Siirry sisältöön
Uutinen 12.02.2020

Matkailuyrittäjä – ota kaikki irti nettisivuistasi

Uusi vuosi, uudet kujeet. Nyt on hyvä aika ottaa nettisivujesi analytiikka haltuun tai tehostaa sen käyttöä. Analytiikka ei ole pakkopullaa, vaan tapa nähdä miten verkkosisältösi pärjäävät, mistä saat liikennettä ja mitä käyttäjät sivuillasi tekevät. Kun näet mikä nykytilanne on, tiedät mitä kehittää. Tämä on viimeinen osa 5-osaisesta juttusarjasta, jossa Visit Finlandin some- ja web-tiimin vetäjät jakavat parhaita käytäntöjään matkailuyrittäjille.

Ilmainen ja yleisin Google Analytics

Google Analytics on tunnetuin verkkosivuston analytiikkaa mittaava työkalu maailmanlaajuisesti. Se ei ole ainoa – esimerkiksi Kiinassa ja Venäjällä on käytössä myös muita seurantatyökaluja – mutta Googlesta on helppo aloittaa.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan Google Analytics mittaa erilaisia asioita, joita verkkosivuillasi tapahtuu. Analytics kerää tiedot alustalle, jonne voit kirjautua Google-tunnuksillasi. Alustalta voit katsoa miten kauan käyttäjät viettävät nettisivuillasi aikaa, millaisia sisältöjä he selaavat, mistä päin maailmaa he tulevat sekä paljon muuta. Analyticsin perusversio on ilmainen – suostut toki jakamaan datasi Googlen kanssa. Tutustu ohjeisiin, joiden avulla pääset GA:n kanssa alkuun ja miten asennat seurannan sivuillesi. Google Analytics ei kerää yksittäisen käyttäjän personoitua dataa.

Miksi analytiikkatyökalua kannattaa käyttää?

Tiedätkö miten käyttäjät löytävät nettisivuillesi? Saatko laadukkainta liikennettä USA:sta Facebookin kautta tai kiinnostuneita saksalaisia kävijöitä hakukoneesta? Jos et tiedä, analytiikkatyökalu auttaa. Ilman seurantaa, joudut pahimmassa tapauksessa arvailemaan ketä sivuillasi käy ja mistä he sinne löytävät. Tietämättömyys johtaa usein siihen, että nettisivuihin ei jakseta panostaa ja siitä Google rokottaa. Jos et päivitä koskaan sivujasi, tipahdat luultavasti hakukoneen tuloksissa alaspäin. Google-haun ensimmäisen sivun 1. tulos saa yli 30% liikenteestä. Hakutuloksien 2. sivulla olevia linkkejä klikkaa vain alle 1% käyttäjistä.

Kun tiedät, mikä kanava tuo sinulle hyvin sivuliikennettä, esimerkiksi sosiaalisesta mediasta, voit tehdä lisäpanostuksia kyseiseen kanavaan. Jos taas näet, että hakukone on ykkönen, voit tutkia Google Analyticsista tarkemmin millä hakusanoilla sivullesi löydetään ja tuottaa sisältöä nojaten avainsanoihin. Google tarjoaa myös erillisen palvelun nimeltä Avainsanojen suunnittelija (Keyword Planner), jonka kautta voit katsoa millaisia hakumääriä tietyillä hakusanoilla maailmalla yleisesti on.

SEO – optimoi hakukonetta varten

SEO tarkoittaa hakukoneoptimointia (Search Engine Optimization). Se, että julkaiset sisältöä netissä, ei automaattisesti tarkoita sitä, että se näkyy hakukoneissa – varsinkaan ensimmäisellä sivulla. Se vaatii optimointia.

Hakukone, yleisimmin Google, ei ole sama asia kuin koko netin sisältö. Googlen botit skannaavat nettiä jatkuvasti kuin hämähäkit ja indeksoivat sen sisältöä hakukoneeseensa. ”Jotta sivustosi voi olla Googlen hakutuloksissa mukana, täytyy sen päästä Googlen indeksiin. Indeksi on hieno sana tietokannalle, johon Google pyrkii kaikki maailman julkiset verkkosivut tallentamaan. Sinun www.google.fi tekemäsi haku lähtee siis Googlen tietokantaan ja etsii sieltä hakuun relevantit sivustot.” (Digimarkkinointi.fi)

Jotta Googlen pienet ”hämähäkit” löytävät nettisivusi ja poimivat sen hakutuloksiin, kun käyttäjä näppäilee siihen liittyvän haun, tulee sivultasi löytyä tiettyjä asioita ja sen käyttökokemuksen olla hyvä.

