Siirry sisältöön
Uutinen 12.03.2020

Suomi sai viime vuonna merkittävää kansainvälistä medianäkyvyyttä matkailukohteena

Kuva: The Apprentice, UK

Vuonna 2019 Visit Finlandin kansainvälisen mediatyön tuloksena syntyi yhteensä 4 078 artikkelia* yli 2 000 eri mediassa. Artikkelit tavoittivat 10 miljardia silmäparia ja niiden julkisuusarvo oli 52 miljoonaa euroa. Koronaviruksen vaikutus ei näy vielä 2019 luvuissa.

Eniten Suomen matkailua koskevia juttuja julkaistiin Visit Finlandin päämarkkinoilla Kiinassa, Saksassa, Japanissa ja Isossa-Britanniassa vuonna 2019. Aihealueista eniten kirjoitettiin yleisestä matkailusta, kulttuurista, luontomatkailusta sekä Rent a Finn -kampanjasta.

Kansainvälisessä Rent a Finn -imagokampanjassa suomalaisten onnellisuusoppaiden vieraiksi saapui matkailijoita oppimaan suomalaisesta luonnonläheistä elämäntapaa.  Kampanjasta kirjoitettiin ympäri maailmaa yhteensä 627 artikkelia, joiden julkisuusarvo oli 5,5 miljoonaa euroa, noin 10 prosenttia koko vuoden näkyvyydestä. Rent a Finn -kampanja keräsi menestystä myös mainoskilpailuissa, saavuttaen mm. kolme shortlistausta arvostetussa Cannes Lions 2019 -kilpailussa. Yli 90 % kampanjan nettisivujen kävijöistä löysivät sivut media-artikkeleiden kautta.

- Viime vuoden medialuvut ovat syntyneet kovan työn tuloksena yhteistyössä kumppaneidemme kanssa, ja voimme kaikki olla todella ylpeitä saavutuksistamme. Alkuvuosi 2020 on puolestaan alkanut toisella tapaa. Olemme joutuneet perumaan tai siirtämään mediamatkoja, kun myös toimittajien halu ja kyvykkyys matkustaa on muuttunut koronavirusepidemian myötä, kertoo kansainvälisestä mediasta ja PR:stä vastaava Hetta Huittinen Business Finlandilta.

Visit Finlandin tavoitteena on edistää matkailua Suomeen kaikkina vuodenaikoina, ei ainoastaan talvella, joka on ollut suosituin vuodenaika vierailla Suomessa.

- Vuonna 2019 medianäkyvyys jakautui jo tasaisemmin eri vuodenaikojen välille: talvijuttuja oli lähes 30 %, mutta kesäjuttuja jo 25 % sekä kevät- ja syksyartikkeleita jo yhteensä 23 %. Loput eivät tuoneet esiin tiettyä vuodenaikaan. Olemme siis näkyvyyden osaltakin menossa oikeaan suuntaan ympärivuotisuudessa, Huittinen jatkaa.

Nyt julkaistuissa mediatyön luvuissa ei vielä koronaviruksen vaikutusta näy. Myös reilun vuoden viiveellä julkaistavat matkailutilinpidon ennakkoluvut vuodelta 2018 ovat ennätyksellisen korkeat. Matkailun osuus bruttokansantuotteesta nousi jo historialliseen 2,7 prosenttiin.

Matkailu on Suomen toiseksi tärkein palveluvientiala

Tuoreimman matkailutilinpidon ennakkotietona ulkomainen matkailukysyntä eli matkailuvienti kasvoi 6 prosenttia nousten 4,9 miljardiin euroon vuonna 2018. Matkailun tuottama arvonlisäys kasvoi kolme prosenttia 5,4 miljardiin euroon. Matkailun osuus BKT:sta on jo 2,7 prosenttia.

- Matkailu työllistää jo 142 100 henkilöä ja sen osuus viennistä on 5,4 prosenttia ja palveluviennistä lähes viidennes eli 18 prosenttia. Matkailu on merkittävä palveluteollisuustoimija Suomessa, mistä syystä nykyinen koronavirustilanne on todella huolestuttava, Business Finlandin Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen toteaa.

Faktalaatikko:

Matkailutilinpidon avainluvut, vuoden 2018 ennakkotiedot

Tiedot perustuvat Suomen matkailutilinpitoon, jonka Tilastokeskus on toteuttanut Visit Finlandin toimeksiannosta. Matkailutoimialoihin lasketaan mm. majoitustoiminta, ravitsemustoiminta, liikenne sekä kulttuuri-, urheilu- ja virkistystoiminta.

  • Matkailun kokonaiskysyntä 15,7 MRD EUR
  • Matkailuvienti 4,9 MRD EUR
  • Matkailun arvonlisä 5,4 MRD EUR
  • Matkailun BKT-osuus 2,7 %
  • Työllisten määrä 142 100, vuokratyövoima ja kaupan alan työpaikat eivät ole mukana laskemissa

 

*lehti- tai verkkoartikkelia, blogia, tv- tai radiojuttua

 

Lisätietoja medialle:

Paavo Virkkunen, Executive Director, Travel & Head of Visit Finland | Business Finland
paavo.virkkunen (at) businessfinland.fi 040 766 6355

Hetta Huittinen, Head of International Media and PR Visit Finland | Business Finland
Hetta.huittinen (at) businessfinland.fi 040 033 9597

Katarina Wakonen, Manager, Research, Global Insight. Visit Finland | Business Finland
katarina.wakonen (at) businessfinland.fi 040 072 3088

Heli Hemgård, Communications Manager. Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard (at) businessfinland.fi 040 901 5219