Siirry sisältöön
Uutinen 31.08.2020

Venäläiset ymmärtävät ”vastuullinen matkailukohde” -termin eri tavalla kuin muut kansallisuudet

Erilainen ymmärrys samoista termeistä muokkaa vastuullisuuteen liittyviä tilastoja – joskus myös Suomen hyväksi.

Visit Finlandin teettämän Brand Tracking 2019 -tutkimuksen* mukaan venäläiset pitävät Suomea ylivoimaisesti eniten vastuullisena matkailumaana muihin tutkimukseen vastanneisiin kansallisuuksiin verrattuna. Suomen mieltäminen vastuulliseksi matkailumaaksi oli hyvä kaikissa ikäryhmissä, mutta eniten se korostui 45-65 -vuotiailla. Tutkimukseen osallistuneiden venäläisten mielestä Suomi on myös ylivoimaisesti vastuullisin matkailumaa verrattuna muihin Pohjoismaihin.

Miten venäläiset oikeastaan ymmärtävät koko ”vastuullinen matkailukohde”-termin? Siteerasimme muutaman lainauksen tutkimuksesta.

Vastuullinen matkailukohde on venäläisten mielestä

  • ”Ympärivuotinen matkailukohde, jossa käy erilaisia matkailijoita. Tarjoaa laajan valikoiman erilaisia lomatyyppejä.”
  • ”Toimiva matkailukohde”
  • ”Kohde, johon ihmiset matkustavat säännöllisesti”
  • ”Hyvin kehittynyt matkailuinfrastruktuuri. Matkailusesonki kestää koko vuoden.”
  • ”Maa, kaupunki, alue, johon matkailijan on ilo tulla, ja matkailijoiden kiinnostus kohdetta kohtaan kasvaa joka vuosi.”
  • ”Kohteessa on tarpeeksi houkuttelevia huveja, hotelleja ja ravintoloita kaikenikäisille ja eri asioista kiinnostuneille. Ja tiedot näistä löytyvät helposti internetistä.”
  • ”Kohteessa on hyvät jätejärjestelmät itsenäiselle matkailulle. Iso valikoima hotelleja, huveja ja kulkuvälineitä”
  • ”Matkailukohde, jossa on aina kysyntää”

Kysyttäessä saman termin tarkoitusta vaikkapa brittiläisiltä, saksalaisilta ja ranskalaisilta, vastuulliseksi matkailuksi miellettiin huolehtimista ympäristöstä, hiilijalanjäljen pienentämistä, majoittumista ympäristöystävällisissä kohteissa ja niin edelleen. Joten, niin pitkään kuin termin ”vastuullinen matkailukohde” (”sustainable travel destination”) käyttö on Venäjällä pientä ja tuntematonta, omasta vastuullisuudesta kannattaa viestiä venäläisille eri tavalla kuin muille kansallisuuksille: juuri nyt aallonharjalla on sellaiset termit kuin ”eco-friendly”, ”ecologically clean / clean ecology”, ”natural”, ”farmer’s product”, ”pristine”.

*Visit Finland Brand Tracking 2019

 

Mitä vastuullisuudesta tulisi viestiä venäläisille matkailijoille?

Sustainable Travel Finland