Uutinen 07.04.2020

Globaalit markkinapaikat auttavat tavoittamaan kuluttajia eri maissa

Tällä hetkellä 61 prosenttia globaalista B2C-verkkokaupasta tapahtuu verkon markkinapaikoissa. Markkinapaikkoja on maailmanlaajuisesti satoja ja niiden myynti kasvaa nopeammin kuin muiden online-kanavien tai kivijalkamyymälöiden. Ne tarjoavat suomalaisille yrityksille uuden kanavan kansainvälistymiseen.

Toistaiseksi suomalaiset kuluttajatuoteyritykset ovat hyödyntäneet kansainvälistymisessään hyvin varovaisesti markkinapaikkoja. Suomalaisten yritysten myynti markkinapaikoilla on merkittävästi alhaisempaa verrattuna esimerkiksi saksalaisten tai itävaltalaisten pk-yritysten myyntiin.

”Saksalaiset pk-yritykset myyvät pelkästään Amazonin kautta tuotteita Saksan ulkopuolelle 2,5 miljardin euron arvosta ja itävaltalaiset pk-yritykset yli 300 miljoonan euron arvosta. Pääosalle suomalaisia yrityksiä verkon markkinapaikat ovat vielä täysin hyödyntämättä. Osittain siksi, että ne eivät näy täällä päättäjien omassa arjessa vielä ja osittain siksi, että niiden operointiin vaadittavaa osaamista ei ole juuri tarjolla”, korostaa Markus Varsikko, Dash Retail Consulting Oy:sta.

Business Finlandin teettämän Global Marketplaces -selvityksen tavoitteena on laajentaa suomalaisten kuluttajaliiketoiminnassa toimivien yritysten ymmärrystä kansainvälisistä markkinapaikoista ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista globaalissa vähittäiskaupassa.

Markkinapaikat ovat vähittäiskaupan todellisuutta nyt ja tulevaisuudessa, ne ovat tulleet jäädäkseen

Markkinapaikkojen vaikutus niin vähittäiskauppiaisiin ja brändeihin kuin kuluttajien ostokäyttäytymiseen on ja tulee olemaan valtava.

”Markkinapaikat muuttuvat jatkuvasti ja hakevat aktiivisesti myös uusia yhteistyömuotoja toimittajiensa kanssa. Lisäksi viimeaikainen kehitys Euroopassa osoittaa, että markkinapaikat hakevat myös keskinäistä yhteistyötä kilpailun kiristyessä. On selvää, että kaikille markkinapaikat eivät kanavana sovi, mutta jokaisen suomalaisen vientiyrityksen kannattaisi kuitenkin miettiä oma strategiansa niiden suhteen; kilpailla asiakkaasta joko niiden kanssa tai niitä vastaan. Global Marketplaces -selvitys on mainio taustamateriaali, kun harkitaan uusien vientikanavien avaamista”, kertoo Kari Pokkinen Business Finlandin Consumer Business -yksiköstä.

On tärkeätä ymmärtää mikä rooli markkinapaikoilla on oman liiketoiminnan kannalta. Markkinapaikkaan lähteminen on strateginen päätös, joka edellyttää niin yritysjohdon sitoutumista kuin allokoituja resursseja. Menestyminen markkinapaikoilla vaatii proaktiivisuutta ja nopeata reagointia, mikä edellyttää yrityksen eri toimintojen saumatonta yhteistyötä, asiantuntemusta ja nopeaa reagointia. Myynnin aikaansaaminen edellyttää aktiivista asiakashankintaa sekä markkinapaikan sisällä että muissa digitaalisissa kanavissa.

Jaakko Tikkanen, Delipap Oy:sta kertoo omista kokemuksistaan: ”Amazoniin lähteminen oli meille strateginen päätös ja osasimme varautua virheistä oppimiseen. Markkinapaikan kanssa operointi on kasvotonta ja melko joustamatonta mutta suoraviivaista, mikä tarjoaa yhteiset säännöt kaikille toimijoille”.

Menestyminen markkinapaikoilla vaatii proaktiivisuutta ja nopeata reagointia, mikä edellyttää yrityksen eri toimintojen saumatonta yhteistyötä, asiantuntemusta ja nopeaa reagointia. Myynnin aikaansaaminen edellyttää aktiivista asiakashankintaa sekä markkinapaikan sisällä että muissa digitaalisissa kanavissa.

Lue Global Marketplaces -selvitys

Experience Commerce -ohjelman tavoitteena on lisätä yritysten kyvykkyyttä vastata digiajan asiakkaiden odotuksiin yksilöllisestä ja saumattomasta asiakaskokemuksesta. Global Marketplaces -selvitys on osa ohjelman tarjoamaa. Tutustu Experience Commerce -ohjelmaan

 

Lisätietoja

Kari Pokkinen
kari.pokkinen (at) businessfinland.fi
+358 40 343 3303