Siirry sisältöön
Uutinen 18.10.2021

Myyntitapahtumien superstartti: ”Suomi on satumaa”

Lontoon The Meetings Show -messujen Suomi-osastolla oli iloinen tunnelma. Kuvassa vas. Johanna Vappula, Nina Hildén ja Caroline Beaton-Moscatelli.

Myyntitapahtumat käynnistyivät vilkkaasti syys-lokakuun vaihteessa myös yritystapahtumasektorilla. FCB osallistui kahden viikon aikana useaan myyntitapahtumaan, joissa asiakkaiden palaute oli innostunutta. Suomi kiinnostaa kongressien ja yritystapahtumien kohteena, ja Suomen vahvuudet ovat juuri sitä, mitä asiakkaat pandemian jälkeen etsivät.

Syyskuun lopussa Lontoossa järjestetty The Meetings Show kokosi yhteen yritystapahtuma-alan ostajia ja myyjiä niin Isosta-Britanniasta kuin muualtakin Euroopasta. FCB vastasi Suomi-osaston järjestelyistä. Osastolla järjestettiin yli 40 tapaamista; lisäksi muutama asiakas osallistui tapaamisiin virtuaalisesti. Suomen osastolla mukana ollut Johanna Vappula Finlandia-talosta kertoo: "Messuille kannatti ehdottomasti osallistua! Kokemus oli positiivinen, asiakkaat olivat aktiivisia ja hyväntuulisia. Päällimmäiseksi jäi jonkinlainen normaaliuden tunne sekä halu käynnistää tulevien tilaisuuksien suunnitteleminen pitkän ja rajoitetun koronavaiheen jälkeen."

Johanna kertoo asiakkaiden suunnittelevan fyysisiä kongresseja ja tapahtumia ensisijaisesti vuosille 2023-24. Saavutettavuuden, vastuullisuuden ja uutuusarvon lisäksi asiakkaita kiinnostaa tilojen joustavuus osallistujamäärän suhteen sekä kongressin edustama paikallinen erityisosaaminen. "Destinaation eri palveluntuottajien keskinäinen yhteistyö sekä paikallisen convention bureaun ja isäntäkaupungin tukitoimenpiteet ovat tärkeitä."

The Meetings Shown jälkeisellä viikolla Visit Finlandin Ison-Britannian edustaja Caroline Beaton-Moscatelli osallistui kolmella paikkakunnalla järjestettyyn roadshow:hun, jossa hän tapasi brittiläisiä tapahtumajärjestäjiä. Asiakkaiden palaute oli positiivista, ja tapaamisista poiki jo kyselyitä Suomeen.

Luottamus jatkossa entistä tärkeämpää

M&I Forum järjestettiin syyskuun lopussa hybridimuodossa. FCB:n kanssa virtuaalisissa tapaamisissa mukana oli Helsinki Convention Bureau, ja tapahtumapaikalla Kroatiassa Suomea edusti Elämys DMC:n myyntijohtaja Karoliina Ala-Opas. Karoliina on tyytyväinen siihen, että osallistui tapahtumaan paikan päällä. "Ostajat arvostivat sitä, että olemme liikkeellä ja näytämme esimerkkiä siitä, että matkailun ja tapahtumien on jatkuttava. Tapaamiset olivat antoisia ja myös toisten myyjien kanssa oli hyvä päivittää kuulumiset ja kokemukset poikkeuksellisesta 1,5 vuodesta."

Karoliina kertoo, että asiakkaita kiinnostavat tällä hetkellä ensisijaisesti fyysiset tapaamiset ja tapahtumat. Viesti oli selvä: ei enää webinaareja tai virtuaalitapaamisia. Ne toki ajavat asemansa pakon edessä, mutta eivät korvaa fyysistä kohtaamista. Moni etsii nyt uusia kohteita korvaamaan kaukokohteet, koska eivät uskalla vielä kaukomatkoja tehdä. Karoliina kertoo, että asiakkaat painottavat kohteen ja palveluntuottajan valinnassa luotettavuutta, turvallisuutta, ekologisuutta ja luontoa. "Entistä tärkeämpää on tietää, kenen kanssa tekee töitä, jotta voi tarpeen tullen neuvotella, jos tulee haasteita rajoituksista yms. Kohteen tulee olla kohtuullisen lähellä ja mielellään suoralla lennolla saavutettavissa."

