Siirry sisältöön
Uutinen 23.04.2020

Business Finland tarjoaa tietoa ja rahoitusta verkkokaupasta kiinnostuneille

Koronaviruksen aiheuttaman häiriötilanteen aikana Business Finland on saanut ennennäkemättömän määrän tiedusteluja verkkokaupan perustamisesta kiinnostuneilta yrityksiltä. Business Finlandin kuluttajille suoraan myyvien yritysten kansainvälistä kasvua tukeva Experience Commerce Finland -ohjelma on luonut sarjan verkkokauppaa käsitteleviä oppaita ja tietopaketteja, jotka ovat vapaasti ladattavissa ohjelman aineistosta.

Kaiken kokoiset yritykset voivat myös hakea Business Finlandin ja Elyn rahoitusta verkkokaupan ja oman digitaalisen liiketoimintamallin ja markkinointisuunnitelman tekemiseen sekä asiantuntija-avun käyttämiseen. Rahoitusta ei voi käyttää verkkokauppa-alustan ostamiseen ja verkkokaupan rakentamiseen tai markkinoinnin toteuttamiseen.

Tietopaketit uusille ja jo toimiville verkkokauppiaille

Verkkokaupan perustamisen ABC -youtube video käy prosessin läpi suunnitteluvaiheesta rakentamiseen, markkinointiin ja kehittämiseen, mukaan lukien kasvustrategian ja kansainvälisen menestymisen avaintekijät. Kymmensivuinen pdf-tiedosto Verkkokaupan perustamisen ABC -opas esittelee prosessin tekstimuodossa. Business Finlandin kooste tarkentaa miten kehitysrahoitusta voi hyödyntää verkkokaupan perustamiseen ja tarjoaa valmiin esimerkin, jota voi soveltaa omassa rahoitushakemuksessa.

Experience Commerce Finland -ohjelmatiimin kokoama laaja tietopaketti jo toimiville verkkokauppiaille sisältää mm. viestit isoimmilta logistiikkatoimijoilta, neuvoja työnantajille ja tietoa Business Finlandin 19.3. avaamasta häiriötilanteen kehitysrahoituksesta.

Näin perustat verkkokaupan

Experience Commerce Finland –ohjelmapäällikkö Aija Kalanderin blogissa on yhteenveto seikoista, joita verkkokaupan perustamista harkitsevan yrittäjän tulee ottaa huomioon. Keskeiset kysymykset ovat mitä myydään, ketkä ovat asiakkaita, miten asiakkaat saadaan digitaaliseen kanavaan ja miksi he ostaisivat juuri sinulta.

Myös verkkokaupan tavoite kannattaa määritellä tarkasti. Jos tarkoituksena on palvella nykyisiä paikallisia asiakkaita ketterästi digitaalisesti, se voi onnistua myös ilman verkkokaupan perustamista. Vaihtoehtona voi myös tutkia myyntiä markkinapaikkojen tai suoraan sosiaalisen median kautta.

Jos tavoitteena on kansallinen tai kansainvälinen skaalautuva liiketoimintamalli, se usein vaatii isompaa panostusta ja asiantuntijoiden apua. Teknisesti sopivan alustan valintaan vaikuttavat esimerkiksi alustan arjen käytettävyys ja se tarvitseeko verkkokauppa suomenkielisen asiakastuen ja hallintapaneelin.

Verkkokauppa on jatkuvaa kehitystyötä

Kalanderin mukaan tärkeintä on kuitenkin hyvä konsepti ja valmius kehittää verkkokauppaa pitkäjänteisesti asiakaspalautteeseen ja lisääntyvään asiakasymmärrykseen pohjautuen.  ”Kauppiastyö on aktiivista sisältöjen luomista, asiakashankintaa valituilla kanavilla (Google, some, vaikuttajamarkkinointi yms.) sekä kaupan jatkuvaa ylläpitoa sivuston kävijädataan, ostokäyttäytymiseen ja jopa säähän pohjautuen”, toteaa Kalander.

Kaikki yllä mainitut oppaat ja materiaalit löytyvät ohjelman aineistosta.

 

Lisätietoja

Aija Kalander, ohjelmapäällikkö, Experience Commerce Finland
+358 40 555 1637
aija.kalander (at) businessfinland.fi

Experience Commerce -ohjelman tavoitteena on lisätä yritysten kyvykkyyttä vastata digiajan asiakkaiden odotuksiin yksilöllisestä ja saumattomasta asiakaskokemuksesta. Tutustu ohjelmaan.