Alla on listaus asioista, joilla voit parantaa sivusi orgaanista hakukonenäkyvyyttä:

  • Selkeät otsikot ja hakuihin osuvat sanat ja lauseet sisällöissäsi
  • Sivustosi luotettavuus – päivität sivuja tasaisin väliajoin ja huolehdit siitä, että linkkisi löytyy myös muilta luotettavilta nettisivuilta (Google näkee tämän hyvänä maineena)
  • Huolehdi, että sivustosi on mobiilioptimoitu
  • Kuvien nimeäminen – olet nimennyt sivusi kuvat niin, että kerrot kuvan nimessä sen sisällöstä ja käytät kuvissa ALT-tekstejä. Unohda ”NIKON_094587237” tyyppiset nimet, ne eivät kerro hakukoneelle tai esimerkiksi näkövammaiselle käyttäjälle kuvasta mitään.
  • Muista myös nämä: sivun muuttaminen suojattuun muotoon HTTPS (ei pelkkä HTTP), videohakujen merkitys sekä sosiaalisen median pöhinä!

Visitfinland.com – miten meillä menee?

Seuraamme tarkasti Google Analyticsin kautta miten Visitfinland.comin kaikki kieliversiosivut pärjäävät. Meille tärkeitä avainlukuja ovat mm. sivustolla vierailleiden kävijöiden määrä, sivukatselut, kävijöiden sijainnit, kiinnostavimmat sisällöt sekä outbound-klikkaukset eli miten paljon liikennettä ohjaamme eteenpäin. Viime vuonna sivuillamme kävi reipas viisi miljoonaa kävijää.

Seuraamme myös sivustolla vietettyä aikaa sekä bounce ratea, joka kertoo sen, miten nopeasti kävijä on poistunut sivulta. Jos bounce on korkea, kävijä on poistunut nopeasti eikä sivusto ole kiinnostanut häntä. Visitfinland.comin bounce rate on pysynyt jo vuosia mukavan alhaalla, kieliversiosta riippuen n. 25-30% tienoilla.

Vuosi toisensa jälkeen artikkelit, kuten On the Hunt for the Northern Lights, 10 Best Things to Do in Finland, 10 Sauna Tips for Beginners ja What Are the Finns Like keikkuvat luetuimpien artikkelien kärkisijoilla. Ne ovat muuttuneet ikivihreiksi suosikeiksi. Google tunnistaa, että kyseiset aiheet kiinnostavat lukijoita, artikkelien sisältö vastaa heidän tekemiä hakujaan ja ne vetävät paljon trafiikkia. Näin ollen Google nostaa niitä ylös hakutulossivuilla ja tuloksena on vuosi toisensa jälkeen tasaisen soljuva määrä liikennettä. Myös tässä tapauksessa analytiikkatyökalu on tärkeä väline – ethän halua vahingossa poistaa nettisivuiltasi sellaista sisältöä, jonka Google on indeksoinut luotettavaksi ja joka tuo sinulle hyvin liikennettä.

Lopuksi pari sanaa GDPR:stä

EU:n GDPR-tietosuoja-asetus astui voimaan vuonna 2018. Sen myötä nettisivuille tuli tiettyjä vaatimuksia, jotka kaikkien tulee täyttää. Sivuilta tulee löytyä selkeä yksityisyydensuojakäytännöt kuvaava seloste – jos keräät henkilötietoja, tulee sinun kertoa, miten käsittelet niitä. Myös nettisivujen evästeet ovat nousseet esille, koska lähes jokaisella sivulla on nykyisin ”Hyväksy evästeet” -ponnahdusikkuna. Tämä on tehty ratkaisuksi siihen, että laki sähköisen viestinnän palveluista antaa luvan nettisivun ylläpitäjälle kerätä evästetietoja käyttäjästä, kunhan käyttäjä on antanut siihen suostumuksensa. Kannattaa muistaa, että sivusi käyttäjädataa seuraava Google Analytics käyttää myös evästeitä.

Kirjoittaja

Editor-in-Chief of Visitfinland.com
Sara Terho

Visitfinland.com

On maternity leave