Siirry sisältöön
Uutinen 12.06.2020

Matkailualan innovaatiokilpailulla uuteen nousuun

Kuva: Iloranta / Hauho, Visit Finland / Vilma Lehtonen

Matkailualalta odotetaan nopeaa kykyä uudistua. On varmaa, että voittajia tulevat olemaan ketterät toimijat, jotka osaavat hyödyntää digitaalisuutta ja toimivat tehokkaasti osana matkailun globaaleja ja paikallisia ekosysteemejä. Myös rohkeus kehittää uusia palveluja ja ratkaisuja haastavassa tilanteessa on tärkeää.

Vuoden 2020 piti kaikkien ennusteiden mukaan olla usean vuoden kasvun jälkeen jälleen ennätyksellinen. Lapin ennätysluminen talvisesonki oli jatkumassa pitkälle kevääseen, ja kesämatkailu oli tekemässä läpimurtoa myös kansainvälisillä markkinoilla. Maaliskuussa tilanne muuttui totaalisesti, kun globaali koronapandemia iski todella päälle.  

Innovaatiokilpailun avulla matkailualalle uutta kasvua ja yhteistyön alkuja syksyllä 2020

Haluamme kannustaa ja innostaa toimialaamme suuntaamaan ajatuksia kohti uutta kestävää kasvua hyödyntäen digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia. Teemme tämän hyödyntämällä innovaatiokilpailukonseptia, johon etsimme nyt potentiaalisia partnereita. Innovaatiokilpailun keskiössä ovat partnereiden asettamat haasteet, joita innovatiiviset, ulkopuolisten yritysten muodostamat tiimit lähtevät ratkaisemaan kaksipäiväisessä tapahtumassa. Tapahtuman päätteeksi jatkoon valitaan yksi tai useampi tiimi, joka testaa ideansa toimivuutta kokeiluprojektissa.

Nyt haemme mukaan potentiaalisia partnereita, joita kehitettävät ideat voisivat kiinnostaa. Voimme yhdessä tarkentaa haasteita vastaamaan tarpeitanne. Esim. isommat matkailun veturiyritykset, matkailukohteet jne. ovat tervetulleita mukaan haastepartnereiksi. Syksyllä järjestettävän innovaatiokilpailun haasteet pyrimme linkittämään matkailualan Datahubiin, joten esimerkiksi datalähtöisten matkailupalveluiden kehittäminen voi olla teemana.

Matkailualan uusi Datahub ja sen mahdollisuudet

Olemme Visit Finlandilla työstäneet viimeiset puoli vuotta Visit Finland Datahubia, joka kokoaa toimialamme matkailutiedot yhteen paikkaan avoimien rajapintojen hyödynnettäväksi. Matkailuyritysten näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että perustuotetietoja ei tarvitse ylläpitää useissa eri kanavissa. Se että tiedot ovat yhdessä paikassa kansallisesti, vastaavasti mahdollistaa monenlaisia uusia digitaalisia ratkaisuja ja palveluja matkailijoille. Tutustu Datahubin protoversioon.

Varsinainen julkaistava Datahub on parhaillaan työn alla ja se julkaistaan alkusyksystä. Datahubin dataa hyödyntävät ratkaisut ovat yksi potentiaalinen kenttä uusille innovaatioille. Samalla pidämme mahdollisuudet avoimena ja toivotamme kaikki erilaiset kehitysideat tervetulleiksi tavoitteena osaltaan tukea Suomen menestystä matkailumaana! Kansainvälinen skaalattavuus on toki myös erittäin kannustettavaa.  

Mitä mukaan lähtijöiltä vaaditaan?

Mukaan tulevalta partnerilta vaaditaan tarve uuden kehittämiselle ja into sekä henkilöresurssit viedä asiaa eteenpäin osana Visit Finlandin järjestämää innovaatiokilpailua syksyn 2020 aikana, yhdessä osallistuvien kehittäjien kanssa. Tavoitteenamme on löytää ainakin 1-2 kehittäjätahojen kanssa Proof of Concept -tasolle (idean toteuttamiskelpoisuutta esittelevää vajavaista toteutusta) vietävää ideaa. Kartoitamme osana innovaatiopolkua Business Finlandin eri rahoitusinstrumentteja tukemaan työtä.

Aikataulu

  • Haku innovaatiokilpailun partnereille kesä-elokuussa 2020
  • Haku kehittäjille syyskuussa 2020
  • Yhteiskehitysvaihe, lokakuussa 2020 (kick-off ja co-creation camp)
  • Ratkaisujen kokeilu (proof of concept) marras-joulukuussa 2020


Business Finland ja siihen kuuluva Visit Finland tulevat viestimään kehitystyöstä kanavissaan ja siten tukemaan myös mahdollisten toteutukseen vietävien innovaatioiden lanseerausta.

Lisätietoja

Head of Digital Development
Kaisa Kosonen
+358 40 749 4904