Karoliinan mukaan tapahtumaan osallistuminen tuntui turvalliselta ja terveysturvallisuustoimia noudatettiin hyvin. Tapahtumassa oli voimassa maskisuositus ja "kättelykielto", mutta monet halasivat tavatessaan vanhoja tuttuja pitkän ajan jälkeen. Osallistujat velvoitettiin myös koronatestiin ennen tapahtumapaikalle saapumista.

Tapahtumissa terveysturvalliset käytännöt

Pariisissa lokakuun alussa järjestetty Pure Meetings & Events oli myös menestyksekäs. Tapahtumassa oli hyvä tunnelma ja niin ostajat kuin myyjätkin olivat tyytyväisiä siihen, että tilaisuus järjestettiin fyysisenä tapahtumana. Visit Finlandin Ranskan edustajan Sanna Tuonosen mukaan "kaikki ovat kyllästyneitä virtuaalisiin tapahtumiin ja haluavat kiireistään huolimatta tulla paikan päälle tapaamaan palveluntuottajia". Sanna kertoo, että tilaisuudessa oli käytössä koronapassi, joka tarkastettiin kaikilta ennen sisäänpääsyä. Sisällä oli myös maskisuositus ja sitä noudatettiin melko hyvin. Myyjät ja ostajat eivät kätelleet toisiaan, ja turvavälejä pidettiin mahdollisuuksien mukaan.

Ranskassa ei tällä hetkellä ole rajoituksia tapahtumien järjestämiselle. Siksi monet peruuntuneet ja siirretyt tapahtumat ovat aktivoituneet ja ne tullaan järjestämään mahdollisimman nopeasti. Tällä hetkellä tapahtumia järjestetään ensisijaisesti Ranskassa ja hieman lähimaissa, kuten Espanjassa ja Italiassa. Asiakkaat suunnittelevat suurempia tapahtumia Ranskan ulkopuolella vasta 2022 vuoden loppupuolelta alkaen.

Kysyntä pikkuhiljaa kasvamassa

Kaikissa tapahtumissa asiakkaita kiinnosti tietää, miten pandemia on Suomessa hoidettu ja mikä tilanne nyt on. Myös rajojen avautumisesta ja matkustusrajoituksista kysyttiin paljon. Lisäksi asiakkaita kiinnostaa, miten terveysturvallisuus on huomioitu tapahtumissa.

Tapahtuma-alan ostajien Suomi-tietämys ei ole kovin hyvä ja monilla se on jopa olematon. Mutta koska asiakkaat näkevät Suomessa paljon potentiaalia ja mahdollisuuksia, he haluavat tietää lisää. Suomi koetaan turvallisena ja kiinnostavana ja meillä on tarjolla juuri niitä asioita, joita tällä hetkellä haetaan.



Myyntineuvottelut käynnissä Lontoon The Meetings Show -messujen Suomi-osastolla.

Suomeen on jonkin verran kannustematkojen kysyntää jo tulevalle talvelle, mutta kysyntä ei kuitenkaan ole vielä sillä tasolla kuin ennen koronaa. Kaikki viime viikkojen tapahtumiin osallistuneet ostajat ja myyjät uskovat, että yritystapahtumasektori palaa entiselleen. "Suomi on ollut kansainvälisessä mediassa positiivisesti esillä pandemian aikana ja maineemme on erinomainen", toteaa Elämys DMC:n Karoliina Ala-Opas.

Messuille ja myyntitapahtumiin osallistuminen heti ensimmäisten joukossa on tärkeää. Finlandia-talon myyntijohtaja Johanna Vappula summaa kokemuksiaan Lontoon messujen jälkeen näin: "Kansainvälisten organisaatioiden edustajia on tärkeää tavata henkilökohtaisesti, mutta heitä on vaikea saada houkuteltua Suomeen. Muutaman messupäivän aikana ehtii tavata monta potentiaalista asiakasta, joiden kanssa yhteydenpito on huomattavasti helpompaa henkilökohtaisen tapaamisen jälkeen. Myös muiden destinaatioiden, erityisesti naapurimaiden edustajien kanssa on mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia."

Lisätietoa FCB:n toiminnasta