton ”Kohderyhmänä kaikki”-ajattelu!

Sen sijaan voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi

  • Maa- tai kaupunkikohtaisesti
  • Henkilöihin, jotka matkustavat kohteeseen X
  • Kiinnostuksen kohteen mukaan (esimerkiksi matkailu, Suomi, luonto)
  • Perheellisiin
  • Usein matkustaviin
  • Jne, jne!

Voit myös kohdentaa mainontaasi Facebook-videoitasi jo katselleille tai Facebook-pikselin avulla kotisivuillasi vierailleille ja luoda erilaisia custom- ja look a like-yleisöjä.

Muutaman sadan euron sijoittaminen Facebook- ja Instagram-mainonnan koulutukseen kannattaa ja maksaa itsensä takuulla nopeasti takaisin. Suomessa on useita sosiaaliseen mediaan erikoistuneita toimistoja ja konsultteja, joiden puoleen voit kääntyä sopivaa koulutusta etsiessäsi. Sitä oikeaa valitessa kannattaa tiedustella referenssejä matkailualalta ja näyttöjä onnistuneista kampanjoista.

Case-esimerkki: The Apprentice UK

Suomi sai valtavasti näkyvyyttä Iso-Britanniassa viime syksynä The Apprentice UK -televisiosarjan Suomi-jakson myötä. Jaksossa kilpailevien joukkueiden tehtävänä oli suunnitella Suomen matkailua edistävä mainoskampanja. Ohjelman kuvaukset tehtiin Tuusulanjärven rannalla toukokuussa 2019. Marraskuussa lähetetty jakso ja sen uusinnat tavoittivat Iso-Britanniassa miljoonia silmäpareja. Huikean näkyvyyden myötä Suomi trendasi siellä myös Twitter-puheenaiheena marraskuussa 2019!

Ohjelman kautta saatua näkyvyyttä tukemaan teimme monikanavaisen markkinointikampanjan, johon sisältyi vaikuttajayhteistyötä, Suomen kesää ja Tuusulan seutua esittelevä kilpailuaktivointi visitfinland.comissa, kilpailua tukeva Facebook-mainoskampanja sekä hakusanamainontaa.

 

screenshot

Facebook-mainonnan kuvamaailmaa ja kohdennusta.

Yllä olevassa esimerkissä Facebook-mainonta on kohdennettu The Apprenticesta sekä vastaavista formaateista kiinnostuneille henkilöille, jotka asuvat Lontoossa, Manchesterissa, Edinburghissa ja Skotlannissa. Näin pystyttiin tavoittamaan ja aktivoimaan Facebookissa ja Instagramissa Suomi-aiheisella matkailusisällöllä sellaista yleisöä, joka todennäköisesti oli katsonut The Apprenticen Suomi-jakson. Siis toistamaan mainonnan keinoin Suomi-viestiä ja vahvistamaan mielikuvaa Suomesta kiinnostavana kesämatkakohteena.

Kampanja-aikana 12.-30.11.2019 hakukoneliikenne Iso-Britanniasta visitfinland.comiin kasvoi 113 % verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2018. Kasvanut liikennemäärä kohdistui erityisesti kesäsisältöihin. Tämä on poikkeuksellista huomioon ottaen talvisesongin läheisyyden ja merkityksen. Saimme siis tuntuvasti lisättyä kiinnostusta Suomen kesää kohtaan ajankohtana, jolloin kohderyhmä ajattelee lähinnä talvea, lunta ja joulupukkia!

Hyödyllisiä linkkejä:

Kirjoittaja

Social Media Manager
Mikaela Metelinen

Social Media